Nyheter 28 juli 2020

TrädgårdsLive mot 10 000 besökare

Musikindustrin.se har flera gånger berättat om Trädgårdslive, konceptet som kommit att bli ansiktet utåt för minispelningar i pandemin. Och det har fungerat bra, man närmar sig nu totalt 10 000 besökare.

Det som i skuggan av coronapandemin började som en mindre företeelse arrangerat av Örebrobolaget Kulturbolaget har nu vuxit till en folkrörelse.

Drygt 200 konserter, standupkvällar och magishower är bokade runtom i hela landet och TrädgårdsLive går emot 10 000 bokade biljetter i sommar. Mer än 50 artister har anslutit sig till initiativet och det är framträdanden från Umeå i norr till Höör i söder. Många nya arrangörer har fått vingar och uppstått i och med det nya konceptet.

-Våra artister hade en fullbokad vår och sommar, sen kom coronapandemin och vi fick ställa in allt. Men sen ställde vi om och tillsammans har vi nu skapat en stor glädjefestival som pågår runtom i hela landet, berättar Ki Sandholm som är VD på Kulturaktiebolaget och en av grundarna till TrädgårdsLive.

Kulturaktiebolaget är ett litet företag som utgår från Örebro. Där har man sitt ”kontor” dagtid inne på en 58 kvm stor musik- och pintxosrestaurang som heter STÅ. Man har gått från en tom mejlkorg och inställd sommar till över hundra nya förfrågningar varje dag. En anställd har blivit tre och med över 50 artister anslutna till TrädgårdsLive finns inget utrymme för semester i sommar

-Det ringde så mycket att vi fick skaffa telefonväxel för att klara av trycket. Och jag har fått sitta på nätterna med evenemangskontrakt och biljettlänkar. Vi är även supernoga med att titta på bilder och mäta så det finns tillräckligt stora avstånd i folks trädgårdar, fortsätter Magnus Tunmats som sköter det administrativa på TrädgårdsLive.

Nu får flera artister som egentligen hade haft en inställd sommar en trädgårdsturné att se fram emot och man har fått mycket tacksamhet och glädje från de anslutna artisterna.

-Vi bokade drygt 20 spelningar och shower var åt bland annat Thomas Di Leva, Magnus Betnér och Timo Räisänen på bara någon vecka, det har varit ett galet högt tempo, fortsätter Sandholm.

Nu blir TrädgårdsLive även en dokumentärfilm. Ett filmteam följer redan artister, arrangörer och besökare genom sommarsverige. Kulturaktiebolaget producerar filmen själva med beräknad release någon gång i vinter.

– Vi har aldrig gjort en dokumentärfilm, men det är just det som är Kulturaktiebolaget. Vi ser inga hinder och genomför projekt som känns kul och inspirerar oss, säger Henrik Källman som är kreativt ansvarig för dokumentärfilmen.

Lars Nylin

Foto Erik Axelson