Nyheter 23 mars 2021

4 SNABBA: Pernilla Norlin, Entreprenörskapsforum

Den 30 mars släpps en ny rapport om det svenska musikundret, författad av MI-bekantingen Daniel Johansson. MI ställde fyra snabba till Pernilla Norlin, vice vd och kommunikationschef på Entreprenörskapsforum, om rapportens innehåll.

Entreprenörskapsforum är en forskningsstiftelse grundad 1994 som initierar, bedriver och kommunicerar policyrelevant forskning om entreprenörskap, innovation, småföretagande, förnyelsekraft och tillväxt. Verksamheten syftar till att skapa så goda förutsättningar som möjligt för tillväxt, innovation och samhällsutveckling i Sverige.

En av aktiviteterna handlar om att ge landets beslutsfattare förutsättningar att fatta välgrundade beslut baserat på aktuell forskning. Som en del av det arbetet ingår den nya rapporten Det svenska musikundret – små företag på en global arena, som lanseras den 30 mars.

MI passade på att ställa fyra snabba till Pernilla Norlin:

Vad är bakgrunden till den här rapportserien ni gör kring svenska ”under”?

– Vi ville ta fram en miniserie där forskare runt om i landet fick sammanställa korta rapporter över branscher som kan beskrivas som ”svenska under”. Med detta menar vi branscher där svenska företag utmärkt sig både med stark tillväxt och uppmärksammats internationellt. I serien ingår dataspels-, musik-, mode- och techbranscherna.

– I varje rapport ges en kort beskrivning av branschen, forskning om den och vad den betyder för svensk ekonomi. Forskarna har också tittat på möjligheter för entreprenörskap i sektorn, hur framtidsutsikterna ser ut och lagt fram förslag för beslutsfattare för att ytterligare främja branschen.


Varför har ni valt att titta just på musikbranschen?

– Musikbranschen var given i serien, ingen har missat svensk musiks internationella musikframgångar över lång tid. Svenska artister, låtskrivare och producenter har verkligen satt Sverige på den globala musikkartan. Det är intressant att få veta mer om vad den digitala utvecklingen med streamingtjänster har inneburit och vad ett kommande upphovsrättsdirektiv betyder för branschens fortsatta potentiella framgångar.

– Aktuellt är förstås också att notera coronapandemins effekter, inte minst för livebranschen och konsekvenserna för den breda myllan av musikentreprenörer som finns.

Berätta mer om innehållet, vad har ni kommit fram till?

– Det är Daniel Johansson, mångårig forskare om musikbranschen vid Linnéuniversitetet som är författare. Han har för studien gjort ett gediget arbete och intervjuat företrädare från många olika branschorganisationer. Med utgångspunkt i detta kommer han fram till en åtgärdslista på fem områden. Dessa områden presenterar vi i pressmeddelandet vid lanseringen den 30 mars. Om du redan nu vill ha en teaser så rör rekommendationerna bland annat upphovsrättsdirektivet, stöd till små företag och enskilda utövare samt exportstöd.

Vad var det du blev mest förvånad över när du läste rapporten?

– Jag skulle säga att jag inte hade så bra koll på hur branschen faktiskt ser ut med så många små entreprenörer som bidrar med sin expertis från text- och musikidé till att en artist har en låt klar och utlagd på en streamingtjänst och sedan ska ut och turnera.

– Inte heller hade jag stenkoll på musikbranschens uppbyggnad, med olika aktörer, eller ersättningssystemen även om jag är en musikintresserad person som varit verksam inom näringslivsfrågor under lång tid. Du får helt enkelt mycket kunskap när du läser rapporten, så gör det, men anmäl dig först till lanseringsseminariet!

https://entreprenorskapsforum.se/activity/det-svenska-musikundret/

Lars Nylin