23 mars 2021

JOHANSSON om Epidemic Sound och Spotify Loud & Clear

Daniel Johansson väljer ut två branschnyheter att analysera den här veckan, att pensionsfonden AMF och andra köper in sig i Epidemic Sound och att Spotify lyfter på förlåten och lanserar Loud & Clear. 

—–

Under den första halvan av 10-talet var många kritiska mot bristen av transparens från Spotify. Artister, låtskrivare och bolag klagade på att det var svårt att veta vad som egentligen hände med deras musik.

Som ett svar på den kritiken har Spotify under de senaste åren steg för steg öppnat upp data och statistik, med Spotify for Artists, Spotify for Publishers och nu lanserar tjänsten Loud & Clear, en ny informationssajt som ska ge insyn och data om hela streamingekonomin.

På webbplatsen finns verktyg för artister och andra intresserade som bryter ner hur royalties betalas ut, vilka aktörerna i musikbranschen är, samt processen kring utbetalningar. Loud & Clear ger en överblick av streamingintäkter genom åren och visar hur många artister globalt som har genererat hur mycket – från hela sin katalog – uppdelat per år under de senaste fyra åren på Spotify.

Det finns också ett interaktivt verktyg som kontextualiserar månatliga lyssnare och månatliga streamingssiffror från slutet av 2020, en video som bryter ner hur pengarna rör sig från Spotifys lyssnare till artister, samt en FAQ som svarar på de viktigaste frågorna kring streamingekonomin och ersättningar till artister.

Spotify gör det tydligt och klart att de inte betalar ut några pengar direkt till artister, de betalar endera ut till distributörer eller skivbolag. Man är också tydlig med att påpeka att värdet per ström inte är det allra viktigaste i streamingekonomin:

”In the streaming era, fans do not pay per song so we don’t believe a “per stream” rate is a meaningful number to analyze. Instead, we’re focused on maximizing the total size of the payments we are able to make to rights holders — those that pay artists and songwriters — and we think the data on this site reflects our progress.”

Jag tycker det är positivt att Spotify allt mer ger sig in i de diskussioner och debatter som genomsyrar branschen just nu. Det finns en del kollektiv och organisationer, framför allt i USA, som t.ex. förespråkar att man från statligt håll ska sätta per-ström-nivåer från streaming, liksom den pågående diskussionen kring user centric.

Som i huvudsak ett tech-bolag har de kanske inte riktigt velat ge sig in i debatten tidigare för att inte riskera att det ska låta som de försöker utbilda branschen i något de själva borde känna till. Men, all form av transparens, information, data, insyn, är precis det som jag tror många i branschen vill ha.

För ganska många är det nog den övergripande statistiken som är det mest intressanta med Loud & Clear, medan beskrivningarna av hur utbetalningar sker etc mer kanske är för de som är nya i branschen, eller som helt enkelt bara vill veta mer om hur Spotify fungerar.

Kanske kan det också hantera en del av den kritik som demonstranter runt om i världen gav uttryck för nyligen. Protester genomfördes utanför Spotifys olika kontor i USA, samt utanför mer än tio andra Spotify-kontor runt om i världen. Ropen som skallade handlade just om en ökad transparens, samt en övergång till en user centric-modell.

https://loudandclear.byspotify.com

—–

Som MI tidigare rapporterat om har Blackstone Growth och EQT Growth gått in rejält i Epidemic Sound, med 3,8 miljarder kronor, och nu meddelas att Alecta, Tin Fonder och AMF avslutar den här investeringsrundan som då landar på 4,6 miljarder SEK på en värdering av bolaget om nästan 12 miljarder SEK.

Pensionsbolaget AMF går t.ex. in med 300 miljoner kronor i stam- och preferensaktier, med syftet att accelerera planerna på en global expansion och produktutveckling.

Som brukligt är har grundare och tidigare ägare passat på att sälja av lite aktier, skriver Breakit, till ett värde av 770 miljoner kronor. Breakit skriver också att just Tin Fonder aldrig går in i ett bolag om inte målet är en börsintroduktion, varför förväntningen är en IPO inom de två närmaste åren.

Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig på AMF som tidigare investerat i både Spotify och Izettle, säger:

– Epidemic Sound erbjuder attraktiva lösningar på en starkt växande global marknad, där bolaget redan idag har en stark ställning, men samtidigt goda möjligheter att skala upp och växa ytterligare. Vi uppskattar möjligheten att få vara med på den här resan. Det är alltid roligt att se framgångsrika svenska techbolag slå igenom och växa internationellt, och jag tror att investeringen i Epidemic Sounds har stor potential att bli en riktigt bra affär för våra sparare.

Epidemic har haft ett fantastiskt år, användningen av deras musik på YouTube har ökat med 400 procent och en vanlig månad spelas deras musik upp i över en miljard timmar i videos. Man äger alla rättigheter till ca 32 000 musikverk som används i många olika sammanhang, och har 330 anställda vilket gör företaget till det nästa största i den svenska musikbranschen, bortsett från Spotify.

Samtidigt som Financial Times utsåg Epidemic till Europas snabbast växande företag år 2019, och de år 2018 fick priset som ”Bästa affärsmodell” av Affärsvärlden, går meningarna isär kring bolaget. Många i musikindustrin menar att dumpande av priser, och en modell med friköpt musik, slår undan benen på många andra musikskapare och företag.

Men, Epidemic Sound ångar på i alla fall, till stor glädje för filmmakare, YouTubers, public service och användare av bakgrundsmusik.

Jan Zachrisson, medgrundare, säger i en kommentar:

– Redan 2009 förstod vi att berättande på nätet skulle gå från text, till bilder och slutligen till video. Denna utveckling fortsätter att accelerera idag och vi är nu i en position där vi musiksätter internet. Men det hände inte över en natt, i 12 år har vi tagit små steg för att sätta oss i den här marknadsledande positionen. Det är detta långsiktiga tänkesätt som har fått oss och vårt community till där vi är idag, och vi är glada att kunna fortsätta jobba mot framtiden tillsammans med våra nya investerare.

Läs pressmeddelande

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se