Lorenzo Kilman Jansson
Nyheter 22 januari 2020

4 SNABBA Urban Kindhult och Soundcharts

Tjänster för statistisk analys har blivit allt viktigare för musikbranschen. En av tjänsterna heter Soundcharts, som nu utökar sin närvaro i Skandinavien genom Urban Kindhult.

Soundcharts grundades 2016 i Paris av David Weiszfeld, som tidigare var på Universal France. Bolaget utvecklar och driver en plattform för global market intelligence för artister och dess verk, och har 20 personer anställda. Branschkändisen Urban Kindhult företräder sedan en tid tillbaka plattformen i Skandinavien.

MI passade på att ställa fyra snabba till honom.

Vem är Urban Kindhult?

– Jag har min bakgrund inom immaterialrätten och haft turen att under många år vara involverad i några intressanta bolagsbyggen med mindre eller större koppling till musik, såsom JAYS Headphones, AUDDLY och wec360°, samt ett antal start-ups och kreatörer som kom att utvecklas mycket väl. Min egna och nystartade verksamhet kallas IMPRESARIO, är baserad i Stockholm och vi hjälper även fortsättningsvis innovativa bolag och kreatörer att uppfylla sin vision på en global marknad med PR, connecting, finansiering och affärsutveckling, som t.ex. Soundcharts. Möjligheten att följa en artists prestationer på en global skala i realtid skapar många möjligheter för en bred skara aktörer och det här kommer att bli en mycket spännande resa.

Hur fungerar Soundcharts, lite mer i detalj?

– Det är den enda plattformen som tillhandahåller globala holistiska insikter gällande prestationer hos artister, låtar och trender från alla källor oavsett labels. Vi redovisar data från radio airplays, digitala musiktjänster, sociala media och nu också omnämnande i media. Vi tillhandahåller 360-gradiga insikter på artister och verk och samlar information från DSP:s som Spotify, Tidal, Deezer, Apple Music, YouTube, TikTok, över 1 800 radio stationer i 69 länder, mer än 9 000 listor och miljoner webbsidor för över 2 500 000 artister över mer är tre års historik.

– Med tjänsten finns också möjlighet att fånga upp virala fenomen, alltså även artister som spelas och trendar globalt utan att de ännu kontrakterats. Till de stora kunderna kan räknas Live Nation, Sony Music, Warner Chappel, XL Recordings och Berklee College of Music, Tomorrowland, Red Bull och Ignition Management för att nämna några få, tillsammans med ett stort antal kreatörer. Soundcharts vann MIDEMLAB 2018 och har Serie A finansiering från Alven, Kima, GFC och Techstars.

Hur kommer det sig att ni nu satsar specifikt på den skandinaviska marknaden?

– Vi expanderar nu relativt snabbt och har vunnit framgångar på ett antal marknader och kunnat bevisa att vi är ett naturligt nästa steg i omvärldsbevakning för musik. Vi är ett techföretag som bryter ny mark och det är många parametrar som skall vara på plats för att vi skall kunna ställa oss bakom den rena data som vi utlovar att tillhandahålla för att skapa värde för våra användare.

– Vi vet att musikindustrin i Skandinavien är i en kreativ och kommersiell särklass jämfört med de flesta andra marknader. Nu känner vi att saker sitter på plats och vill nu göra det mesta av denna möjlighet där vi expanderar erbjudandet av våra tjänster där de kan göra enorm nytta för en bred skara aktörer från industrin. Vi kan nu välkomna skandinaviska intressenter med generösa provperioder och ett lokalt sälj- och supportteam.

Hur ser du på utvecklingen kring data och statistik i stort i musikbranschen?

– I takt med att tekniken ger allt större möjligheter att använda befintlig data, så är vi övertygade om att behovet av klarhet i prestationsnivåer ligger i tiden som stabil grund för investeringsbeslut och en precis omvärldsbevakning. Musikbranschens infrastruktur är tilltagande komplex och lägg till detta en svåråtkomlig transparens, vilket skapar friktion gentemot en verkligt hållbar utveckling för att främja långsiktighet.

– Vi försöker inte göra sport av musiken och vi har inget att invända mot konstnärliga eller kreativa uttryck, men vi vill skapa klarhet och möjliggöra benchmarks vid varje givet ögonblick av en statistisk verklighet som på sikt gagnar alla aktörer. Vad framtiden ger kan vi bara spekulera i, men användbarheten av vår tjänst kommer utan tvekan att växa i takt med att marknaden växer, marginalerna krymper och konsumtionen av musik och ljud växer lavinartat i många olika miljöer.

Urban Kindhult går att kontakta via www.impresario.agency.

Daniel Johansson