Gigital tillbaka

Den digitala artistbokningsplattformen Gigital förlorade allt under pandemin. Nu har den tagit in fem miljoner kronor från investerare med i flera fall koppling till musikindustrin.

Bland investerarna finns namn som Jonas Siljemark (tidigare vd på Warner Music Nordic), Almi Invest, Petter Nylander (Unibet, Universum), Erik Segerborg (Avito, Hemnet) och Per Victor (FirstVet). Gigital.com lanserades 2018 för att matcha ihop hundratals verifierade artister med kunder inom besöksnäringen och eventindustrin. Innan pandemin slog till var den beräknade omsättningen för 2020 tio miljoner kronor.

Under pandemin fortsatte Gigital att utveckla tjänster för livemusikmarknaden.

– Vi valde att inte fokusera på streamade konserter alls. Det är omöjligt för mindre artister att tjäna pengar på och är i princip bara lönsamt för de allra stora stjärnor. Istället försökte vi lära oss av tidigare kriser. Vår slutsats var att Gigital var bättre lämpad för världen efter pandemin än innan, säger Givar Shabani, VD för Gigital.

Gigital skriver i ett pressmeddelande:

”En undersökning presenterad av McKinsey visar på att pandemin fått fler företag ställer om till det digitala. Efterfrågan på fysiska upplevelser väntas också öka i samband med att fler vaccineras och restriktionerna släpps. I den omfattande undersökningen Revive Live Music framgår det att så många som 85% av svarande kommer att besöka livemusikspelningar lika ofta eller oftare än innan pandemin. Högre efterfrågan och mer kostnadseffektiva organisationer kan innebära en snabbare ekonomisk återhämtning för besöksnäringen och eventindustrin, såväl som deras leverantörer.”

– Vi ser en enorm ökning av bokningar på vår plattform. Att erbjuda upplevelser och aktiviteter i fysiska miljöer ligger högt på listan över saker våra kunders gäster har saknat mest. Vi försöker ta vara på detta med en skalbar plattform och bra timing, kommenterar Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.

Lars Nylin