25 januari 2022

SPECIAL: Sålt eller inte – MI guidar i köpdjungeln

Inget i musikindustrin har under de senaste åren varit så hett utanför nämnda industri som de uppmärksammade köpen av kataloger. Bolag har bjudit över varandra för att köpa rättigheter till ikoniska kataloger med Bob Dylan, Bruce Springsteen, Tina Turner, David Bowie och andra. I dagarna sålde Dylan även sina masters. Många undrar VAD som exakt köpts. Musikindustrin har en del av svaren.

Med grundandet av Hipgnosis 2018 tog uppköp av kataloger en ny och högre riktning. Köp var inte okänt innan, tänk Michael Jackson och dennes köp av 250 The Beatles-copyrights 1985, det spred vågor långt utanför själva affären.

Men när Merck Merkuriadis och Nile Rodgers startade Hipgnosis framstod snart den miljard som Jackson lade – i dagens penningvärde – som en budgetinvestering. Aktörer som Hipgnosis, Primary Wave, Round Hill, Iconic Artists, BMG/KKR och allt oftare även majorbolagen har klivit in i affärer med åtskilliga miljarder. Music Business Worldwide kalkylerade nyligen att det bara under 2021 köptes katalog för totalt nära 2,5 miljarder dollar från artister, låtskrivare och dödsbon.

När Sony nyligen köpte Bruce Springsteens hela katalog talades det om ”north of 550 million dollar”, d v s upp mot sex miljarder svenska kronor, bara för den affären.

I det fallet handlade det alltså om rubbet: förlags- och masterrättigheter, all royalty framgent. Springsteen reserverade sig endast för användandet av några få titlar i reklamsammanhang, som Born In The USA.

Men, det är sällan ”allt” köps, och ännu mer sällan till en och samma aktör. I de flesta fall är det enbart förlags- och låtskrivarrättigheter och medföljande royalty som ingår. Låtskatter från hela karriärer – som när Bob Dylan sålde 600 titlar till Universal Music Publishing, och sedan sålde sin andel av masterintäkterna till Sony Music Entertainment.

Eller delar av karriärer – som när John Legend nyligen sålde sina låtar från december 2004 till januari 2021 till BMG Rights och KKR & Co.

Dessa utköp gäller främst den ekonomiska delen av upphovsrätten. Den ideella delen finns naturligtvis fortfarande kvar i form av respekträtt och namnangivelserätt. Oberoende av vem som äger låtarna kommer det alltid vara Bruce Springsteen som har skrivit dem, och även efter Springsteens död kommer hans efterlevande ha rätten att uttala sig om hur hans verk används och hans ”legacy”. Men, Tina Turner har å andra sidan sålt allt, inklusive namnet, varumärket och hela hennes artistpersona.

I Sverige finns ännu inga riktigt jämförbara exempel. Det närmaste vara när Cosmos 2018 först köpte in sig i Gyllene Tiders, Per Gessles respektive Marie Fredrikssons kataloger, respektive nyligen gick in i den brittiska Ace-katalogen. Warner Music köpte 2020 loss Björn Afzelius katalog från dennes dödsbo. Till bilden hör också att Telegram våren 2021 till amerikanska Round Hill sålde stora delar av de masterrättigheter som de, Telegram, förvärvat från Warner Music 2017. I inget fall är siffror och helt exakt innehåll officiella uppgifter.

För att tydliggöra vilka olika varianter på försäljningar och uppköp som finns följer här ett tiotal av de största affärerna under den senaste tiden, och vad som ingått. Sammanställningen är gjord på offentliga uppgifter, hur avtalen ser ut i detalj är självklart något som parterna inte nödvändigtvis behöver avslöja. Vi har delat upp det i tre delar: 1) Förlagsrättigheter (publishers share), 2) Låtskrivarrättigheter (writers share), 3) Masterrättigheter (master rights). De totala Spotify-siffrorna är per den 22 januari 2022.

—-

BRUCE SPRINGSTEEN

Köpare: Sony Music Entertainment och Sony Music Publishing.

Innehåll: Masterrättigheter, låtskrivarrättigheter och förlagsrättigheter.

Pris: 550 miljoner dollar.

Spotify: Plats 255 på listan över mest streamade artister (4 miljarder streams)

Noterbart är att Sony Music Entertainment redan ägde masterrättigheterna genom Columbia Records. Det man alltså köpte loss var den ”resterande delen”, d.v.s. man köpte ut Springsteens rätt till royalty när inspelningarna används (i radio, tv, streaming osv). Springsteen har reserverat sig för att låtar som Born in the USA och Born to Run inte ska användas i några reklamsammanhang. Sony Music Entertainment (skivbolaget) betalade för den andelen av katalogen som låg hos Springsteen med eget kapital, medan Sony Music Publishing genomförde köpet i samarbete med Eldridge Industries.  Det bör rimligtvis också vara förlagsdelen som är den som är mest värd. Rykten gör gällande att det var en hård strid mellan Sony och Universal om Springsteens låtskrivarrättigheter, en strid som Sony gick segrande ur.

—-

BOB DYLAN

Köpare: Universal Music Publishing och Sony Music Entertainment

Innehåll: Förlagsrättigheter på 600 titlar, samt Dylans masterandelar.

Pris:  350 – 400 miljoner dollar till UMPG, 150 miljoner dollar till SME.

Spotify: Bob Dylan är på plats 359 på listan över mest streamade artister (3 miljarder streams). Men, som låtskrivare har Dylan självklart oerhört många fler streams, med tanke på alla covers som gjorts av hans verk.

Hipgnosis uppges ha lagt ett bud på 400 miljoner dollar, men till sist blev det UMG Publishing som tog hem Bob Dylans låtskrivarkatalog. Noterbart här är alltså att utköpet inte gäller inspelningarna, som fortfarande ägs av Columbia/Sony Music Entertainment. Bob Dylan (och hans dödsbo vid eventuell död) kommer följaktligen att fortsätta få royalties från användningen och försäljningen av inspelningarna i radio, tv, streaming osv, men inte från publishing-delen. Skyddet för inspelningar är 70 år efter inspelningen gjordes i EU, och 100 eller 110 år i USA, beroende av när inspelningarna gavs ut.

—-

NEIL YOUNG

Köpare: Hipgnosis.

Innehåll: 50% av låtskrivarrättigheterna.

Pris: 150 miljoner dollar.

Spotify: Plats 775 (1,5 miljarder streams).

Detta exempel har blivit extra uppmärksammat då Neil Young är en av de ledande artister/kreatörer som mest öppet hävdat sin integritet. I avtalet sägs ingå en garanti att Hipgnosis aldrig föreslår reklamsynkar kopplat till hans titlar. Huruvida affären gäller 50 procent av de 1 180 låtarna, eller hälften av ägandet i varje låt, framgår inte officiellt. Men även det här utköpet gäller alltså inte masterrättigheterna, vilket innebär att Neil Young kommer fortsätta få royalties dels från Warner Music Group som äger de inspelningar som getts ut på Reprise, och Universal Music Group på de inspelningar som getts ut på Geffen.

—–

TINA TURNER

Köpare: Hipgnosis.

Innehåll: Andel i låtskrivarrättigheter och förlagsrättigheter, diverse.

Pris: 50 miljoner dollar.

Spotify: Plats 815 (1,4 miljarder streams)

Ett av de mer komplexa exemplen på katalogköp, eller om man ska kalla det artistköp. När BMG Music Publishing köpte in sig i, eller snarare köpte, Tina Turner (utanför samarbetet med KKR) tog man över hennes andelar i låtar som hon skrivit och co-skrivit, samt närstående rättigheter (hennes royalty-andel från inspelningarna som skivbolaget Warner Music Group äger), men man investerade också i hennes varumärke. Köpet inkluderar t.ex. hennes namn och rätten att använda Tina Turner i olika sammanhang. Warner Music Group förblir Turners skivbolag och masterägare. Turner har sagt: “Like any artist, the protection of my life’s work, my musical inheritance, is something personal. I am confident that with BMG and Warner Music my work is in professional and reliable hands.” Det faktum att BMG har köpt loss ”hela” Tina Turner, snarare än enbart hennes låtskrivarrättigheter skulle kunna signalera att man tänker långsiktigt om vad Tina Turner skulle kunna vara och bli även postumt.

—-

DAVID BOWIE

Köpare: Warner Chappell Music och Warner/Parlophone.

Innehåll: Låtskrivarrättigheter, förlagsrättigheter och masterrättigheter.

Pris: 250 miljoner dollar + tidigare deal ej avslöjat.

Spotify: Plats 170 (5,3 miljarder streams).

David Bowies katalog av rariteter exploateras intensivt av hans dödsbo i samspel med Parlophone/Warner. Nu kan man förutspå fler aktiviteter kring hans hits. I fallet Bowie finns det fakta om var pengarna ska gå: 50 % till hans hustru Iman Abdulmajid Jones, 25 % till deras dotter Alexandria, 25 % till Bowies son Duncan Jones. Bowies testamente gav också 2 miljoner dollar till Corinne “Coco” Schwab, hans personliga assistent. En miljon gick till hans sons förra barnskötare Marion Skene. Masterrättigheterna köptes i huvudsak upp av Warner/Parlophone i en separat deal under 2021, för inspelningarna efter 1968. De inspelningar som getts ut innan ägs främst av Universal och Sony genom uppköp av de labels som de ursprungligen gavs ut på. Hans sista album Blackstar och annat sentida finns hos Parlophone 2023. Huruvida Bowies dödsbo även framgent kommer uppbära royalties från användningen av inspelningarna från WMG framgår inte.

—-

STEVIE NICKS

Köpare: Primary Wave.

Innehåll: 80 % av Stevie Nicks låtskrivarrättigheter inklusive de för Fleetwood Mac.

Pris: 100 miljoner dollar.

Köpet av en stor del i Nicks katalog blev 2020 extra uppmärksamhet då Fleetwood Mac just då hade en överraskande ”TikTok-hit” med låten Dreams.

—-

RED HOT CHILI PEPPERS

Köpare: Hipgnosis

Innehåll: Låtskrivarrättigheter och förlagsrättigheter.

Pris: 140-150 miljoner dollar.

Spotify: Plats 59 (9,5 miljarder streams)

Enligt tidningen Variety omsätter Red Hot Chili Peppers förlagsmässigt 5-6 miljoner dollar per år, prislappen var alltså en multipel på 25 gånger större. Affären gäller inte inspelningarna, som i jämförelse med de tidigare nämnda artisterna/låtskrivarna genererat klart fler strömmar på Spotify. Red Hot Chili Peppers kommer också att som artist fortsätta få royalty på inspelningarna från t.ex. Spotify genom WMG och UMG (Warner Bros och EMI).

—–

IMAGINE DRAGONS

Köpare: Concord Music Publishing.

Innehåll: Samtliga låtskrivarrättigheter till hela backkatalogen, samt halva förlagsrättigheterna (UMPG äger den andra halvan).

Pris: 100 miljoner dollar.

Spotify: Plats 19 (18,5 miljarder streams)

Ett exempel på att även högst aktiva akter säljer av. Universal Music Publishing kommer fortsatt att administrera den amerikanska gruppens rättigheter, även om Concord samäger den och har köpt upp samtliga låtskrivarrättigheter. Masterrättigheterna ägs dock fortfarande av Universal Music Group, varför det är troligt att bandmedlemmarna även fortsättningsvis kommer att få avtalad royalty från när inspelningarna används, strömmas, säljs.

—-

JOHN LEGEND

Köpare: 50% till BMG och 50% till KKR.

Innehåll: Förlagsrättigheter 2004 till 2021.

Pris: Okänt.

Spotify: Plats 181 (5 miljarder streams)

Det kanske mest uppmärksammade exemplet på en kreatör med uppåtgående karriärkurva som säljer sin katalog. Köpet inkluderar John Legends låtar från december 2004 till januari 2021.

—-

RYAN TEDDER

Köpare: KKR.

Innehåll: 500 titlar, en majoritet av Tedders writes åt andra och åt hans grupp OneRepublic.

Pris: 200 miljoner dollar.

Köpet av Ryan Tedders låtskrivarandelar är ett pussel som nog bara dom närmaste har full koll på. Klart är att Tedder sålt sina andelar i låtar han skrivit till andra artister, som t.ex. Beyonce, Adele, U2 och Paul McCartney från 2016 och framåt. Även låtar till OneRepublic ingår. Däremot finns fortsatt 160 låtar skrivna åt andra före 2016 hos numera Concord-ägda Downtown.

—-

SHAKIRA

Köpare: Hipgnosis.

Innehåll: Alla förlagsrättigheter.

Pris: Okänt.

Alla hennes 145 writes och co-writes ingick när Shakira Isabel Mebarak Ripoll tidigt 2021 sålde till Hipgnosis. Ingen summa avslöjades men Variety skrev i en analys att Hipgnosis normalt betalar en multipel på 15 genomsnittliga årsroyaltys up-front.

—-

ÄVEN:

KOBALT

Köpare: KKR och Dundee Partners.

Pris: 1,1 miljarder dollar.

Innehåll: 62 000 copyrights i skilda genrer.

Parallellt med katalogköpen från kreatörer och dödsbon pågår ett ständigt köp av kataloger. Ett spektakulärt exempel: KKR samarbetade 2021 med investmentbolaget Dundee Partners via de båda bolagens plattform Chord Music Partners för att slutföra detta gigantiska köp av KMR Music Royalties II portfolio.

SVENSKA EXEMPEL

Cosmos Music – Under år 2018 köpte man rättigheterna till Gyllene Tiders fem första album, Per Gessles fem första album och Marie Fredrikssons första tre album. I januari 2021 köpte man in sig i Ace Records katalog.

Telegram – Sålde katalog till Round Hill våren 2021 (MI-artikel)

ANDRA EXEMPEL: Aerosmith, Paul Simon, ZZ Top, Chic, Blondie, Christine McVie (Fleetwood Mac), Mick Fleetwood (Fleetwood Mac), Rhett Akins, Ann Wilson (Heart), Kaiser Chiefs.

Daniel Johansson

Lars Nylin