2 mars 2021

4 snabba: Amanda Elefelt / PR-konsult

Med en lång rad kunder inom musik och tech är Amanda Elefelt ständigt aktuell i MI:s mailkorg. Augustine, Corite, Live Nation, Creed Media,  SHY Martin och SoundCloud är några av dem hon arbetat med. Vi blev nyfikna och tog kontakt för 4 snabba.

Ellen Krauss, ionnalee, Vargas & Lagola och Soundation har också anlitat Amanda Elefelt för PR. Tillsammans med producenten Agrin Rahmani driver hon även skivbolaget Genesis Records, som de startade för att jobba med artisten Augustine på lång sikt.

Du har arbetat för flera PR-agenturer tidigare och även jobbat globalt med PR för Auddly. Vad ledde dig till att starta eget?

– Jag kom nog till en punkt där jag såg för många möjligheter i att starta eget bolag för att inte göra det. Framförallt för att kunna vara flexibel och fullt ut prioritera att jobba med flera olika varumärken och människor som jag är genuint passionerad för. Jag har nog alltid känt en dragning till det här, men idén blev tydlig när jag hittade min nisch inom musik, kultur och tech. Tre år in trivs jag otroligt bra och det känns generellt som att det finns ett väldigt stort behov av specialiserade konsulter inom just PR och kommunikation just nu.

Du jobbar både med artister och techbolag. Är strategierna likartade, eller är det två helt olika sätt att tänka?

– Både ja och nej. I grunden vill en entreprenör som lanserar sitt bolag och en artist som debuterar med sitt musikprojekt samma sak. Att bygga ett tydligt, intressant varumärke och effektivt nå sina målgrupper. Samtidigt skiljer sig strategiska detaljer och nätverket runt omkring. Jag älskar kombinationen av två branscher som båda utvecklas i rasande takt och har så pass många synergier, och jag tror att en viktig grund för att göra ett bra PR-jobb är att på riktigt vara intresserad av det du gör. Musikindustrins digitalisering har bara börjat och både artisterna, musikbolagen och techbolagen är alla så centrala delar av denna utveckling.

Hur och varför tog du steget in i musikbranschen från första början?

– När jag pluggade i London 2013 praktiserade jag på Bang On PR. En liten byrå med fokus på elektronisk musik för artister som The Knife, Robyn och Axel Boman. Musikintresserad har jag alltid varit, men någonstans där fångades jag på ett nytt plan och blev nyfiken på hur branschen fungerar. När jag flyttade till Stockholm jobbade jag några år på Burson Cohn & Wolfe som gav mig ett nyttigt och brett perspektiv på PR utanför artistsfären, och Auddly blev sedan en kombination av båda världar.

Vilken är den roligaste eller mest speciella kampanj du jobbat med hittills?

– Åh vad svårt! Det första jag tänker på är samarbetet med Live Nation för att lansera Lollapalooza 2019. Det var en kul utmaning att lokalanpassa och sprida budskapet kring en så ikonisk festival till en bred och varierad målgrupp här i Sverige. Kanske tänker jag lite extra på det just nu då jag saknar live och festivalsommar enormt. Lanseringen av Augustines debut som skivbolag var såklart speciell och minnesvärd då det var första gången för så mycket. Även PR-arbetet kring Creed Media och deras resa till att så snabbt bli några av världens främsta och mest uppmärksammade experter inom digital marknadsföring på bl a TikTok. PR är verkligen ett långsiktigt arbete och projekten som satt sig mest hos mig är nog de där jag varit med från starten.

Christel Valsinger