Fyra Snabba: Kaj Sivervik, på Gaphals/Almost Religious

Startat 2010 har Linköpingsbaserade musiknavet Gaphals med åren blivit en allt oftare sedd indie. Nu söker bolaget personal. MI har kollat läget med Kaj Sivervik på Gaphals/Almost Religious. 

”Jag pratar gärna om sånt här” summerade Kaj Sivervik vårt snack om bolaget Gaphals och labelgruppen Almost Religious, som med bas i Linköping är en indie som märks allt oftare. Och som nu söker personal. Vi blev nyfikna, resultatet blev en ovanligt frikostig ”Fyra snabba” med inte minst spännande tankar om livescenens situation och villkoren för ett bolag placerat utanför Stockholm.  

Ni söker folk, vad är på gång?

-Vi som bolag har alltid ett behov av mer personal. Vi har varit konstant underbemannade i tio år. Jag misstänker det är en känsla de flesta skivbolag som arbetar både digitalt och fysiskt upplever. Vi har i flera år sakta växt steg för steg och med hjälp av kulturrådets kulturkrisstöd kan vi våga växa lite snabbare och utveckla vårt arbete med att stödja artisterna i sina karriärer. Vi är idag sex personer som arbetar på skivbolaget med strax över 150 artister runt om i världen. Vi arbetar med genuin musik som tyvärr många gånger är långt från kommersiell. Vi som bolag arbetar mycket med framtidens artister och har ca 60% av vår fysiska försäljning kopplade till turnéer och livekonserter. Under pandemin har vi gjort ett stort arbete för att bygga nya interna strukturer och framtidsvisioner. Därför anställer vi nu en person som skall arbeta med distribution och försäljning. Hos oss får alla ett stort eget ansvar, något som vi behöver för att få bort arbetsuppgifter samt renodla utvecklingsarbetet som genomförs av mig (Kaj Sivervik) och Patrik Lindecrantz.

-Sverige behöver starka indie-bolag. Det är vi som bygger grunden i musik-sverige. Det är hos bolag som oss som det finns engagemang, slit och där vi inte hakar upp oss på kvartalsrapporter. Under pandemin har vi fått två nya medarbetare i Henke Brannerydh och Nicki Lowe på bolaget som arbetar som A&R /projektledning. Även Linnea Gideland, som just nu studerar på Campus Nyköping har fått en position hos oss med projektledning och digital koordination. Vi behöver nu stärka oss i kontakten med distributörer och konsumenter. Detta är en tjänst som utgår från vårt kontor i Linköping. För oss är Stockholm en parentes i vår värld. Vi sneglar mer mot de europeiska länderna. Vi hoppas att vi skall kunna hitta rätt person för att kunna komma ut ännu bättre runt i världen. Och att utveckla ännu mer samarbete med Border / Red Eye som är vår fysiska distributör i hela Europa från den 1 augusti i år.

Hur ser upplägget ut nu, är det fortfarande fem bolag i organisationen?

-Idag arbetar vi främst med The Sign Records, Lövely Records samt Gaphals. Vi har prioriterat dessa bolag och den verksamheten. Vi har kvar Religious Vömit som är vårt hjärtebarn och där vi får fortsätta kämpa för punk-kulturen som vi brinner för. Bolaget Daugthers and Sons har tyvärr fått vara stillastående de senaste åren på grund av för hög arbetsbörda i den övriga verksamheten. Just nu under 2022-2023 genomför vi en satsning på Lövely Records och flera otroligt intressanta släpp har kommit och ligger framför oss. Rotten Mind släppte sitt femte album Unflavored och band som Omni of Halos, Statues och Sweet Teeth har kommande album. Många av Lövelys kommande släpp hittar mycket influencer i 90-talets alternativrock, och vi känner att svensk musik med dessa rötter prisas otroligt i både USA och central Europa.

Hur ser mönstret annars ut för ett landsortsbolag: får ni behålla akterna och personalen eller försvinner man till storstäderna?

-Jag tror du sätter fingret på rätt problembeskrivning. När det kommer till att anställa samt att behålla personal är det alltid en utmaning när man är baserad utanför Stockholm. Vi känner att vår inbox med arbetsansökningar skulle kunna vara betydligt mer välfylld om vi var baserade i Stockholm. Samtidigt så flyttade vår PR ansvariga Valdemar Persson från Linköping men fortsatte arbeta på distans för oss. Vi hittar honom idag i Bratislava och inte Stockholm. Jag tror att för oss på vårt kontor har vi visionerna mer ute i världen. Efter ett par år hos oss i Linköping har du inte längre din blick på Stockholm utan vill göra hela världen till din lekplats. Samtidigt måste vi vara mer kreativa och modiga när vi släpper in nytt folk i branschen. För oss är det en naturlig del i vårt företag att ta ansvar och ta in praktikanter från tex Campus Nyköping och visa framtidens musikbransch att musiksverige är större än Stockholm. Samtidigt så känner vi att när vi inte arbetar med kommersiell musik så behöver vi personal som är kulturellt rotade i det vi arbetar med. Det är en stor svårighet hur vi och Linköping blir nog attraktiva för de sökande.

-När det kommer till hur man behåller akterna och artisterna försöker vi ha en bra inställning till det hela. Vi ser inte musiksverige som någon stor konkurrent. Vi tycker överlag att det är fel att prata om konkurrens inom kulturen. Vi är alla olika aktörer som har våra olika styrkor och svagheter som passar olika akter på olika sätt. Det är flera gånger som akter har gått vidare från vårt bolag och vi varit jätteglada för dem. Nyligen så signade Screamer för SPV/Steamhammer. Det tycker vi är enormt roligt att dom redan efter att ha släppt ett album med oss kan gå vidare till ett av de största bolagen i denna genre. Det visar på den kvalitet många av våra band har, och jag känner även det ger bevis på ett bra arbete som vi gjort tillsammans med bandet. Här i Sverige behöver vi överlag mer samarbete, prata mindre skit om andra och ha en bra arbetsmoral för att kunna ge en bra grund för våra artister att stå på. Arbetet är extremt hårt för ett skivbolag som vårt som är självkritiskt och vet hur mycket bättre vi skulle kunna prestera i den bästa av världar. Men det är på grund av detta att vi alltid söker efter rätt personer att arbeta och utvecklas tillsammans med.

Om du måste välja: vad är det mest spännande ni är involverade i under resten av året?

-De senaste åren under pandemin har vi känt en osäkerhet. Förutsättningar har förändrats, för oss som arbetar mycket med vinyl har det varit enormt osäkert läge. När man väl tror att något funkar har osäkerheten snabbt kommit tillbaka igen. Nu när vi alla trodde att pandemin var över så ser vi knappast en förbättring runt om i världen. Livemusiken går inte så bra som någon av oss i branschen hade hoppats, och det går förmodligen betydligt sämre än många vågar säga. Vi ser att många mindre bokningsbolag och spelställen runt om i Europa har gått under. Vi ser att covid har långtgående effekter på all tillverkningsindustri som vi arbetar med. Transporter tar längre tid på grund av allt detta och sen Brexit på detta. På eftermiddagen ser världen aldrig ut som när du vaknade. Det är ett världsläge i dag som gör att vi inte vet var något är på väg. Vi alla måste fokusera att ha båda fötterna på jorden. Jag tror dock inte att det bara är denna typ av spänning som vi är involverad i som du menade….

-The Sign Records kommer genomföra en scen på Live at Heart med The Riven, Dictator Ship, Dorian Sorriaux, Nephila och Rokets. Samma helg spelar flera av våra akter på fantastiska Festival of the Midnight Sun i Linköping. Vi har nyligen skrivit under ett nytt flerårigt avtal med The Orchard kring vår digitala distribution. Våra band turnerar mer och mer vilket gör att vi även ser att vi själva kommer få komma ut och hälsa på runt om i Europa mer och mer. Vem vet, vi kanske till och med kommer upp och besöker Stockholm. Dom mest spännande sakerna är nog inte de stora sakerna som sker varje dag, utan är i många fall att äntligen igen få träffa alla efter pandemin.

Lars Nylin