Nyheter 21 juli 2020

30 låtskrivare från tre länder i TENs digitala låtskrivarcamp

När den tredje upplagan av låtskrivarcampet Collab Scandinavia skulle hållas i början av juni, fick det av pandemiskäl bli ett digitalt camp. Under tre dagar samlades drygt 30 låtskrivare från tre olika länder och skrev musik via Zoom. Resultatet blev 23 nyskrivna låtar. Och nya insikter i hur digitala samarbeten kan ge många goda effekter.

Collab Scandinavia är ett independent och skandinaviskt låtskrivarcamp som initierades av förlaget TEN för ett år sen, där även danska GL Music och norska Paperclip och Made Management ingår. 

– Som indiebolag måste vi alltid försöka hitta alternativa strategier och metoder för att nå våra mål, särskilt i tider som dessa då det verkligen behövs innovativa lösningar för att småbolag ska kunna överleva och känna trygghet inför framtiden, säger Isabella Mariano som är A&R och Creative Manager på TEN, som var med och höll i campet.

Den första upplagan av Collab Scandinavia ägde rum hos GL Music i Köpenhamn med låtskrivare från Norge, Sverige och Danmark tillsammans med utvalda artister från varje land. Från Sverige deltog bl.a. TENs artister Benjamin Ingrosso och Felix Sandman.

Camp nummer två arrangerades i Berlin och därefter var det meningen att nästa sammankomst skulle äga rum i TENs nyrenoverade studios i Stockholm. Men med en pågående pandemi fick campet bli digitalt istället. 

Från TEN deltog bland annat nya kontrkateringarna NASH (låtskrivartrio), Brokeboys (producentduo) och Soha Akile (topliner) men även mer etablerade låtskrivare så som Hanna Larsson och Andrea Kallström som tillsammans har artistprojektet lennixx

– Stämningen var fantastisk i den första briefingen, det fnissades bakom skärmarna över hur många vi faktiskt var som kunde samlas från olika håll och en del kände även igen varandra från tidigare camps och började vinka från sina respektive studios berättar Isabella Mariano.

Därefter följde tre dagar av virtuella sessions som många redan hade testat tidigare och vissa var rätt vana vid. Veckan efter campet hölls ett listening party (bilden) där alla låtar spelades upp via Zoom så att alla kunde lyssna samtidigt och skåla för ett lyckat camp.

– Alla var minst sagt peppade från start, det har levererats varje dag och energin har hållits uppe trots att alla i stort sett suttit isolerade vilket är ju en stor skillnad från hur våra camps vanligtvis går till. 

En lärdom, menar Isabella Mariano, är att börja bli mer selektiv med vilka camps och resor som bokas utomlands fortsättningsvis. 

– Jag tror på att fortsätta utveckla och förbättra idén om att jobba remote med virtuella camps och sessions även efter att pandemin är över. Det kapar inte bara kostnader som writing trips- och camps vanligtvis kräver utan är dessutom mer tidseffektivt, relationsbyggande och miljövänligt.

Christel Valsinger