Nyheter 28 september 2020

Nu startar Spotifys podd-program Sound Up

Idag måndag startar Spotify den första svenska upplagan av Sound Up – ett fyra veckor långt virtuellt program för kvinnor och icke-binära. Programmet syftar till att bredda representationen i den svenska poddbranschen.

Som Musikindustrin rapporterade i maj öppnade det svenska programmet för ansökningar den 3 juni och sedan dess har det kommit in över 200 ansökningar. Nu har 20 personer valts ut som under de kommande fyra veckorna kommer att få vässa sina poddidéer genom ett intensivt kursprogram. Deltagarna är bosatta i Skurup, Hisingen, Malmö och Stockholm och är mellan 21-49 år.

– Vi är överväldigade av alla bidrag som kommit in! De 20 utvalda deltagarna har alla engagerade poddidéer som vi vill hjälpa dem att förverkliga via Sound Up. Förutom att skapa grymma poddar, tror och hoppas vi att programmet leder till att fler röster, perspektiv, berättelser och talanger tar plats i poddbranschen, säger Wendy Francis, kursledare för Sound Up och projektledare på Amphi Produktion, specialiserad inom antirasistisk, norm- och maktkritisk organisationsutveckling.

Spotify har genomfört Sound Up sedan 2018 och har sammanlagt fått in över 20 000 ansökningar till förlagor i USA, Storbritannien, Australien och Tyskland. Genom programmet har tidigare deltagare fått viktiga branschkontakter och produktionsbudget för att ta sina koncept till nästa nivå. I år är det första året programmet genomförs i Sverige och Brasilien.

På grund av den rådande pandemin har programmet gått från att vara en fysisk vecka till att bli ett fullskaligt program uppdelat i två faser: en fyra veckors kurs med virtuella lektionstillfällen under hösten med 20 deltagare och en fysisk vecka i vår med de tio deltagare som går vidare i programmet. I slutändan kommer av två av poddarna belönas med finansiellt stöd för att producera sin podcast.

– Just nu är det är viktigare än någonsin att se till att alla olika röster och perspektiv i samhället blir hörda. Vår ambition är att representationen bakom poddar ska spegla samhället, vilket de inte gör idag, säger Jenny Hermanson, nordisk VD på Spotify.

Innehållet i programmet anpassas lokalt i varje land. I Sverige har kursledarna Wendy Francis och Paulo Saka säkrat inspirerande gästföreläsare och ett späckat kursupplägg där deltagarna får lära sig allt från storytelling till de mer tekniska aspekterna av poddande. Bland gästföreläsarna återfinns bland annat Amie Bramme Sey och Fanna Ndow Norrby från podden Raseriet och Palmira Koukkari Mbenga, producent på Sveriges Radio och en av initiativtagare till uppropet mot rasism på SR. Även författaren och medieprofilen Alexandra Pascalidou medverkar.

Lars Nylin