Nyheter 24 mars 2020

JOHANSSON om Soundation, Spotify, Bright mm

Soundation stöttar musikundervisning hemifrån och Bright lanserar plattform för livesändningar. Ett par av initiativen för att få musiken att fortsätta leva.

—–

Soundation öppnar upp sin plattform för musiklärare och elever som vill fortsätta med musikundervisning, även fastän de är hemma. Från och med idag kan lärare registrera sig för gratis Premium-konton och börja sätta upp profiler för eleverna.

Framför allt i de länder där skolorna är helstängda behövs verktyg för att kunna hantera undervisningen, och enligt Adam Hasslert, VD på Soundation, är det många som letar efter lösningar för att kunna fortsätta lära ut även musik:

– Vi har fått in många förfrågningar från skolor världen över som vill använda Soundation för musikundervisning på distans på grund av COVID-19. Vi insåg att det finns ett stort behov av onlinebaserade musikverktyg för skolor just nu och bestämde oss för att erbjuda detta gratis för att stötta och uppmuntra unga musikskapare under denna utmanande period.

Soundation kommer hållas gratis öppet för skolor fram till den sista juni.

—–

Bright, teknikleverantör till events och konserter, lanserar plattformen Bright Live Stage för att hjälpa till att hålla livescenen levande. Fredric Holmgren, VD på Bright Group, säger:

– Vår verksamhet är helt utraderad i sin traditionella form. Den här satsningen är möjlig tack vare mina medarbetare som hittar nya sätt att leverera upplevelser på i kristider. Engagemanget och uppfinningsrikedomen jag sett hos medarbetarna de senaste dagarna har varit enorm! Det är dystra tider, men vi försöker hitta nya vägar genom krisen.

Premiärkonserten gick av stapeln i fredags med Daniela Rathana och Oskar Linnros. Konserten streamades live på flera digitala plattformar parallellt och publiken kunde interagera med artisten och varandra via digitala plattformar live.

Under tisdagen den 24 mars genomförs en Virtual Summit med temat ”Humanizing Virtual Events”, och onsdagen den 25 mars kör Universal Music ”Karantänfestivalen” med artister som Sandro Cavazza, JUNG, Hanna Ferm m fl. Länk: https://www.facebook.com/events/594138047842820/

Andra svenska initiativ är t ex Bring It Home 2020, Låt Live Leva, Ninetone Live och Warner Home Fest som genomfördes i söndags. Läs mer: Många corona-initiativ

—–

DMG Education öppnar upp ett onlineforum för branschen som en arena för kunskapsutbyte och inspiration. Torsdagen den 26 mars kl. 15.00 genomförs också ett webinar kring praktiska tips och verktyg. Under webinaret kommer Nikoo Sadr (The Orchard), Sebastian Lindroth Ahl (Vast & Awesome) och Ella Grundel (United Screens), prata utifrån ämnen som:

– Livestreaming, hur når man ut till sin publik?
– Crowdfunding, hur kan detta fungera som ett alternativ för ökade intäkter?
– Sociala Medier, hur får man bästa effekt av sina sociala medier?

Eventsida på Facebook: https://www.facebook.com/events/201314974467831/

—–

Spotify har lanserat ett nytt API inriktat mot podcasts och utvecklare. API-et gör det möjligt för andra att utveckla tredjepartsprodukter som kan använda sig av alla poddar som finns publicerade på Spotify. Över 700 000 podcasts finns nu tillgängliga på tjänsten, och förhoppningen är att API-et ytterligare ska sprida innehållet.

I ett blogginlägg skriver Spotify:

We can’t wait to see what developers will come up with using this API and watch how these new ideas and projects might serve our podcast creators and increase discoverability. And any innovation — whether it be an app that helps you share what you’re listening to with friends or a calendar integration that sets an alert for when your favorite show is expected to release a new episode—will ultimately provide listeners with more ways to experience your podcast.

Samtidigt kommer nyheten att Spotify kommer strypa tillgången till sitt vanliga API för specialiserade DJ-appar, som djay, från den 1 juli 2020.

Parallellt med detta verkar tjänsten också testa en ny spännande funktion där man ska kunna få musikrekommendationer baserat på bilder man tar med sin mobilkamera. I testversionen står: ”Take a photo and enjoy music watching your moment and mood, picked just for you. We will only use the photo to recommend you music. We will not save or use the photo afterwards.”

Det här skulle kunna vara en intressant feature för att snabbt få igång musik, ta en bild genom Spotify på ett gym, eller på en bar eller något annat, som sedan kickar igång en anpassad spellista.

Och slutligen angående Spotify, så verkar det som att man har öppnat ett lokalt kontor i Sydkorea, vilket spär på ryktena om att en lansering i landet kan vara på gång. I samband med senaste kvartalsrapporten nämnde Daniel Ek att just Sydkorea, tillsammans med Ryssland och Afrika, var i fokus.

—–

I april släpps det första hela albumet som skapats, och också kommer framföras, av en robot. Roboten heter Shimon, har funnits sedan år 2015 och väckt uppmärksamhet med bl a sina jam sessions när hen spelar marimba.

Shimon kommer ge sig ut på turné senare i år med det nya albumet som skapats genom att roboten har lärt upp sig på 50 000 låtar från genrerna jazz, rock och hip-hop. Texterna som Shimon skriver är stundtals lite svåra att förstå, men det kan å andra sidan låttexter skrivna av människor också vara.

Den största förändringen sedan roboten föddes är att den nu också kan sjunga, och enligt Gil Winberg som ligger bakom roboten lär den sig successivt hela tiden:

– With this level of analysis, Shimon can inspire songs faster than any musician. At a basic level, Shimon can quickly add new lyrics and rhythms to his memory, and in one day he can work on jazz tunes, hip-hop lyrics.

Se ett smakprov när roboten spelar tillsammans med ett mänskligt band: YouTube

—–

Den globala organisationen CISAC, som representerar upphovsrättssällskap runt om i världen, och därmed i förlängningen mer än 4 miljoner musikskapare, har publicerat ett öppet brev till världens alla regeringar där de uppmanar dem att agera för att stötta hela musiksektorn. I brevet står bl a:

– Creators are by nature self-motivated entrepreneurs and will be an enormously positive force in helping drive the economic recovery in the future. But they urgently need rescue measures now, and only the lever of government policy will have the impact required.

CISAC visar på goda exempel, som t ex Argentina, Chile och Peru som infört akuta utbetalningar av direkta stöd till musikskapare, liksom Frankrike som infört specifika stödfonder för de olika kulturområdena.

Läs brevet

—–

Songtradr, en tjänst för synk av musik, har tagit beslutet att låta alla intäkter fördelas till musikskaparna, utan att behålla något själv. 450 000 artister och låtskrivare använder sig av Songtradr, och CEO Paul Wiltshire kommenterar beslutet:

– This crisis has created a reality that is having an immediate devastating impact on those who survive from live performance income. Artists and musicians around the world have suddenly been stripped of their ability to earn from live music venues and events. As a musician who once survived from gig to gig, I deeply understand these consequences and the impact they are having on our community of artists.

Även Mixcloud har gjort en liknande lösning under en tre månaders period.

—–

Bandsintown har lanserat en Twitch-kanal som kommer livesända konserter varje dag klockan 18.00. Man har också introducerat något man kallar Watch Live, som är en sida som länkar till livesändningar som genomförs av de 530 000 artister som använder sig av Bandsintown.

Fabrice Sergent, säger:

– Artists and fans are already missing the tribal experience that live shows create. We all must do whatever we can to keep that feeling alive as well as help artists in these difficult times.

Den första sändningen, med DJ Black Coffee, drog inte mindre än 85 000 besökare.

—–

Den tyska upphovsrättsorganisationen GEMA har upprättat en akutfond på närmare en halv miljard kronor som ska användas för att stötta låtskrivare och kompositörer. I ett första skede betalas pengar ut till medlemmar som också försörjer sig som artister, som fått många inställda konserter, och i ett senare skede kommer pengar betalas ut från fonden till de som endast försörjer sig som låtskrivare.

Harald Heker, CEO för GEMA, säger:

– It is already foreseeable that the economic consequences of the corona pandemic will be devastating for the entire creative industry. GEMA will use all available means to support its existentially threatened members as best we can to cushion the economically catastrophic effects for our customers.

—–

Lästips: Confirmed – Music streaming WAS down last week amid Coronavirus quarantine… but not on YouTube (MBW)

—–

Daniel Johansson