Krönika 7 september 2021

Valsinger: Albumglädjen är tillbaka!

Två stora releaser och ett närmast chockerande albumbesked. Det var länge sedan albumformatet stod så mycket i centrum som i månadsskiftet augusti-september.

29 augusti. Med en svart ruta som omslag dyker plötsligt Kanye Wests Donda upp på streamingtjänsterna. Kultur- och nöjesjournalister över hela världen får jobba helg med att ta sig an dess 27 spår och bena ut alla kontroverser kring releasen.

2 september. Under ett direktsänt PR-event från Gröna Lund i Stockholm meddelar ABBA att de släpper ett nytt album med tio låtar i november. Chockbeskedet blir en världsnyhet.

3 september. Drakes försenade album Certified Lover Boy anländer och giganternas kamp mellan antagonisterna Kanye och Drake är i full gång. Media rapporterar.

Jag minns inte när människors uppmärksamhet i så hög utsträckning riktades mot album senast? Det var åtminstone före pandemin – kanske långt innan den också. Och jag märker att jag känner någon slags energi komma av det. Av att vara en del av en stor massa som samtidigt bryr sig om och har åsikter om något och där det INTE handlar om partipolitik, smittskydd eller faktaresistens, utan om musik. Vad den gör med oss. Vad den betyder. Om det ens är musik att upprepa ordet ”Donda” i 52 sekunder.

I flera år har vi sagt att vi lever i ett splittrat musiklandskap. Över 60 000 låtar laddas numera upp på Spotify varje dag. En artist kan vara gigantisk i en publikgrupp men helt okänd i en annan. Bland en del musikälskare är t ex Ant Wan ett okänt namn, bland andra är förhållandet detsamma med, säg, Stevie Nicks. Det gör det svårare att enas om vilka som är våra stora stjärnor. Allt vi verkar kunna komma överens om över gränserna är att Beyoncé är queen.

Så trots det fina i den demokratiserade infrastrukturen för releaser, där alla som vill släppa musik kan göra det, är det glädjande med intresset för de riktigt stora albumreleaserna. Att vi tycker och tänker om något tillsammans i stor grupp. Förenas. Får gemensamma referenser. Jag vill till och med tro att det är bra för oss, i en tid som brukar beskrivas som fragmenterad.

Tre dagar efter ABBA:s besked har albumet förbeställts i 80 000 exemplar i Storbritannien. Det är nytt rekord för Universal Music UK (tidigare innehavare: Take That). Kanye West har med Donda landat sin tionde albumetta på Billboard och Drake har med CLB slagit nytt Spotifyrekord för mest streamade album under en enda dag (tidigare innehavare: han själv).

I november kommer även Adeles efterlängtade fjärde album. Det är med andra ord upplagt för försäljningsstrid mellan henne och ABBA lagom till julhandeln. En till gigantkamp att diskutera och rapportera om. Och se fram emot.

Christel Valsinger