19 oktober 2020

Musik av Mühlrad i ny kampanj för Volvo

Jacob Mühlrad har komponerat musiken till en ny varumärkeskampanj för Volvo, där överlevare från bilkrascher deltar. Kampanjen sätter fokus på hur nya säkerhetsanordningar väckt debatt, både förr och nu. Musikansvarig för kampanjen är André Brink på Universal Music Publishing.

När  Volvo personvagnar lanserade trepunktsbältet 1959 orsakade det debatt.”Säkerhetsbältet är ett brott mot mänskliga rättigheter” och ”det är bättre att slängas ut än att fångas inuti”, var några av kommentarerna från kritikerna . Idag anses trepunktsbältet ha räddat mer än en miljon liv.

I en ny varumärkeskampanj från Volvo får överlevande från bilkrascher läsa vad människor sa om säkerhetsbältet när det var nytt. Berättelserna knyts ihop med det faktum att Volvo i år har infört hastighetsbegränsning i alla sina bilar och är på väg att införa kameror i bilen för att förhindra berusad och distraherad körning. Båda uppfinningarna har väckt samtida debatt.

Musiken till filmen är skapad av kompositören Jacob Mühlrad. Mühlrad är den yngsta kompositören som har fått ett stycke framfört på Kungliga Operan och hans musik har uruppförts i Carnegie Hall i New York och Bamberg Hall i Tyskland. Förra året beställde Swedish House Mafia en re-komposition av sin hit One från Mühlrad att använda under sin globala arenaturné. Hans kommande album för Deutsche Grammophon släpps i mars 2021.

– Min ambition var att hitta en ton som passade de känslomässiga berättelserna som delades i filmen. Jag såg de oklippta intervjuerna och fann inspiration i det långsamma tempot, bräckligheten och tonen i deras röster. Det var en intressant utmaning , säger Jacob Mühlrad.

Se filmen här:

Christel Valsinger