15 februari 2022

Förlagens marknadsandelar 2021

Sony Music Publishing behåller platsen som marknadsledande förlag på Topplistan. Det visar  Musikförläggarnas sammanställning över 2021. Listan över förra årets mest populära låtar toppas av ”Tystnar i luren” med Miriam Bryant och Victor Leksell.

Sony Music Publishing dominerar stort 2021 med 26,37% av andelarna på listan. Motvarande siffra för 2020 var 21,3%. Universal Music Publishing får 12,14%, vilket är något mindre än året innan (13 %). Även Warner Chappell Music har en något mindre andel än året innan med 11,15%  (12,67% år 2020).

Andelen musik på listan som inte representeras av något förlag (manus) var 27,47%  vilket inte skiljer sig nämnvärt från förra året (27%).

Tar vi en titt på låtarna på Topp 100 singel för 2021 så är hela topp 3 svensk, både avseende låtskrivare och artister. Etta är Tystnar i luren med Miriam Bryant och Victor Leksell (Bryant, Kapari, Leksell) [Kobalt, Universal Music Publishing, Manus], följd av A36 – Samma gamla vanliga (Ibishi, Shlaimon) [Sony Music Publishing, Manus] och Hov1Gamora (feat. Einár) (Flike, Grönberg, Kronstrand, Liljefors Jansson, Lindhe, Persson Stiernswärd) [Sony Music Publishing, Manus)].

Åtta av låtarna på topp tio är svenskskrivna  och på hela listan har 61 av 100 låtar minst en svensk låtskrivare. Även denna siffra ligger oförändrad från 2020. 2019 var andelen svenska låtar på listan 62.

Hela listan för 2021 finns här, på Musikförläggarnas hemsida.

Christel Valsinger

Kvartalssammanställningen avser musikförlagens marknadsandelar för den officiella svenska topplistan – Topp 100 singel. Diagrammet baseras på försäljningsindex från IFPI och www.sverigetopplistan.se