14 juli 2020

Spotify till Ryssland

Denna vecka täcker Spotify ett av sina svarta hål på världsmarknaden enligt Music Business Worldwide. Marknaden är Ryssland där Spotify sjösätts på onsdag, enligt MBW.

Redan 2013 var det på gång med start för Spotify i Ryssland, men det upplägget föll slutligt genom 2016.

Om uppgifterna i Music Business Woldwide stämmer gör Spotify sin entré i Ryssland ihop med telekomföretaget MTS. Bland de redan existerande konkurrenterna finns Yandex Music med tre miljoner prenumeranter.

Enligt Ifpis statistik är Ryssland, med 144 miljoner invånare, världens musikmarknad nummer 17 i storlek. Men den ryska marknaden är expansiv, enligt Ifpi växte den med 50,3 % förra året, världens största tillväxt.

Spotifys senaste större globala expansion var i Indien i februari 2019. Av de största marknaderna återstår fortsatt Sydkorea. Spotifys VD Daniel Ek sa tidigare i år att Sydkorea och Ryssland var två marknader man hade stort fokus på och många experter tror att det bara är en tidsfråga innan luckan Sydkorea täpps igen. Spotify är sedan länge stora i K-Pop-sammanhanget.

Lars Nylin