Nyheter 11 januari 2022

JOHANSSON om Spotify HiFi, vinyl, Apple Music mm

Varför dröjer Spotifys HiFi-version egentligen? Stora ökningar av vinylförsäljningen i USA och UK. Apple har nu 745 miljoner betalande prenumeranter. YouTube kommer inkluderas i topplistor. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Efter att Apple Music lanserade HiFi utan extra kostnad på sitt Premium-abonnemang sommaren 2021, har frågorna kring Spotifys HiFi-version ökat. Det var i februari 2021 som Spotify meddelade att de var på gång med en version av tjänsten med högkvalitativt ljud, men än så länge har ingenting lanserats. Man skrev då:

”Beginning later this year, Premium subscribers in select markets will be able to upgrade their sound quality to Spotify HiFi and listen to their favorite songs the way artists intended.”

I förra veckan kom dock ett litet besked, när Spotify svarade på användarnas frågor med följande budskap:

”We know that HiFi quality audio is important to you. We feel the same, and we’re excited to deliver a Spotify HiFi experience to Premium users in the future. But we don’t have timing details to share yet.”

Det man kan fundera över är om Amazons och Apple Musics strategiska drag att inte ta ut någon extra kostnad för högkvalitativt ljud tog Spotify lite på sängen?

Innan Amazon Unlimited, och sedan Apple Music, gjorde det möjligt för alla premium-användare att strömma katalogen lossless, fanns det trots allt ett ekonomiskt värde i affärsmodellen att sälja bättre ljudkvalitet, som t.ex. Tidal slog mynt av.

I ärlighetens namn har vi väl förutsett ganska länge att okomprimerat ljud skulle bli standard, på grund av den tekniska utvecklingen vad det gäller lagringskapacitet och bandbredd. Till slut har vi ju nått en punkt i historien när förstörande kompression inte är tekniskt nödvändig.

Så, frågan är om Spotifys HiFi-version dröjer för att man hade tänkt sig att ta ut en extra kostnad för bättre kvalitet, eller om det beror på något annat?

Ett annat skäl till fördröjningen skulle helt enkelt kunna vara av teknisk natur. Apple Music använder sig av AAC som ljudformat (Advanced Audio Coding), och det egenutvecklade lossless-formatet ALAC (Apple Lossless Audio Codec).

Spotify å sin sida har ju ända sedan början använt sig av Ogg Vorbis (eller bara Vorbis om man så vill). Vorbis är ju ett open source-format som inte kräver någon licensiering (vilket kanske var en av anledningarna till att Spotify en gång i tiden började använda sig av formatet). Problemet med Vorbis är att det finns inte i någon lossless-version. Det tänkbara alternativet för Spotify är då FLAC.

Frågan är naturligtvis om Spotify har lagrat alla låtar i någon form av okomprimerat format (WAV/AIFF t.ex.), eller om man har delar av katalogen lagrade i redan komprimerat format. Det handlar trots allt om ett antal petabyte data, om hela låtkatalogen ska lagras okomprimerat.

Är musiken lagrad som okomprimerat ljud redan är det lättare att konvertera till det format man väljer för HiFi-lösningen, men visar det sig att delar av katalogen bara finns som komprimerad Vorbis på servrarna, då uppstår ju problemet att man måste få tag på den okomprimerade musiken från label/distributör.

Där finns ytterligare ett problem, Distrokid och andra distributörer godkänner att man som label/artist laddar upp redan komprimerade filer i t.ex. WMA eller mp3. Det innebär att det i katalogen rimligtvis finns en hel del musik som inte ens finns tillgänglig lossless digitalt (ännu).

Betänk också att Spotify gett följande löfte:

”Spotify HiFi will deliver music in CD-quality, lossless audio format to your device and Spotify Connect-enabled speakers, which means fans will be able to experience more depth and clarity while enjoying their favorite tracks.”

Det betyder att den tekniska lösningen måste fungera med alla de tredjepartsdevices som på ena eller andra sättet spelar upp Spotify (smarta högtalare, TV-apparater, spelkonsoler osv).

Det är alltså ingenting man löser över en natt, samtidigt som HiFi-streaming i sig självt kanske inte är den sak som de flesta användare gråter sig till sömns över för att det inte finns på Spotify.

Men, för varje månad som går tror jag att Spotify riskerar att tappa mark och image, framför allt när Apple Music, Deezer, Amazon och Tidal nu också satsar fullt ut på rumsligt ljud (se nyhet längre ned), i form av Dolby Atmos och Sony 360 Reality Audio.

Jag tror att man efter Apples strategiska lansering i somras måste tänka att lossless är standarderbjudande för all premium-streaming, lossy är bara till för att hantera marknader med dålig bandbredd, och eventuellt för gratiskunder.

Och då kommer följdfrågan självklart hur det kommer sig att Spotify ännu inte når upp till  den nya ”standarden”?

Spotify vill ju inte hamna i facket att ha ett sämre erbjudande än vad Apple Music har, dessutom till en högre månadspeng på många marknader. Det vill nog till att Spotify inte väntar alldeles för länge med ”timing details”.

—–

The Weeknds nya album 103.5 Dawn FM släpptes med en exklusiv livesändning den 6 januari, och har fått fina streamingsiffror på t.ex. Spotify redan under de första dagarna, ca 150 miljoner strömmar i skrivande stund.

The Weeknd passade i december också på att släppa en NFT-serie på OpenSea, så som han utlovade tidigare under 2021. Det är en kollektion med sju olika objekt, dels en animation av omslaget till Billboard, undertecknad av artisten själv, samt några samlarkort.

Omslaget såldes för 8.35 Ether, vilket i dagens värde motsvarar ca 240 000 kronor. (Kursen har gått ned rejält för många kryptovalutor under de senaste dagarna). De digitala samlarkorten såldes för mellan 3 – 5 Ether, d.v.s. ca 90 – 140 000 kronor.

Se objekten och budgivning: https://opensea.io/collection/the-weeknd-x-billboard-by-autograph

—–

Vinylskivan har sakta men säkert kommit tillbaka på marknaden under de senaste åren. Idag är det såpass stor efterfrågan på vinylskivor att presserierna inte hänger med, varför några istället börjar pressa CD-skivor till försäljning.

De senaste siffrorna från Storbritannien (BPI) visar att det såldes fler vinylskivor år 2021 än vad det gjorde något år sedan år 1990. Då var LP-skivan fortfarande rätt stor (pre webben) även om CD-skivan hade börjat ta över allt mer.

Mycket av försäljningen går att härleda till julklappar, över 2 miljoner skivor såldes under bara en vecka i december. Streamingen är dock det absolut mest dominerande formatet i UK, 83 procent av intäkterna till masterägare kom från streaming under 2021.

Läs mer (BPI)

—–

Siffror från USA (MRC Data) visar att konsumtionen av katalog (musik äldre än 18 månader) gått upp rejält under år 2021, och utgör nu 76 procent av all konsumtion på streamingtjänsterna.

Försäljningen av vinylskivor ökade rejält också i USA, med hela 51 procent år 2021, jämfört med år 2020. CD-försäljningen gick också upp (för första gången sedan år 2004), om än ganska lite jämfört med året innan. 41,7 miljoner vinylskivor såldes, och 40,6 miljoner CD-skivor.

Det kan t.ex. jämföras med att det såldes över 900 miljoner CD-skivor i USA år 2000.

Läs rapport från USA

—–

Kinesiska myndigheter har nu tagit steget fullt ut och förbjudit exklusiva dealar mellan streamingtjänster och rättighetshavare. Både Tencent och NetEase har redan tvingats att avsluta sådana avtal, men nu finns det alltså regler på plats som gäller för samtliga aktörer.

Den kinesiska upphovsrättsmyndigheten NCAC genomförde i torsdags ett stormöte med alla berörda parter och sade i det sammanhanget:

”Record companies, songwriting copyright companies and digital music platforms should settle payment according to a guaranteed sum plus a share of actual usage, and should not sign exclusive copyright agreements except under special circumstances.”

https://en.ncac.gov.cn/

—-

MusicAlly rapporterar att IFPI har utvecklat ett ramverk för topplistor som ska kunna ligga till grund för hur man räknar ut strömmar i olika sammanhang, inklusive YouTube. Många länder inkluderar redan YouTube i sina nationella topplistor, men IFPI vill med detta skapa en form av global standard.

Ramverket inkluderar enbart strömmar som kommer från inloggade användare, samt endast officiella releaser av musik. Användargenererat material på YouTube ska alltså inte räknas med på topplistorna, ej heller musik som används i betald marknadsföring.

Bara YouTube-visningar som är längre än 30 sekunder ska tas med och de nya topplistorna kommer att rullas ut i Australien, Spanien, Tyskland, Brasilien, Mexiko, Indonesien, Filippinerna och Sydafrika till en början.

Lewis Morrison, som är Head of Global Charts, säger:

– A global framework for the inclusion of eligible YouTube consumption in national charts will benefit artists, who will see consumption of their music on the platform recognised in a meaningful way, and fans, who will see a chart that further reflects the full breadth of their music engagement in their country. It will also improve our understanding of the music market.

Läs mer

—–

Apple har nu 745 miljoner betalande prenumeranter på sina olika tjänster, inklusive Apple Music. Som vanligt separerar inte Apple mellan de olika formerna av abonnemang varför det är svårt att avgöra exakt hur många som specifikt betalar för Apple Music, den senaste siffran från år 2020 är 72 miljoner.

Rimligtvis borde Apple uppdatera världen när man når milstolpen 100 miljoner betalande prenumeranter på Apple Music, men än så länge väljer man att enbart rapportera det totala antalet på samtliga tjänster.

Eddy Cue, Senior Vice President of Services på Apple, säger:

– Apple’s world-class portfolio of services proved essential in 2021, as people worldwide sought new ways to keep entertained, informed, connected, and inspired. With 745 million paid subscriptions, Apple continues to connect the world’s developers, artists, and storytellers with users across more than a billion devices, delivering powerful tools, content, and experiences that enrich their lives in profound ways every day.

—–

Nyheterna rörande David Bowies katalog har under den senaste tiden främst handlat om dödsboets försäljning av publishingrättigheterna till Warner Chappell för 250 miljoner dollar.

Eller för den delen om releasen av det postuma albumet Toy som skedde den 7 januari, samma dag som skulle ha varit David Bowies 75-årsdag. Albumet är en CD-box om tre skivor, men finns självklart även på streamingtjänsterna. Än så länge verkar inte albumet ha hittat fram till publiken, flera av låtarna har bara sådär 15 – 20 000 strömmar styck än så länge… Så in och lyssna med er!

Dessutom, samtliga av Bowies album sedan år 2000 har mixats om till Sony 360 Reality Audio, inklusive live-albumet A Reality Tour. Den 21 januari kommer den nya upplevelsen av albumen att finnas tillgänglig via Amazon Music Unlimited, Deezer och Tidal.

Det rumsliga formatet bygger på MPEG-H 3D Audio-standarden, och fungerar på alla hörlurar. Apple Music satsar ju istället på Dolby Atmos, som vi har skrivit om tidigare på MI.

Sedan tidigare använder sig också Nugs.net (som är en streamingtjänst för konserter), av Sony 360 Reality Audio.

För att testa 360 Reality Audio, se: https://electronics.sony.com/360-reality-audio

Eller ännu bättre, upplev David Bowies konsert i 360 Reality Audio, så som den sändes den 7 januari i år. Glöm inte hörlurarna bara.
https://www.youtube.com/watch?v=aKezF4XDLq4

—–

TikTok-konkurrenten Triller går ihop med börsnoterade SeaChange och det nya gemensamma bolaget kommer heta TrillerVerz. Värdet på det nya bolaget bedöms till 5 miljarder dollar, och affären ska genomföras någon gång under det andra kvartalet 2022. Genom samgåendet hamnar Triller alltså på börsen utan att behöva notera sin egen aktie.

Mahi de Silva, som blir CEO på TrillerVerz, säger:

– We are thrilled to announce this important milestone of TrillerVerz’s plans to enter the public market. In our short history, we have evolved from a disruptive social media platform and creator of content to one of the world’s most successful platforms where creators, commerce, and culture meet.

– Our strategy is to continue to build the world’s largest stage for creators to distribute and monetize viral and engaging content with experiences that elevate culture. We believe that combining with SeaChange accelerates our advertising and marketing capabilities by extending our reach to cable, satellite, and OTT media.

Läs mer

—–

Lästips: Major label revenue surged in 2021, but what does that mean?

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se