Nyheter 14 september 2021

JOHANSSON om Staccs, Apple Music mm

Svenska Staccs utökar katalogen med Coldplay, Eric Clapton, Europe och många fler artister. Apple Music introducerar avräkning av pengar från innehåll i DJ-mixar. Rekordintäkter från streaming i USA. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Staccs, den svenskgrundade streamingtjänsten för konserter och musikdokumentärer, har skrivit innehållsavtal med earMUSIC och White Light. De nya avtalen gör att användarna av tjänsten får tillgång till hundratals inspelade konserter och musikdokumentärer, som t.ex. Deep Purple – California Jam 1974, Europe – Live at Sweden Rock, Coldplay – Live at Sao Paulo, Pet Shop Boys – Inner Sanctum Live at Royal Opera House, och Eric Clapton – Live in San Diego.

Anders Tullgren, VD för Staccs, säger:

– Vi utökar kontinuerligt vår katalog med ikoniskt musikinnehåll för våra fans att titta och lyssna på. De nya avtalen är ett bevis på det förtroende som musikindustrin visar oss och vi ser mycket fram emot att arbeta med både earMUSIC och White Light för att välkomna nya konserter och musikdokumentärer på Staccs. Vi bygger just nu världens största konsertkatalog med det bästa innehållet för alla typer av musikgenrer.

Staccs har sedan tidigare innehållsavtal med Believe och DCD Rights, med konserter från bl.a. The Rolling Stones, Queen, Guns N´ Roses, Bob Marley, Elton John och många fler. Ett abonnemang kostar 119 kr/mån eller 1 190 kr/år.

www.staccs.com

—–

Apple Music har utvecklat tekniken bakom igenkänningsappen Shazam (som man köpte år 2018) så att separata låtar och samples i DJ-mixar kan identifieras och kompenseras ekonomiskt. Oliver Schusser, VP för Apple Music och Beats, säger:

– Vi har skapat ett verktyg, där vi effektivt kan köra DJ-mixar genom Shazam, och Shazam identifierar exakt vad som finns med i mixen på ett mycket, mycket bra sätt. För många DJs inom dansmusiken har deras musik aldrig kunnat hamna på streamingtjänterna på grund av den omständiga processen att klarera musiken med rättighetshavare, framför allt för att distributörer och labels helt enkelt inte har haft koll på vad som finns i mixen.

Den nya tekniken skapar också mervärde för användarna, som kan se vilka olika låtar som finns med i mixarna, spara dem offline, och lyssna på dem med högkvalitativt lossless ljud. Bland de första mixarna ut är set från Tomorrowland’s digitala festivaler 2020 och 2021.

Charlotte de Witte, DJ och musikproducent, säger:

– Apple Music är den första plattformen som kontinuerligt erbjuder mixar med rättvis kompensation, både till artisten som gör mixen och till artisterna vars låtar är inkluderade. Det är ett steg i rätt riktning för att behandla alla rättvist. Jag är otroligt glad över att kunna erbjuda online-mixar igen. Det är en annan approach än att spela på en klubb eller festival. Det gör det möjligt för mig att erbjuda en inblick i min musiksamling helt utan begränsningar.

—–

Det råder ABBA-feber, och de hittills släppta låtarna roterar flitigt i radio. Nostalgitrippen innebär självklart att den gamla katalogen får en revival, även om den aldrig någonsin kan sägas ha tystnat.

I Sydkorea tar man nostalgin ett steg längre. Jag har tidigare skrivit om hur man återupplivat bortgångna artister med hjälp av AI och hologram-teknologi i olika TV-program, och nu har den legendariska, och sedan 2014 döde, rockstjärnan Shin Hae-chul återuppstått i koreansk radio.

Ett nytt radioprogram, AI DJ, Meeting with Shin Hae-chul, gör det möjligt för fans att återigen höra artisten. Bakom teknologin står KT, Sydkoreas motsvarighet till Telia, som skriver i ett pressmeddelande:

“Our AI-based technology studied Shin’s pattern of pronunciation and personal dialect to realize the actual voice of the rock star. This surpassed the original technology of pronouncing simple words and sentences.”

KT har lärt upp AI-n med inspelningar av stjärnans röst från åren 2001 – 2012, och tre shower finns nu tillgängliga via KT´s röststyrda assistent GiGa Genie. Från den 17 september kommer man också lägga upp showerna på YouTube.

—–

Facebook köpte upp Oculus för 2 miljarder dollar år 2014, och har investerat mycket kring forskningen och teknikutvecklingen kring den s.k. mixade verkligheten, eller augmented reality. Nu meddelar Facebook att man kommer lansera en ny generation smart glasses tillsammans med Ray-Ban.

Serien heter Ray-Ban Stories, och det är för första gången riktigt snygga smarta glasögon. De beskrivs på följande sätt:

“A new way to capture photos and video, share your adventures and listen to music or take phone calls — so you can stay present with friends, family and the world around you.”

Glasögonen kommer kosta 299 dollar och finns till en början för försäljning i USA, Kanada, Storbritannien, Irland, Italien och Australien. Ray-Ban Stories är dock inte ”riktig” mixad verklighet, utan handlar kanske i första hand om att kunna filma och dela med sig av upplevelser utan att behöva hålla i mobilen, samt kunna lyssna på musik genom glasögonen samtidigt som man kan styra låtval etc.

Lanseringen är ändå ett steg mot något som många tror kommer bli ett lika stort genombrott som iPhonen blev en gång i tiden. Apple är för övrigt själva på gång med en ny generation smarta glasögon, först ett AR-headset som tros komma 2022-2023, och sedan ett par slimmade glasögon som går under namnet Apple Glass som förmodligen kommer släppas på konsumentmarknaden någon gång kring 2024.

Läs pressmeddelande och se videos om Ray-Ban Stories 

—–

Intäkterna från streaming fortsätter att växa kraftigt i USA. Senaste rapporten från RIAA för det första halvåret 2021, visar att intäkterna ökade med 26 procent jämfört med samma period förra året, och streamingen utgör nu 84 procent av de totala intäkterna till masterägare.

Fysisk försäljning stod för 10 procent, downloads för 4 procent, och synch för 2 procent. Vinylen dominerar nu den fysiska försäljningen i USA, bara en tredjedel kommer från CD-försäljning.

Över 82 miljoner amerikaner betalade för ett streamingabonnemang under det första halvåret, och totalt landade intäkterna på över 7 miljarder dollar under de sex månaderna. Det betyder att USA börjar närma sig samma nivåer som man hade under rekordåren 1998-2001, när man låg kring 14 miljarder dollar på helåret i intäkter.

Läs hela rapporten

—–

Lästips: Apple Declares Victory After Major Antitrust Ruling — So Where Does This Leave Spotify?

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se