Nyheter 11 augusti 2020

JOHANSSON om Zara Larsson, Gaana, Twitch, mm

I veckans krönika blir det ett visst kinesiskt fokus från Johansson, i takt med att Kina får allt större betydelse i den globala musikindustrin. Men, att höjda royaltynivåer i USA stött på patrull, och Twitch´s bristande musiklicenser, får också plats, bland annat. 

—–

Apple Music har tagit bort Zara Larssons musik från sin tjänst i Kina, enligt Global Times. I förra veckan kritiserade Larsson den kinesiska staten, och berättade att hon avslutat sitt samarbete med Huawei.

Hon sade bl a följande i en intervjun på TV4:

– Om jag nu ser tillbaka på det så var det ur ett professionellt och även personligt perspektiv inte den smartaste dealen jag gjort i min karriär. Det är inget jag står för. Även om Huawei menar att de inte har någon kopplingar till det så är det svårt att bevisa eller motbevisa.

– Vi vet ju att kinesiska staten, det är ingen snäll stat. Jag vill ju inte stötta det de gör. Men det är svårt att inte göra det när jag gjort den här dealen. Jag har avslutat samarbetet.

Kina har vid flera tillfällen tidigare censurerat musik från artister som uttryckt kritik, som t ex Björk, Kraftwerk, Pet Shop Boys, Guns ’N Roses, Lady Gaga och såväl Justin Bieber som Maroon 5 har fått konserter inställda efter att de visat sitt stöd för Tibet.

—–

Den största indiska streamingtjänsten Gaana fortsätter växa så det knakar, och har nu nått 185 miljoner aktiva användare (MAU). Som jämförelse kan nämnas att Spotify har totalt ca 300 miljoner MAU globalt.

Gaana förväntar sig att öka med ytterligare 250 miljoner användare under de kommande 12 månaderna, som ett resultat av expansion och samarbeten med olika andra företag.

Värt att notera är dock att en ytterst liten del av Gaanas användare är Premium-prenumeranter, och att intäkterna från prenumerationer ökade med bara 5,6 procent under 2019 jämfört med 2018. Spotify har idag närmare 140 miljoner betalande prenumeranter vilket innebär att nästan hälften av alla MAU betalar för tjänsten.

—–

Biljettjänsten Eventbrite tappade 90 procent av sina intäkter under det andra kvartalet 2020, dvs april – juni. Samtidigt driver tidiga investerare en juridisk process för att få tillbaka pengar, man menar att bolaget medvetet presenterat felaktiga siffror och prognoser inför börsintroduktionen 2018.

—–

En undersökning från Pex visar att under 2019 var det ca 88 procent av alla videos på YouTube som genererade färre än 1 000 visningar. Bara 0,77% av alla videos lyckades generera mer än 100 000 visningar.

—–

Konflikten mellan USA och Kina rörande TikTok växer, och den amerikanska senaten har nu godkänt ett regelverk som gör det förbjudet för alla som har statligt betalda mobiler att ha TikTok installerat. President Donald Trump har också skrivit under två ”exekutiva order” för att stänga ned appen i landet, samtidigt som både Microsoft och Twitter visat intresse av att köpa upp den amerikanska grenen av TikTok.

Den republikanske senatorn Josh Hawley dristade sig att skicka en skrivelse till Microsofts CEO Satya Nadella, med ord som närmast kan betraktas en varning:

”Let me be clear. Any resolution of the TikTok investigation that fails to sever all links between TikTok and potential proxies for the Chinese Communist Party, including but not limited to ByteDance, is unacceptable.”

Frågan är dock om Trump & Co verkligen skulle kunna stoppa TikTok i USA, på samma sätt som regeringen gjort i Indien. I slutändan är det Google och Apple som måste ta beslutet att plocka bort appen från sina stores, och blockera den i sina OS, något som kräver helt andra åtgärder eftersom båda företagen visat sig rätt kallsinniga till projektet.

Frågan är också om det här verkligen huvudsakligen handlar om något som har med ”nationell säkerhet” att göra, eller om det helt enkelt handlar om ett utnyttjande av den världspolitiska situationen för att gynna det egna landets företag?

Samtidigt som konflikten pågår, har den amerikanska TikTok-konkurrenten Triller sett en rejäl uppgång, och är nu den mest nedladdade gratisappen på App Store, i 85 länder. På Google Play Store ligger TikTok fortfarande högt uppe, på andra plats, men det verkar som om nya Reels (Instagram/Facebook) har fått en rejält bra start på Android.

I Indien ligger Triller på första plats i App Store, efter blockeringen av TikTok.

—–

Speltjänsten Twitch, som ägs av Amazon, har fått kritik den senaste tiden för att man inte har korrekta licenser på plats för den musik som används av gamers i livesändningar. Ett gäng amerikanska artister har gått samman och skrivit ett öppet brev till Jeff Bezos, grundare av Amazon, som nyligen fick svara på frågan i den amerikanska kongressen. I brevet kräver man att få klarhet kring om Amazon tänker sig att hantera situationen eller inte, och det står bl a:

”We ask you to provide a public answer to Congressman Armstrong’s question: Does the Twitch platform allow users to post or stream unlicensed music? If the answer is ’yes’ we further ask you to explain what you are doing or plan to do to proactively stop that from happening and ensure that artists and songwriters are paid fair market value for the work when it is performed on Twitch?”

Intressant i sammanhanget är att Twitch, liksom YouTube, är en tjänst för användargenererat innehåll, vilket skulle innebära att de kommer påverkas av den kommande lagstiftningen baserat på DSM-direktet, åtminstone i EU-länderna. Än så länge har Twitch i stor utsträckning lagt ansvaret hos de som livesänder.

—–

Tencent Music Entertainment (TME) meddelar att man har haft över 100 miljoner  som sett de konserter som man sänt under corona-pandemin. Enligt Tencent själva har 20 procent av tittarna betalat för att se konserterna.

Samtidigt meddelar Live Nation i sin senaste kvartalsrapport att 67 miljoner såg deras livesända konserter under april – juni 2020. Enligt rapporten sikter Live Nation på att fortsätta utveckla konceptet kring livesända konserter, även efter att pandemin är över.

Live Nations aktie dök kraftigt i våras, men har återhämtat sig bra under sommarmånaderna och ligger nu på ungefär samma nivå som sommaren 2018, kring 50 dollar.

TME och Universal Music Group meddelade för övrigt nyligen att man startar en gemensam label i Kina, något som kan tänkas vara ett resultat av att Tencent köpt in sig på 10 procent i UMG. UMG har också skrivit licensavtal med kinesiska NetEase Cloud.

—–

Både Warner Music Group och Sony Music Entertainment har släppt sina kvartalsrapporter för Q2 2020, och de visar att båda majorbolagen påverkats negativt av corona-pandemin. Men båda bolagen fortsatte också att se en ökad tillväxt från streamingen.

Sett till det första halvåret 2020 ökade Sonys streamingintäkter med över 15 procent jämfört med samma period 2019, och Warner ökade intäkterna från streaming med 11 procent under Q2 2020, jämfört med Q2 2019.

—–

Napster verkar ha problem, antalet aktiva användare har minskat under 2020 och ligger nu troligen någonstans kring 2 miljoner, enligt en uträkning från Digital Music News. Intäkterna under det andra kvartalet 2020 landade på 23 miljoner dollar, en nedgång från 28 miljoner under samma period förra året.

Huruvida de ekonomiska problemen enbart har med pandemin att göra framgår inte, men RealNetworks, som äger majoriteten av Napster, har tagit ett lån från den amerikanska ”corona-fonden”, Paycheck Protection Program (PPP), som skulle kunna jämföras med de statliga lån som Sverige erbjuder företag.

—–

I USA bestäms mekaniska royalty-nivåer till förlag och låtskrivare från streamingtjänster, av en statlig instans, Copyright Royalty Board (CRB). Till skillnad mot i Europa där nivåerna avgörs genom förhandlingar mellan insamlande upphovsrättsorganisationer och tjänsterna.

MI har tidigare skrivit om CRB´s beslut att successivt höja hur mycket pengar som ska fördelas till förlag och kompositörer, från 10,5% av streamingtjänsternas intäkter, till 15,1% år 2022. Den här höjningen påverkar självklart också svenska förlag och låtskrivare, vars musik strömmas i USA.

Spotify, Amazon, Pandora och Google överklagade höjningen, och domstolen har nu kommit med ett beslut som skickar tillbaka frågan till CRB, med kravet att de ska utvärdera höjningen och eventuellt förändra den. Beslutets skrivelse är än så länge konfidentiell, så det finns inga detaljer om hur domstolen har resonerat.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se