13 oktober 2020

JOHANSSON om BTS-miljonärer, Soundtrap, royaltyfri musik mm

BTS drog in 400 miljoner kronor på sina onlinekonserter i helgen. Nytt bolag för royalty-fri musik i Sverige lanserat. Spotify-ägda Soundtrap med ny app för musikskapare. Det och mer från Daniel Johansson. 

—–

Che Pope, som vunnit Grammy-statyetter två gånger i USA, jobbar numera för Epidemic Sound. Han har under årens lopp jobbat med artister som Whitney Houston, Eminem, Jay-Z och Kanye West, och på Epidemic kommer hans roll helt enkelt vara att hitta nya talanger och låtskrivare på den amerikanska marknaden.

Che Pope säger i ett officiellt uttalande:

– The potential of Epidemic Sound’s community to launch artists’ careers is a game-changer for the music industry, a massive opportunity for emerging artists and something I want to be part of to continue paying it forward.

—–

BTS fortsätter sina virtuella succékonserter, i helgen räknade man in nästan 1 miljon besökare/tittare för Map of the Soul On:e. Biljetterna för hela helgen kostade 81 dollar, eller 44,55 dollar per dag.

Intäkterna hamnade alltså någonstans i häraden 44 miljoner dollar, eller nästan 400 miljoner kronor, för två konserter under samma helg. Intäkterna slår det tidigare rekordet i juni för Bang Bang Con: The Live, som landade på ca 18 miljoner dollar (och som fick Guinness-rekord för flest antal tittare på en livesänd konsert online).

Konceptet i helgen var inte bara en livesänd konsert, det handlade om flera olika valbara kameravinklar och varianter på sändningen, samt annat innehåll som t.ex. en virtuell utställning i samband med konserterna, och fyra olika scener. Varje konsert under lördagen och söndagen var 2,5 tim långa.

Intressant i sammanhanget är att det är BTS label Big Hit Entertainment som ligger bakom de här mycket lyckade livesändningarna, och som också byggt sin egen plattform för livesändningar och plockat in betalningslösning. Utifrån den nuvarande situationen för den traditionella livebranschen är det kanske tankeväckande att det är allt fler labels som både arrangerar och ser intäkterna från konserter online. Kommer detta få betydelse även när arenorna öppnar efter covid-19?

Big Hit Entertainment introducerades nyligen på den koreanska börsen, med ett enormt intresse. Aktien var övertecknad inte mindre 1 117 gånger. Aktien introduceras på ett pris motsvarande 115 dollar.

IPO-n gör de sju medlemmarna i BTS rätt välbeställda, eftersom de tilldelats 68 385 aktier vardera. Värdet på aktierna de fått från Big Hit Entertainment vid introduktion motsvarar totalt 485 miljoner kronor.

Men med tanke på att börsintroduktion närmast är att betrakta som en ”BTS-IPO”, kan man tycka att bandmedlemmarna fick rätt lite, eftersom Big Hit Entertainment vid introduktionen värderas till närmare 40 miljarder kronor.

Att artister, eller ett band, blir delägare på det här sättet i ett ”skivbolag” är i sig en spännande utveckling. Förhållandet mellan skivbolag och artister har inte sett ut så traditionellt. Men som delägare har BTS nu också en del att leva upp till. Kanske ligger det optioner och skvalpar där bakom också.

Vi lär få se fler livekonserter online från grabbarna.

—–

Believe-ägda distributören TuneCore har ingått samarbete med Indiens största streamingtjänst Gaana, som innebär att alla som använder sig av TuneCore nu också får upp sin musik på den tjänsten. Nyligen rapporterade Gaana att man har över 185 miljoner aktiva användare.

TuneCore tar betalt up front för distributionen, med ett årligt ”abonnemang” på 9,99 dollar för en enskild låt och 29,99 dollar för ett album (första året, efter det kostar det 49,99 dollar per år).

Den som äger musiken får dock 100 procent av de insamlade intäkterna, till skillnad mot en del andra distributörer som tar löpande provision på intäkterna.

TuneCore har också öppnat lokalkontor i Indien, och följer därmed upp de nya kontor man tidigare höst startat i Ryssland och Brasilien. Sedan tidigare finns kontor i Tyskland, Japan, Australien och flera andra marknader.

Prashan Agarwal, CEO för Gaana, säger:

– We have unveiled multiple initiatives and a proprietary Dashboard that empowers independent artists with custom data so they can understand their audiences’ better. It’s heartening to welcome TuneCore as one of our esteemed partners as a part of our efforts to offer talented young musicians a world-class platform to showcase their talent on their own terms.

—–

Tillsammans med det brittiska researchbolaget MIDiA Research, med Mark Mulligan i spetsen, har svenska Amuse gjort en kartläggning av den globala musikmarknaden för independent-artister. Enligt rapporten är indiesektorn den snabbast växande delen av den globala musikindustrin.

Under 2019 genererade artister som släpper sin musik utan skivbolag 873 miljoner USD, en ökning med 32% från 2018. Undersökningen visar att under 2020 har artisterna varit mycket mer aktiva i att skapa ny musik, som ett naturligt resultat av covid-19.

Men, hälften av artisterna som deltog är oroade över att de inte kan försörja sig på enbart inkomster från streaming. Trots att streaming är independent-sektorns huvudsakliga intäktskälla tjänar majoriteten enskilda artister (64%) mindre än 10 000 USD per år på sin musik.

Den genomsnittliga inkomsten per artist och år i den här undersökningen är 8 079 dollar. För att kunna leva på sin musik behöver de flesta av dagens artister flera olika inkomstkällor, som publishing, undervisning, merch-försäljning samt producent- och låtskriveri för andra artister.

Diego Farias, VD på Amuse, säger:

– Den här rapporten visar vilken enorm roll oberoende artister spelar i dagens musikindustri, men även de unika svårigheter de står inför. Pandemin har satt strålkastarljuset på en bransch som behöver moderniseras, på artisternas egna villkor. Det är något vi har varit dedikerade för sedan vi startade Amuse.

—–

Mandolin, en plattform för att skapa virtuella turnéer, har tagit in 5 miljoner dollar i nytt kapital. Man samarbetar med flera stora venues i USA och tanken är att koppla samman fysiska spelställen med publiken online.

Mary Kay Huse, CEO för Mandolin, säger:

– The new version of live continues to evolve and reveal itself. We’re in an all-digital world, and there’s no going back. But Mandolin has a way forward—a way to bring people back together and live music back to the stage, whether we’re in the same room or reaching out across the globe. Our journey to redefine live entertainment is real, and we have the digital know-how to make the music industry even more resilient for this new normal.

—–

Även i Brasilien agerar nu musikbranschen mot tjänster som säljer strömmar på streamingtjänster. IFPI och Pro-Música Brasil har genom domstol fått flera sådana sajter att stänga ned, bl.a. TurboSocial. Sedan tidigare har flera liknande sajter drivna från Tyskland tvingats stänga.

—–

En nyhet som verkar ha gått många förbi är att Spotify-ägda Soundtrap (köptes upp 2017 av Spotify) alldeles nyligen släppte en mobilapp för kollaborativt musikskapande ”on the run”, Soundtrap Capture. Appen gör det möjligt att spela in högkvalitativa ljud, sång, instrument för att sedan kunna jobba tillsammans med andra kring musiken, direkt i appen.

Man kan även spela in offline, om man inte har bra uppkoppling. Alla ljudfiler sparas sedan i molnet. Den nya appen ska kanske främst ses som ett komplement till Soundtrap Studio, den webbaserade studiomiljön som Spotify köpte upp för tre år sedan.

Det går inte att ladda upp musik direkt från Soundtrap till Spotify, däremot är det möjligt att ladda upp podcasts direkt inifrån Soundtrap Studio.

—–

Det nya bolaget TheSupervisors, som grundats av Lotten Karlsson och Patrik Berggren, ämnar att koppla samman varumärken med royaltyfri musik.

Själva beskriver man att ”syftet är att förenkla för företag att använda musik på sina olika plattformar, i olika mediekanaler och på olika marknader utan tidsödande rapportering eller juridiskt krångel. TheSupervisors jobbar efter en så kallad work-for-hire modell, där de samarbetar med ett antal utvalda musikproducenter som alla är specialiserade på sin genre.”

Från start finns H&M och Daniel Wellington med som kunder.

Lotten Karlson, tidigare på iZettle och Epidemic Sound, säger:

– Att skapa en tydlig och stark varumärkesidentitet genom musik blir allt viktigare för företag, idag behöver man sticka ut på fler plan. Vi ser ett stort intresse från varumärken att ta fram skräddarsydd musik som skapar igenkänning och rätt känsla kring deras produkter och tjänster. Samtidigt behöver musikrättigheter anpassas för en digital och global spelplan, något vi vill hjälpa till att facilitera.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se