Förlag 7 december 2021

4 Snabba: Rob Thorpe, A&R och manager BLNK Music

Rob Thorpe flyttade från England till Sverige för fyra år sedan och jobbar sedan dess med låtskrivare och producenter på BLNK Music mot den internationella marknaden. Vi blev nyfikna på hans bakgrund och framtidsplaner.

 

Hur ser din väg in i musikbranschen ut?
– Min väg in i musikbranschen var lite ovanlig! Jag jobbade med sponsring på Manchester United i tre år efter att jag avslutat universitetet. Sedan fick jag möjlighet från deras marknadschef att producera och kuratera musiken på matchdagar. När jag gjorde det insåg jag att musiken verkligen var där min passion fanns. Så efter Manchester United utbildade jag mig till ljudtekniker och började jobba i en av Milocos studior, efter en mycket kort praktik i Paul Epworths studior – The Church. Sedan tog jag beslutet att komma till Sverige för att studera på Musikmakarna.

 

Hur kom du i kontakt med BLNK Music?
– Jag pluggade faktiskt på Musikmakarna när jag först kom i kontakt med BLNK. 2017 var jag en av de första eleverna på det internationella studentprogrammet där och jag träffade Anna Kornelia (medgrundare av BLNK) när hon hälsade på som en del av A&R-besöken på skolan. Jag var redan medveten om alla olika artister de hade jobbat med (The Chainsmokers, Kygo, NEIKED etc) och var ett fan av deras musik. Jag och Anna kom väldigt bra överens och det blev ett väldigt naturligt samarbete. Jag har nu varit på BLNK i fyra år.

 

Skiljer sig musikbranschen i Sverige från den i England tycker du?
– Jag kan inte jämföra så mycket, eftersom min erfarenhet av att arbeta i musikbranschen i England var som ljudtekniker snarare än som A&R. BLNK är mitt första jobb inom musikbranschen. Det som jag verkligen gillar med Stockholm jämförbart med London, är att det är en mindre stad, och att det efter ett tag upplevs som att alla inom musikbranschen här blir till en enhet. Trots detta, eller kanske tack vare detta, skapas otroligt mycket musik till den globala marknaden. Jag tror inte att det är möjligt att ha samma nära kontakt inom musikbranschen i London, det är en mycket större stad och det finns mycket fler människor i branschen. Jag tycker också verkligen om den svenska livsstilen! Jag stortrivs i Stockholm.

 

Du har varit inblandad i låtar för bl a Alesso, Liam Payne, Gryffin, Cheat Codes, Ella Henderson, och Afrojack. Vad händer för dig framöver? 
– Jag jobbar nu mest på förlagssidan av företaget och arbetar dagligen med våra låtskrivare och producenter. Vi har flera låtar på gång med kända artister och DJ:s, det är väldigt spännande. Våra kreatörer har även börjat samarbeta allt mer i Zoom sessions, vilket har lett till väldigt många olika och framgångsrika samarbeten. Planerna för nästa år är att förhoppningsvis resa mer, till allt från London och LA till Berlin. I år har vi på BLNK renoverat vårt studiokomplex och byggt ett nytt kontor på Mariatorget med hjälp av Mikael Klavius (MFG Studios, STIM Music Room), så det är en mycket spännande tid att vara en del av BLNK. Vi har många planer och idéer för nästa år, huvudsakligen att signa flera nya talanger.

 

Christel Valsinger