19 juli 2020

Explosiv ökning för Triller

Uttrycket ”your loss is someone else’s gain” har de senaste veckorna fått ett nytt paradexempel. När myndigheter i flera länder slagit ner på TikTok har användandet av appen Triller exploderat.

Ash Pournouri, tidigare manager för Avicii, är en av de som investerat i en app som sedan i höstas gått från 13 miljoner aktiva månatliga användare till nu 55 miljoner, med en fortsatt uppgång med flera miljoner om dagen i USA.

”Kan helt ärligt bli hur stort som helst. Om du undrar ifall det blir en bra exit till slut så är jag övertygad”, sa Pournouri förra veckan till webbtidningen Breakit.

Indien, som tidigare varit ett av TikToks största länder, förbjöd den tjänsten i slutet av juni kopplat till att relationen till Kina, där TikToks ägare finns, blev allt mer spänd. Triller blev då på kort tid den mest nedladdade appen i landet. Senare har president Donald Trump signalerat att detsamma kan bli aktuellt i USA, varpå åtskilliga ledande amerikanska influencers övergivit TikTok för en uppstickare som många i det läget inte ens visste existerade.

Amerikanska Triller är, precis som Tik Tok, en social plattform med fokus på snabba klipp med musik. På listan av investerare finns Snoop Dogg, The Weeknd, Marshmello, Lil Wayne, YoungThug, Kendrick Lamar, Pitbull, Baron Davis, Tyga, TI och Jake Paul.

“Vi är otroligt glada över att få jobba med några av de största artisterna i världen”, sa Trillers vd till tidningen The Wrap i december förra året, det hade då gått fyra år sedan starten sommaren 2015.

Triller uppgav i det läget att de hade 26,5 miljoner aktiva användare i månaden i USA och mer än 75 miljoner i hela världen. Siffran 26,5 miljoner i USA var i det läget i så fall jämförbart med TikTok, globalt var och fortfarande är Tiktok markant mycket större, i april i år rapporterade The Verge att TikTok passerat två miljarder nedladdningar globalt.

I juli 2018 gjorde Triller en första licensdeal med en major, Universal Music. Ett sentida exempel på hur tjänsten nått ut i musikindustrin är att tidningen Billboard sedan förra veckan presenterar en Triller-topplista. Den toppas föga överraskande av en indisk artist, Armaan Malik med Next 2 Me, som är etta på såväl den globala listan som den för USA.  Enligt Triller hade låten 13 juli nått 11,7 miljoner globala visningar.

Duellen TikTok/Triller, än så länge primärt i USA, blir inte mindre intressant av att Facebook i augusti  i USA lanserar tjänstens Reels som en direkt rival till TikTok. Reels är en integrerad del av Facebook-ägda Instagram och har beta-testats i bl.a Tyskland.

Även andra aktörer gör försök att komma åt TikToks marknad. SnapChat har delvis närmat sig, det finns även appar som Byte, Dubsmash och Likee som aspirerar på delar av TikToks miljardpublik.

Lars Nylin