17 mars 2020

4 SNABBA: Nikoo Sadr, Director Artist & Label services The Orchard

The Orchard förknippar vi kanske främst med distribution, men nu startar bolaget ett nytt affärsområde för Norden. Nikoo Sadr är ansvarig för den nya avdelningen Artist & Label services.

Det här är ett helt nytt affärsområde för The Orchard i Norden. Berätta!

– Ja, det är spännande! Vår Artist & Label Services-avdelning startades för några år sedan för att kunna tillgodose de behov vi ser från artister och skivbolag. Kort och gott handlar det om att kunna erbjuda en holistisk approach till releasestrategi, marknadsföring och den service vi redan nu har men även inkludera delar som radio, PR, branding etc. Detta är nytt i Norden men vi har etablerade team internationellt  som vi arbetar nära med för att kunna bygga långsiktiga artistkarriärer och kunna erbjuda den unika setup Orchard har globalt sett.

Varför tar ni det här steget nu?

– Som jag nämnde tidigare så kommer det helt enkelt från att vi ser att behovet finns och känner oss redo att kunna erbjuda detta med ett självförtroende att vi också kan leverera på de projekt som vi tar oss an. Vi kan erbjuda något unikt som många artister är ute efter  – vår COO Colleen Theis har pratat om det till exempel i fallet med Jorja Smith. Hon kom till oss med en färdig skiva och ville släppa den men ville ha tid för att utveckla det i sin egen tid och med kontroll som hon själv var nöjd med och där var vi den perfekta partnern som kunde driva och lyfta  projektet globalt med våra teams men på ett sätt som fortfarande var organiskt och autentiskt för henne själv.

Det är du som kommer att starta upp verksamheten. Hur ser din egen bakgrund i musikbranschen ut?

– Jag har testat på många delar av branschen men kanske med starkast fäste på den digitala sidan. Jag arbetade under flera år för ett företag som heter Music Ally i London som erbjuder digital strategi och utbildning för alla delar av branschen, bland annat förlag, skivbolag och festivaler, managers och artister.

– Det var då jag kom i kontakt med The Orchard som erbjöd mig ett jobb inom digital marknadsföring. Allt har sedan rullat på därifrån. Deprimerande kanske men Brexit fick mig att börja titta mot Sverige igen och jag la fram förslaget att starta kontoret i Stockholm som jag lyckligtvis fick förtroendet att göra. Det har varit fantastiskt lärorikt!

– Jag har även organiserat egna events och är årligen ansvarig för Artist Liaison för Rumshack-scenen på Glastonbury Festivalen.

Hur ser planerna ut för den närmsta framtiden? 

– Ja, just nu är det fokus på att rekrytera för positioner för nya avdelningen och starta upp arbete med våra lokala signingar över hela Norden. Internationellt (och lokalt!) sett så är det ju självklart lite skakigt just nu med inställda promodatum,  men vi har fullt upp med nya releaser från Empress Of, NSG, Caroline Polacheck och Walk off the Earth, bland annat. Det är mycket spännande som är på gång inför året som vi ser fram emot!

Christel Valsinger