Nyheter 24 maj 2022

JOHANSSON om Spotify For Work, Apple Music Live, James Blake AI, mm

Universal begränsar Spinnup till enbart inbjudna artister. Apple Music börjar med livekonserter. James Blake släpper AI-album. Spotify finns nu som personalförmån, och Spotify har just släppt en ny modell för rekommendationer. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

För tre veckor sedan ”avslöjade” vi här på MI att både Orup och Mauro Scocco blivit drabbade av ett bedrägeri, där någon använt deras artistnamn och publicerat fejkalbum på alla de största streamingtjänsterna genom Symphonic Distribution.

Spotify var snabba att plocka bort albumen, redan inom ett par dagar var alla fyra albumen borta, men på Apple Music, Deezer, Boomplay, Tidal och andra tjänster finns fortfarande album kvar under artistsidorna, som officiella releaser.

Man får innerligt hoppas att lurendrejaren som använt sig av ett AI-piano för att ”skapa” albumen inte kommer få något utbetalt genom Symphonic Distribution… Samt, kom igen Apple Music mfl, reagera!

—–

Konkurrensen om alla DIY-artister som vill få upp sin musik på streamingplattformarna har varit ganska tuff under de senaste åren. Bland konkurrenterna märks svenska Amuse med sin gratismodell, Distrokid (som Spotify ägde 17 procent av, men numera bara har en liten andel) Tunecore, Ditto Music, UnitedMasters, Soundrop, CD Baby och många fler.

När Universal Music i Sverige lanserade sin egen variant på marknaden, Spinnup, år 2013, skrev man:

”Vi lanserar nu Spinnup – en ny tjänst för osignade artister. Spinnup är ett enkelt sätt för osignade artister att sprida och sälja sin musik digitalt. Spinnup distribuerar bl.a till Spotify, iTunes och WiMP och som artist i tjänsten behåller du alla rättigheter till musiken och får 100% i royalty.”

Under årens lopp har man sedan lanserat Spinnup internationellt, bl.a. genom att förutom i Stockholm ha lokalkontor i London, Berlin, Paris, Köpenhamn, Oslo också ha en lokal variant på japanska i Japan.

I veckan meddelades dock att Spinnup kommer gå över från att vara en plattform för ”vem som helst” till att bli en plattform enbart för inbjudna artister. Man skriver:

”On July 19th 2022, Spinnup is changing from an open DIY music distribution service to a curated artist discovery and distribution platform. This means we will be reducing the number of artists on the platform as we move into this new chapter. Artists who are leaving Spinnup are being asked to takedown their releases and transfer to a new distributor by July 19th 2022, after that date we will need to begin taking down any remaining live releases from departing artists.”

Universal Music köpte år 2019 upp Ingrooves, som också är en distributör fokuserad på independent-sektorn.

Mer information

—–

Forskare och utvecklare på Spotify har skapat en modell för rekommendationer som man kallar Mostra. Vad som är intressant med modellen är att den försöker balansera många olika ”objectives”, eller målsättningar, inklusive olika aktörers behov.

Musikskaparnas behov av att bli upptäckta vägs mot användarnas behov av att ha en bra lyssnarupplevelse, som vägs mot Spotifys behov av att växa som plattform som kan vägas mot Spotifys målsättning att boosta vissa artister och låtar (oberoende av om aktörer betalar för det eller inte).

I sammanfattningen skriver man:

”We studied the problem of multi-objective recommendation, a key challenge in typical multi-stakeholder platforms such as Spotify. We first performed a comprehensive analysis of the different objectives and their interplay. Then, we proposed Mostra, a neural network that recommends songs based on various objectives that can easily be controlled to satisfy dynamic strategic needs through counterfactual decoding. Mostra achieves competitive performance on short-term user satisfaction whilst largely improving on other creator-centric objectives.”

Hela papperet heter Mostra: A Flexible Balancing Framework to Trade-off User, Artist and Platform Objectives for Music Sequencing, är författat av Bugliarello E. et al, och finns att ladda ned här: https://research.atspotify.com/mostra-balancing-multiple-objectives-for-music-recommendation/

—–

James Blake har just släppt ett AI-album skapat med hjälp av Endel, algoritmen som år 2019 blev den första AI-n att få ett skivkontrakt med Warner Music Group om 20 album. Sedan dess har Endel utvecklats till att bli en fullfjädrad tjänst/app för bakgrundsmusik, eller livsstilsmusik, eller funktionsmusik, eller generativ musik som Brian Eno kanske skulle ha sagt.

Själva beskriver Endel det så här på sin webbplats: ”Personalized soundscapes to help you focus, relax, and sleep. Backed by neuroscience.”

James Blakes nya album heter Wind Down, och är släppt genom Republic Records (Universal Music Group) och beskrivs i pressmeddelandet som ”the first ever functional album to be recognized and published by a major record label on all major streaming services”.

James Blake kommenterar släppet:

– The Wind Down soundscape I created with Endel lets me explore the more ambient side of my music and create a project to support people in a new way. It’s mesmerizing to hear how my music blends with the science-based sounds of Endel’s AI and I think we’ve invented something not just beautiful or even meaningful, but truly practical.

Vi har utan tvekan nu kommit till ett läge när AI-skapad musik håller mycket hög kvalitet, vilket inte minst märks på detta album vars syfte är att hjälpa människor att somna. En liten intressant notering är att Endel endast är registrerad som utövare på låtarna på albumet, och inte som låtskrivare.

Här kan du somna till Wind Down på valfri streamingtjänst: https://ffm.to/wind-down.OPR

https://endel.io

—-

Med det nya partnererbjudandet Spotify For Work blir det möjligt för företag att erbjuda Spotify Premium som en förmån till sina anställda.

Marc Hazan, vice VD för Freemium Partnerships and Business Developmen på Spotify, säger:

– Vi vet att arbetsgivare alltid strävar efter att erbjuda konkurrenskraftiga fördelar för att attrahera och behålla topptalanger och erbjuda ytterligare värde och upplevelser för att belöna sina anställda. Det är där Spotify for Work kommer in in i bilden. Det är en modern förmån som har potential att bygga en starkare känsla av gemenskap på varje företag.

Accenture blir det första stora företaget som erbjuder alla sina anställda i Sverige, Lettland och Litauen ett fullt abonnemang som personalförmån. Jan Jendeby, kundansvarig på Accenture, kommenterar varför Accenture använder sig av Spotify For Work:

– Det är ett nytt och attraktivt erbjudande som kan användas under arbetet, efter jobbet eller när du pendlar. Våra medarbetare kan använda tjänsten på flera olika sätt för att fokusera bättre, lära sig nya saker eller helt enkelt varva ner. Spotify for Work är ett bra komplement till de andra erbjudanden som finns tillgängliga för våra anställda. Vi förväntar oss att det kommer att få stort genomslag hos många av våra anställda inom olika demografier och roller i Sverige och Baltikum.

Läs pressmeddelande

—–

Apple Music introducerar livekonserter på plattformen under namnet Apple Music Live. Först ut var Harry Styles ”One Night Only In New York” UBS Arena i Belmont Park, som genomfördes fredagen den 20 maj. Apple Music-användare i 167 länder har nu möjlighet att strömma konserten direkt på plattformen.

Apple Music skriver på Twitter att det här kommer att vara en återkommande serie med konserter för de största stjärnorna, ”give the biggest stars in music the biggest possible platform to flaunt how they connect with audiences and how their songs translate to live performance.”

Se konserten med Harry Styles

—–

Apple Music, som också just meddelat att tjänsten kommer vara integrerad i alla nya Audi-bilar framöver, har höjt priserna på sina studentabonnemang i Australien, Nya Zeeland, Sydafrika, Filippinerna, Israel, Indonesien, och många andra länder. Höjningen verkar vara fokuserad på länder där abonnemangen varit lågt satta i jämförelse med europeiska länder och USA.

Här en sammanställning på den aktuella prissättningen för de olika abonnemangen på de största streamingtjänsterna i Sverige:

Spotify Family: 189 kr/mån
Spotify Duo: 149 kr/mån
Spotify Individual: 109 kr/mån
Spotify Student: 65 kr/mån
Spotify Free: 0 kr/mån

Apple Music Familj: 149 kr/mån
Apple Music Personligt: 99 kr/mån
Apple Music Student: 49 kr/mån

YouTube Music Family: 149 kr/mån
YouTube Music Premium: 99 kr/mån
YouTube Music Student: 49 kr/mån

Deezer Family: 189 kr/mån
Deezer Premium: 109 kr/mån
Deezer Student: 59 kr/mån
Deezer Free: 0 kr/mån

Tidal HiFi+: 199 kr/mån
Tidal HiFi: 99 kr/mån
Tidal HiFi+ Student: 98 kr/mån
Tidal Hifi Student: 49 kr/mån

—–

Enligt MusicAlly håller Spotify på och testar en funktion som också ska göra det möjligt att lägga upp NFT-s. En talesperson från Spotify säger till Music Ally:

– Spotify is running a test in which it will help a small group of artists promote their existing third-party NFT offerings via their artist profiles. We routinely conduct a number of tests in an effort to improve artist and fan experiences. Some of those tests end up paving the way for a broader experience and others serve only as an important learning.

Artisterna det gäller är bl.a. The Wombats och Steve Aoki.

Läs mer

—-

Lästips: The Metaverse and Digital Avatars: Is This the Future of Band Touring?

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se