8 september 2020

Nylin: Välkommen in igen

Välkommen in i branschminglet igen. Jag gissar att den frasen tycks märklig för merparten av våra läsare.

En majoritet av er sitter troligen som jag kvar i bekant hemmiljö, som vi gjort det senaste halvåret. Men det finns ändå något av ”back to business” dom senaste veckorna. Det kommer fler nyheter, det görs fler releaser, det presenteras återigen event och festivaler med ett unikt första datum, inte något som skjutits upp sedan tidigare i år.

Men skillnaden för oss på Musikindustrin blir ändå inte så radikal. Trots, eller kanske tack vare pandemin har läsandet av oss, och i synnerhet öppnandet av vårt nyhetsbrev på tisdagar, varit väl så stort som i den där tillvaron som vi numera tenderar att kalla ”den vanliga”. Mycket trevligt att notera givetvis, trots att det omgivits av detta märkliga, ofta vidriga, sällan förlåtande, år.

Något som också är trevligt att konstatera är att det kommit ett rejält antal nya prenumeranter på nyhetsbrevet. I vissa fall nyanställningar på branschens klassiska hörnstenar, små som stora, men också nya namn från helt nya aktörer.

Vi hoppas att det vi serverat gett åtminstone ett tvärsnitt av nyheter under sex månader i visst limbo. Där i synnerhet live aldrig hände som det brukar på sommaren, men där även utgivning i viss omfattning påverkades.

Det kom ett tag färre riktigt ”tunga” releaser, föga överraskande när PR-resor blev komplicerat eller omöjligt. Det kom aldrig någon riktig sommarplåga, om detta var ett plus eller minus är upp till dig att recensera. Det lyssnades enligt samstämmiga uppgifter mer på backkatalog än vanliga år, för en ärrad tyckare som undertecknad ett trevligt faktum.

Tre spaningar som knappt kräver att man är raketforskare, men icke desto mer tydliga.

Tydligt var också att paradigmskiftet bara fortsätter. För ett år sedan var videoklipptjänsten TicToc och ännu mera så rivalen Triller fenomen som lite abstrakt sades stå bakom vissa hits.

Plötsligt var det sommaren år 2020 ett smärre tjänstefel att inte ha full koll, och prislappen på TicToc är i dag makalös.

MI följer ständigt tekniktrender som dessa i Daniel Johanssons regi.

För att fortsätta lite av rollfördelningen för er som är nya med MI delar undertecknad och Christel Valsinger det övriga. Jag har viss dragning mot skivbolag, Christel har viss dragning mot förlag, annars fördelar vi gracerna rätt lika.

Tveka aldrig att höra av er till oss på lars@musikindustrin.se, christel@musikindustrin.se respektive daniel@musikindustrin.se. Vi har ingen redaktion, MI är frilansbaserat, med undertecknad placerad i Stockholm, Christel i Linköping och Daniel i Göteborg.

Tveka definitivt inte att annonsera. En banner hos oss når till begåvat pris 4000 branschintresserade med lysande träffbild. Annonskonsulent är Ida Johansson som nås på ida.johansson.97@icloud.com. 

För att avrunda denna mix av ledare och höstinrop:

Nyhetsbrevet går på tisdagar ca kl. 15.00. Vi behöver därför nås av nyheter senast måndagar för aktuellt brev. Men vi lägger upp nyheter på www.musikindustrin.se även övriga dagar, så inga tåg går om något missas.

Ha en bra branschhöst, det ämnar vi ha, oavsett var vi sitter och jobbar.

*

När Kobalt nu kontrakterat Victor Leksell påminns jag generad om att Leksells Svag är den mest streamade låten på svenska någonsin, ett faktum som jag helt missade att påpeka när det skedde. Svag av Leksell, Carl Silvergren, Felix Flygare Floderer, Kevin Högdahl och Niklas Carson Mattsson är nu uppe i 89 miljoner. Vilken som är tvåa? Kan det vara Håkan Hellströms Det kommer aldrig va över för mig, med 66 miljoner?

*

Missa inte dokumentären Det finns så många vägar, om särlingen John Holm, på SVT2 på lördag klockan 19. Regi av Johan von Sydow.

*

First Aid Kit har designat det rosa bandet som säljs till förmån för Cancerfonden. Taggarna på sociala medier är #rosabandet och #tillsammansmotcancer.

*

I dag minns vi Tim ”Avicii” Bergling på vad som skulle ha varit hans 31:a födelsedag. https://www.timberglingfoundation.org/.

Lars Nylin