Nyheter 8 september 2020

Sony/ATV fortsatt marknadsledande förlag

Årets andra kvartalsrapport över musikförlagens andelar på topplistan visar inga stora förändringar mot Q1. Sony/ATV behåller platsen som största förlag i Sverige, följt av Warner Chappell och Universal Music Publishing.

Det är Musikförläggarna som sammanställer musikförlagens andelar på Topplistan varje kvartal. Ständigt marknadsledande Sony/ATV kniper under Q2 2020 22,59% av andelarna på listan, vilket är en ökning med cirka 2% sedan Q1 (20,25%). Warner Chappell tar 14,74% av andelarna vilket också är en ökning med ca 2% (12,59% under Q1) och Universal Music Publishing gör en lite mindre ökning, från 10,95% Q1 till 11,49% nu.

Jämför man med samma kvartal 2019 är förändringarna större. Då höll Universal (med 17,06%) andraplatsen efter Sony/ATV (18,44), framför Kobalt (11,52), och Warner Chappell (7,13) som var fjärde största förlag.

Topplistan för Q2 toppas av Victor LeksellSvag (Högdahl, Carson Mattsson, Flygare Floderer, Silvergran, Leksell) [Sony/ATV, A Side Songs, Peermusic, Manus] följd av The WeekndBlinding Lights (Tesfaye, Holter, Max Martin, Balshe, Quenneville) [MXM Music, Kobalt, Songs of Wolf Cousins, Warner Chappell, Universal Music Publishing). Trea blir Miss LiKomplicerad (Gustafsson, Karlsson, Harwood) [Warner Chappell, Manus].

61 av 100 låtar på Topplistan har svenska låtskrivare, vilket är lika många som vid förra kvartalssammanställningen.

Se hela Topp 100 här (Musikförläggarna).

Christel Valsinger

Kvartalssammanställningen avser musikförlagens marknadsandelar för den officiella svenska topplistan – Topp 100 singel. Diagrammet baseras på försäljningsindex från IFPI och www.sverigetopplistan.se