Nyheter 16 februari 2021

JOHANSSON om UMG-IPO, Auddly/Session, Spotify mm

År 2021 visar sig bli precis lika intressant som 2020 när det gäller ”big money” och musikbranschen. Bara ett par veckor efter Sonys köp av AWAL kommer ny information om Universals börsintroduktion. Fler och fler verkar också vara positiva till en user-centric modell för streaming. Det och annat från Johansson. 

——

Den 22 februari med start 17.00 genomför Spotify ett online-event som heter Stream On. Det är en online-konferens där Spotify kommer dela med sig av en massa spännande information och data från tjänsten. Under eventet kommer såväl anställda från Spotify som artister och podcasters dela med sig av erfarenheter och statistik. Enligt Spotify själva kommer man få ”höra röster som du kanske inte hört tidigare”. 

Spotify har varit lite hemlighetsfulla med information kring eventet, men det kommer att vara öppet för alla att följa online, och kommer också att gå att se i efterhand. Alla presentationer är förinspelade så det kommer inte gå att ställa några frågor, men onekligen kommer det säkert att presenteras en del intressanta saker under kvällen. 

Länk till Stream On: www.spotify.com/StreamOn

Spotify meddelade också i veckan att de kommer erbjuda sina anställda att jobba helt på distans även efter corona-pandemin, med samma lön. Ett intressant beslut som innebär att Spotify kommer kunna plocka in kompetens egentligen oberoende av vart i världen de befinner sig. I pressmeddelandet står bl.a: 

”Today, Spotify is proud to introduce Work From Anywhere (WFA), a new way of collaborating that allows Spotifiers to work from wherever they do their best thinking and creating. Through this distributed-first mentality, we are giving employees the opportunity to elect a Work Mode – whether they’d prefer to work mostly at home or in the office – as well as their geographic location.”

——

Under 2020 meddelades att svenska Auddly var på gång att byta namn till Session, och nu meddelar man alla användare att processen har inletts. Session är en plattform som hjälper musikskapare med metadata, splittar, registreringar, samarbeten mellan låtskrivare, och fungerar också som en praktisk app för låtidéer. Alla Auddly-konton kommer fortsätta att fungera som vanligt, men under varumärket Session. Till en början kommer mobilappen att uppdateras och byta namn, och om några veckor kommer även webappen att byta namn. 

Session meddelar också att man framöver kommer att uppdatera plattformen med nya funktioner som ska göra hela processen lättare, från en låtidé till registrering och release. Dessutom signalerar Session att man snart kommer att avslöja ett antal nya samarbeten med DAWs (programvaror/plattformar för musikskapande, Digital Audio Workstations), men också med ett gäng nya upphovsrättssällskap runt om i världen. 

——

Den senaste undersökningen kring user-centric som fördelningsmodell för streaming kommer från franska Centre National de la Musique, som genomför forskning kring musik och samlar många av de franska branschorganisationerna. Vill man skulle man kunna säga att det är den franska motsvarigheten till Musiksverige. 

Undersökningen har gjorts baserat på data från Spotify och Deezer, och precis som tidigare undersökningar visar den att givet vissa förutsättningar skulle en user-centric modell innebära en minskning av intäkterna till de allra största låtarna och genrerna, till förmån för mindre artister och genrer. Enligt beräkningarna skulle topp 10 artister tappa 17,2 procent av intäkterna, medan artister utanför topp 10 000 skulle tjäna 5,2 procent mer. 

Problemet är bara att eftersom det finns så otroligt många små artister, skulle den reella intäktsökningen bara handla om några få euro i ökning per år och artist…

Ändå, tongångarna i branschen börjar bli allt mer positiva. Universal Music uttalade sig positivt för ett par veckor sedan i samband med de pågående streamingdiskussionerna i parlamentet i Storbritannien, och Spotify sade följande i ett uttalande till MusicAlly: 

”Spotify believes that artists and songwriters should have a voice in how the streaming economy operates. While initial research around a user-centric payment model is limited and doesn’t show the dramatic shift many thought it might, if artists and songwriters prefer this model, we support conducting additional research and will keep an open mind. Of course, any change in payment model is a decision that would need broad industry alignment to make happen.”

Läs rapporten (på franska)

——

Euronext har tagit över rollen som Europas största börsaktör, efter att London-börsen tappat lite mark, och Vivendi meddelade nyligen att det är just på Euronext i Amsterdam de kommer introducera Universal Music-aktien senare i år. Lite kuriosa i sammanhanget kan vara att det som en gång i tiden var starten på UMG, grundandet av PolyGram år 1962, skedde just i Amsterdam. 

Seagram köpte sedan upp PolyGram 1998, och eftersom Seagram också ägde Universal Studios blev PolyGram Universal Music. År 2000 köptes Universal Music upp av Vivendi och sammanförandet med andra uppköp blev Universal Music Group.

När Vivendi köpte Universal Music för 20 år sedan gjordes det på värderingen 34 miljarder dollar, vid den absoluta toppen av CD-eran, vilket är lite intressant eftersom den värdering som använts när kinesiska Tencent köpt in sig med 20 procent i UMG varit ca 47 miljarder dollar. Många menar att det här är en för låg värdering, och att aktien kommer att skjuta i höjden när den introduceras senare i år på Euronext. 

Också intressant är att Vivendi beslutat att 60 procent av försäljningen av UMG-aktierna kommer tillfalla Vivendis ägare. Ett litet räkne-exempel visar att en aktör som äger 1 procent i Vivendi, kommer få 0,6 procents ägande i UMG efter introduktionen, till ett värde om ca 280 miljoner dollar. 

Upplägget är dock inte godkänt från Vivendis ägare ännu, den 29 mars hålls en stämma där beslutet ska tas.

UMG´s CEO, Lucian Grainge, skrev nyligen i ett internt meddelande till personalen: ”Not only is this a validation of our strategy, our teams, and our unprecedented record of success, it’s a natural evolution in the storied history of our company that will enable our entrepreneurial and creative culture to continue to soar. We’ll continue to drive towards our strategic goals – full steam ahead. We’ll remain committed to our artists and songwriters. And we’ll continue to innovate and help lead the music community towards an incredible next chapter.”

Vivendis CEO Arnaud de Puyfontaine, säger i sin tur i ett uttalande: 

– UMG would be in a position to take advantage of greatly increased financial flexibility to pursue its dynamic growth and its pioneering role in the music and entertainment industry, to the benefit of artists and fans everywhere. We will be able to count on additional financial resources with a strategic roadmap based on several pillars: the creation of high-quality content and global distribution capabilities; the development into new entertainment formats and high-potential markets; an increasing level of integration between our businesses and activities.

Den ständigt återkommande frågan i samband med affärer och IPO-er i den här nya spännande storekonomin kring musik är naturligtvis: Hur kommer de som jobbar på ”fabriksgolvet” tjäna på affären, d.v.s. artisterna? 

Det har inte riktigt kommit fram officiellt ännu, men med tanke på UMG´s beslut att de kommer dela vinsten på framtida försäljning av sin Spotify-andel med artisterna (som nu är värd någonstans mellan 2,2 – 3,1 miljarder dollar enligt Billboard/MBW ), kan man tänka sig att UMG också vill gynna sina kreatörer i samband med IPO-n.

Värt att notera i samband med UMG/Spotify är att den här fördelningen av vinst från potentiell försäljning av Spotify-aktier verkar ligga utanför eventuella recoup-klausuler i avtalen. 

Spännande tider framöver alltså, inte bara för UMG, Vivendi och Tencent, utan för hela den globala musikindustrin. 

——

Lästips: Morgan Stanley Massively Increases Its Tencent Music Holdings to Nearly 100 Million Shares

——

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se