6 december 2021

Marknadsandelar Q3: Sony Music Publishing dominerar

Sony Music Publishings har större andel av Topplistan under Q3 än tvåan Universal Music Publishing och trean Warner Chappell Music har tillsammans. Det visar den senaste rapporten över musikförlagens andelar av Topp 100, från Musikförläggarna.

Sony Music Publishing har nu andelar i mer än en fjärdedel av låtarna på Topplistan. Under såväl Q2 som Q3 har förlagets marknadsandel överstigit de övriga majorförlagens sammanlagda andel. Under 2021 års tredje kvartal  har Sony Music Publishing 25,98% av marknadsandelarna(Q2 22,48%). Universal Music Publishing har 12% (Q2 11,03) och Warner Chappell Music 10,24% (Q2 10,52%).

De följs av Kobalt med 6,53% av andelarna  (Q2 7,82%) och BMG med 2,96% (Q2 4,94%). Andelen manus (upphovspersoner utan förlagsrepresentation) är fortsatt hög, 31,88%.

Kvartalssammanställningen av Topp 100 singel för Q3, toppas av Stay med The Kid Laroi och Justin Bieber (Howard, Fedi, Puth, Slatkin, Bieber, De Boni, Hoiberg, Mule, Rahman) [Universal Music Publishing, Sony Music Publishing, Kobalt, Warner Chappell, Manus]. Den följs av av Ed Sheeran Bad Habits (Gibson, McDaid, Sheeran) [Sony Music Publishing, Universal Music Publishing] och A36, Samma gamla vanliga (Ibishi, Shlaimon)[Sony Music Publishing, Manus].

63 av låtarna på listan har en eller flera svenska låtskrivare. På topp 10 har fem av låtarna svenska låtskrivare.

Kvartalssammanställningen avser musikförlagens marknadsandelar för den officiella svenska topplistan – Topp 100 singel. Diagrammet baseras på försäljningsindex från IFPI och www.sverigetopplistan.se

Hela Topp 100 för Q3 hittar du här (Musikförläggarnas sajt)

Christel Valsinger