30 mars 2021

JOHANSSON om Spotify, Impala, Tencent mm

Spotify bjuder in alla till samtalet Spotify Talks Sweden. Impala lanserar åtgärdsprogram för musikbranschen. Tencent och Warner startar gemensamt skivbolag. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Ikväll, tisdag 30 mars, genomförs en internationell onlinekonferens kring framtiden för livemusik, som heter ”RIDER DAY: Reshaping the Live Music Industry”. Med från Sverige i panelerna finns bland många andra Kalle Josephson (36h Ingrid Festival) och Givar Shabani (Gigital).

Paneldeltagarna kommer från hela världen, Kina, Tyskland, USA, Italien, Spanien m.m. De tre teman som kommer diskuteras är:

1. Artist Development Through Live Mediums: The advantages of strategic use of available platforms and live mediums that can powerfully thrust forward an artist career.

2. Online concert productions during Covid-19: How to effectively promote and execute a concert production that is meant for live streaming.

3. Reshaping the live music industry: How does the future look for the live industry and long-term shifts of the live music business models, from live shows to online concerts.

Konferensen är gratis, men kräver en registrerad biljett: https://www.eventbrite.co.uk/e/rider-day-reshaping-the-live-music-industry-tickets-142595128869

—–

Spotify meddelar att man har börjat rulla ut en rejäl uppfräschning av både desktopklienten och webbklienten. Även om mobilapparna idag är de mest vanliga för att använda plattformen, började ju allt en gång i tiden med den programvara som laddades ned till datorn. Spotify skriver:

”Since the desktop experience served as the original window to the world for Spotify, this was not a task we took lightly. It took months of tests and research, talking to users, and gathering feedback. Now, we’re pleased to deliver a new, clean design, more controls, and a great new foundation for our listeners to use Spotify across our desktop app and web player for the years to come.”

Läs mer om förändringarna

Den 27 april arrangerar Spotify också ett onlinesamtal som man kallar Spotify Talks Sweden. Inbjudan är föredömligt kort, och registrering föredömligt enkel.

”Tisdagen den 27 april kl 10.30 delar vi med oss av det senaste inom musik, podcasts och annonsering på Spotify i Sverige. Anmäl dig på länken nedan för att lägga till vårens digitala sändning av Spotify Talks Sweden i din kalender. Vi ses där!

spotify.com/talkssweden

—–

Indiebolagens branschorganisation Impala har släppt en rapport med tio punkter för hur man anser att musikindustrin bör utvecklas framöver. För enkelhetens skull listar jag de 10 punkterna rakt upp och ner här, i egen översättning:

1. Inga fler loopholes, bort med safe harbour.
2. Artister måste få rättvisa digitala royalty-nivåer.
3. Förändra fördelningen av streamingpengar, enligt flera olika modeller som ska gynna artister.
4. Se till att aktörer inte kan få ”förtur” genom att avskriva sig viss royalty (det uppmärksammade förslaget från Spotify), man kallar det t.o.m. för payola/muta.
5. Skapa stödfunktioner på marknader där användare inte konverterar från gratis till betalande användare.
6. Mer aktivitet från streamingtjänsterna att sätta stopp på köpta strömmar, manipulation och stream-ripping.
7. Gör det möjligt att söka på mycket mer saker på streamingtjänster (medverkande musiker, textförfattare osv)
8. Gör det möjligt för streamingtjänster att boosta lokal repertoar bättre, i spellistor, liksom att ha tjänsterna på fler språk.
9. Gemensamt jobba för att algoritmiska spellistor inte påverkar diversiteten negativt.
10. Jobba tillsammans för att minska negativ klimatpåverkan på grund av streaming.

Hela rapporten finns här.

—–

Jag har tidigare skrivit om Supertone, AI-företaget i Sydkorea som skapar röstsynteser och ”återupplivar” döda artister. Man jobbar just nu bl.a. med att återskapa Freddie Mercurys unika sångröst. Adam Lambert har ju förtjänstfullt ”ersatt” Freddie Mercury de senaste åren i Queen, men nu är han kanske utmanad, av Mercury själv.

Det är inte helt lätt att höra om det är människa eller maskin som framträder med den här tekniken, se t.ex. från TV-sändningen med AI-versionen av Kim Kwang-seok tidigare i år. Artisten dog 1996, men ”framträdde” återigen i TV i januari i år.

Som jag tidigare sagt, ge det några år till så kommer vi kunna lägga vems sångröst som helst på vilken musik som helst, utan att kunna höra om det är original eller AI-skapad röstsyntes. Framtiden är mycket spännande, inte minst för musikskapare som skulle kunna använda sig av en palett av olika kända sångröster för att skapa nya, på teknisk väg, men också för att låta bortgångna artister sjunga nya låtar.

—–

Tencent Music Entertainment och Warner Music Group avslöjade i veckan att man startar ett gemensamt musikbolag på den kinesiska marknaden, samtidigt som man har tecknat ett nytt licensavtal för Warners katalog på Tencents tjänster för de kommande åren.

Simon Robson, på Warner, säger:

– Our collaboration with TME has already delivered tremendous results for local and international artists, and now we’re opening up even more opportunities together. Alongside our increased investment in artist & repertoire and marketing in Greater China, this renewed and expanded partnership means we can help make our artists impossible to ignore in one of the world’s fastest-expanding music markets.

Läs pressmeddelande

—–

Afrikanska streamingtjänsten Boomplay fortsätter att expandera, och meddelar att man har skrivit licensavtal med Universal Music Group där UMG´s hela katalog kommer att finnas tillgänglig via tjänsten i 47 afrikanska länder. Det finns 55 länder på den afrikansk kontinenten, vilket alltså innebär att Boomplay nu finns i stort sett i hela Afrika.

Med 50 miljoner MAU leder Boomplay streamingutvecklingen i Afrika, men Spotify lanserades också i många afrikanska länder nyligen. Man har över 50 miljoner låtar i katalogen, och appen har laddats ned över 100 miljoner gånger bara på Google Play.

Infrastrukturen för internet är dock fortfarande outvecklad i en del länder, vilket innebär att man jämförelsevis ofta måste betala mer (i förhållande till inkomst) än i många europeiska länder. Därför lockar Boomplay med ett gäng megabyte fri data till nya användare genom avtal med operatörer.

—–

TuneIn, som aggregerar in radiokanaler från hela världen till sin app, har haft en pågående juridisk process sedan flera år tillbaka, när rättighetshavare upptäckte att man vidaresända radiokanaler utan att ha några licenser.

Sony och Warner har varit drivande, och 2019 kom domen att TuneIn hade gjort intrång i upphovsrätten genom att inte skaffa riktiga licenser. TuneIn överklagade det hela till Högsta domstolen i UK, som godkände caset i december samma år.

Nu meddelar domstolen att TuneIn måste ha licenser för att kunna vidaresända radiokanaler som man gör. Appen är mycket populär inte bara i mobiler, utan används också flitigt genom smarta högtalare som Sonos, Amaazon Echo, Apple Homepod och Google Home.

Det mest iögonfallande i hela den här historien är kanske hur det kan komma sig att TuneIn´s advokater ens kunde tänka sig att TuneIn skulle kunna gå fri från korrekt licensiering. Det är lite som om valfri sportrestaurang-kedja skulle bestämma sig för att vidaresända Canal Digitals alla sportkanaler och hävda att det inte behöver betala för det.

Domslutet gäller dock enbart för UK och Wales. Sony säger i ett uttalande:

”The decision today of the Court of Appeal of England and Wales reaffirms an important step against TuneIn’s blatant copyright infringement. Globally the company continues to unlawfully profit from massive commercialisation of unlicensed copyrighted sound recordings by turning a blind eye to basic licensing requirements and seeking to hide behind safe harbour and other spurious technical claims to avoid paying music creators.”

Är du sugen på att titta på rättegången, så finns den här.

—–

Genom uppropet #paysongwriters samlas musikskapare för att försöka få till stånd en förändring kring hur pengar fördelas i streamingekonomin. Bakom initiativet står The Ivors Academy of Music Creators. Man föreslår funktioner som skulle kunna underlätta för låtskrivare att skapa musik, t.ex. genom kapitalförsörjning från labels.

Nu har man gått ut med ett öppet brev, som skrivits under av en imponerande lista med låtskrivare. Huvudfokus ligger på de ”rena” musikskaparna, de som sällan står på scen utan som är de skapar själva musiken bakom kulisserna, som sedan förläggs eller används på något sätt av label/artist.

I det öppna brevet står bl.a.:

”We can see that the record industry has experienced a huge upturn in revenues whilst songwriter profits have collapsed. There is a sincere danger that we may lose a whole class of writers before people truly comprehend the situation and the model is fixed. We need a sustainable model of compensation for music writers that reduces the risk of writers quitting the business or taking on second jobs due to the increasing costs of operating.”

Den pågående pandemin gör inte saken bättre för låtskrivare, som ofta kan ha en fördröjning på utbetalningar av upphovsrättsliga intäkter i över ett år, vilket innebär att även om hela livescenen går igång i sommar kommer den här specifika yrkesgruppen i branschen uppleva effekterna ända fram till hösten 2022.

Förslagen som framförs är framför allt:

– Ett dagligt minimum standardarvode när en låtskrivare/producent jobbar med musik åt en label/artist,

– En andel även i masterrättigheterna på den färdiga produktionen, även om låtskrivaren inte är med och framför låten.

Se petitionen

—–

Statistikplattformen Spotontrack har adderat analytisk data för TikTok, och sällar sig därmed till de andra plattformarna som t.ex. Chartmetric och Soundcharts. De olika plattformarna tuggar lite olika former av TikTok-data och Spotontrack skriver i ett utskick:

”TikTok is changing the music industry. So many songs became a hit thanks to viral videos and challenges on TikTok that everyone is now looking at TikTok data to predict the next trending song or to turn a song into a global success.
Our main focus when integrating TikTok data was to allow you to get a quick peek on what is trending, but also to analyze how a song is getting popular with a best-in-class tracking of videos/views/comments/likes/shares.

—–

Lästips: Why Spotify Is Set to Win Over the Long Term

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se