Nyheter 14 juni 2021

4 Snabba: Tobias Isaksson, Head of PR, Aloaded

Tobias Isaksson firar ett halvår som PR-ansvarig hos distributören Aloaded. MI kollade läget.

Hur har första halvåret varit?

-Jag blev Head of PR vid årsskiftet men jag och grundarna bakom Aloaded har jobbat tillsammans på olika sätt i tio år på skivbolaget Hybris. Så allt känns som hemma men med nya uppdaterade roller. Vi jobbar med promotion både internationellt och i Skandinavien och skräddarsyr upplägget efter labelns och artistens behov och önskemål. Vår långa erfarenhet i branschen gör att vi är väldigt snabba och flexibla och kan hjälpa till med det mesta.

Vad hade du gjort innan detta?

-Jag har en examen i medie- och kommunikationsvetenskap från JMG i Göteborg och jag har egna musikprojekt och drivit klubbar i många år. När jag flyttade till Stockholm jobbade jag som bokningsagent på Monstera. Sen sajnade jag med Hybris som artist under namnet Azure Blue och vi blev så tajta att jag startade bokningsbolaget Hybris Live som hade några fina år. Sedan 2018 driver jag skivbolaget The Future Sound of Stockholm med Aloaded som distributör. Eftersom jag redan jobbade med promotion både för egna artister och på konsultbasis blev det naturligt att ta över ansvaret för Aloadeds PR när jag blev tillfrågad.

Var finns ni nu, hur stor är verksamheten?

-Vi har kontor på Bondegatan i Stockholm och på Gamla Väster i Malmö. Vårt lager för fysisk distribution ligger i Västberga. Vi är sju personer i företaget. Aloaded är distributör för över 100 skivbolag både digitalt och fysiskt. På promotionsidan har vi ett konstant flöde release-kampanjer som sköts av mig och två kollegor.

Vilka är era största projekt just nu?

-Som independentbolag är bredden vår storhet. Vi både ger ut och gör promotion åt allt från independent-artister till internationella majorbolag. Just nu jobbar vi med Benjamin Ingrossos dubbelalbum, El Perro del Mars debutalbum i deluxeutgåva och Sara Parkmans remixalbum för att nämna några etablerade namn. Men det är alltid kul att komma med en helt ny artist som får sina första stunder i TV, radio eller en stor musiktidning. Vi har promotat artister åt amerikanska Nettwerk som bl a gett ut Coldplay, jobbat tillsammans med Björks promotion-team Guerilla Music Promotion och åt Patrik Berger och Markus Krunegårds skivbolag <1000. Just nu får vi många förfrågningar från hela världen, vilket är kul, men det är viktigt för oss att vara sanna mot vårt kall att bevara mångfalden inom svensk musik. Vi siktar högt och skjuter varje skott mot krysset, men det får aldrig bli en enkelspårig jakt på algoritmer och statistik. Vi har i snart 20 år sagt nej till förvanskande av konstnärliga värden och står för att musik ska ha en stark autenticitet oavsett genre och kännas i själen. Annars kan man lika gärna sälja tvål.

Lars Nylin