13 juni 2022

4 snabba: Adam Börjesson, Head of A&R på Amuse

Framgångar I USA och nyss Håkan Hellströms nya singel. Vi blev nyfikna på vad som händer på Amuse och kollade med A&R-chef Adam Börjesson.  

Hur gick det till när Håkan Hellström kom till er?

– Jag blev introducerad till Joel (Borg) av vår förre VD Diego Farias. Vi märkte väl ganska snabbt att vi delade världsbild, och det gick väldigt snabbt och lätt att hitta formen för hur vi skulle kunna jobba tillsammans.

Hur går det utanför Sverige?

– Kanon! Överlag signar vi med globalt fokus, och allra mest i USA. Tidigare i år hade vi Vundabar’s Alien Blues på Spotify US top 50 och häromveckan hade vi 5 licensierade låtar på Spotify US Viral Top 50. Senaste halvåret har vi också fått våra första amerikanska och kanadensiska guldcertifieringar med Yot Club, 80purppp och awfultune.

Ni har utökat labelteamet?

– Ja, i takt med att vi skruvar upp ambitionerna och bygger ut kapaciteten så adderar vi löpande nyckelpersoner. Nu har vi ett väldigt starkt team, utspridda över Stockholm, London, New York, Washington, Nashville och LA. Vårt Artist Marketing-team leds av Nashville-baserade Hannah Dudley (kommer närmast från WMA samt har en bakgrund från bl.a EMI, Warner UK och Sony). I London har vi Stars Redmond som även leder digital marketing för Gorillaz och med en bakgrund på Eleven Management, EMI och Island Records. I New York har vi två starka nyrekryteringar i Sean Staranka och Kevin Lazaroff med bakgrund från bl.a. RCA, Capitol och Symphonic. På A&R/scout-sidan gör John Dahlbäck sedan början på 2021 ett otroligt jobb utifrån Stockholmskontoret.

Vilka är dina hetaste amusetips att lyssna på i sommar?

– Haha, hetaste….100% baserat på dagsform, men min topp 5 just nu tror jag är 1. Animal Ghosts – Wrist, 2. Julie – flutter, 3. New Constellations – Hot Blooded, 4. Yot Club – u don’t kno me, 5. Bedroom – In My Head.

Lars Nylin