Nyheter 5 november 2019

JOHANSSON om Tracklib, Apple, Epidemic Sound mm

Epidemic Sound expanderar och anställer nytt. Spotify släpper nischad app till barn. Tracklib släpper exklusivt samplingsalbum med Isaac Hayes. Apple TV+ lanserat. Det och mycket mer från Daniel Johansson.

—–

Spotify lanserar en ny fristående app specifikt inriktad mot barn, Spotify Kids. Tjänsten har jobbat med appen i två år och konsulterat många barn i utvecklandet. Syftet med appen är att ge barn möjlighet att kunna uppleva musik på ett mer anpassat sätt, samtidigt som föräldrar kan ha kontroll över vilken musik som exponeras för barnen.

Nischade spellistor har skapats med låtar relaterade till serier och filmer från bl a Disney och Nickelodeon, men även musik relaterad till klassiska barnserier och filmer här i Sverige finns med i appen.

I ett pressmeddelande skriver Spotify:

”Spotify Kids was born out of the desire to create a playground of sound just for kids—to build a place where younger kids can explore their favorite music and stories in a fun environment. The content is ad-free and hand-picked by a team of editors, and the experience is bursting with color. Our visuals help guide young minds through the app with simple navigation and scaled-back text. Before setting out to explore, each kid can also select a custom avatar and color theme to personalize their experience.”

Just nu finns appen bara tillgänglig i Irland, men kommer successivt rullas ut i alla länder som har Spotifys familjeabonnemang, inklusive Sverige.

Hela pressmeddelandet

—–

Den svenska samplingstjänsten Tracklib släpper exklusivt ett nytt album av Isaac Hayes, tio år efter att han gick bort. Det är familjen till Hayes som har lyckats hitta 20 tidigare outgivna låtar, och de gör dem tillgängliga främst för andra att kunna sampla från.

Enligt Whosampled är Isaac Hayes en av de absolut mest samplade artisterna någonsin, mer än 1 300 låtar använder sig av utdrag från hans musik. (Se https://www.whosampled.com/Isaac-Hayes/sampled)

Sonen Isaac Hayes III förklarar varför familjen bestämt sig för att publicera de här outgivna låtarna:

– My father has always been very open to sampling. He came from a similar background of poverty and struggles as many rappers and producers in the 80s and 90s; they just told the same story differently. That’s how he looked at it. From day one he loved it that people sampled his music. He was a huge fan of Dr. Dre, RZA and Snoop Dogg. But he was also a fan of artists like P. Diddy and Alicia Keys who have also sampled his work.

Under 2019 har artister som J. Cole, DJ Khaled, Mary J. Blige, Brockhampton, Young M.A, Vic Mensa och andra använt sig av samples från Tracklib.

www.tracklib.com

—–

Stockholmsbaserade Epidemic Sound, som av Financial Times utsetts till det näst snabbast växande teknikbolaget i Europa, tog i somras in närmare 200 miljoner kronor i nytt kapital. Totalt innebär det att bolaget tagit in 560 miljoner kronor.

Idag har Epidemic Sound över 400 anställda, och har förutom huvudkontoret i Sverige kontor i New York, Los Angeles, Hamburg, Amsterdam, Madrid, Helsinki, Toronto och Sydney.

Epidemic meddelar nu att man har anställt Maria Waddington som Chief of People and Culture, med uppdraget att hjälpa till med personalutveckling och kultur när bolaget växer så snabbt. Waddington kommer direkt från Readly, där hon ledde ett liknande arbete.

Oscar Höglund, CEO på Epidemic, säger:

– Vi har vuxit snabbt under de senaste 18 månaderna, och det är superviktigt för oss att vi bibehåller den kultur som byggts in i Epidemic under tio år. Vi är jätteglada över att kunna välkomna Maria till teamet, för att hjälpa oss hantera tillväxten när vi skalar upp.

Maria Waddington säger i sin tur:

– Jag blev direkt kär i Epidemic och rollen som Chief of People and Culture. Bolaget har en unik och kreativ kultur som mycket har varit driven av Oscar, och jag ser fram emot att få hjälpa till med det arbetet i takt med att vi växer.

—–

Apples senaste kvartalsrapport visar att företagets totala intäkter landade på 64 miljarder dollar för de tre månaderna juli – september. Det var en ökning med 1,8 procent jämfört med samma period förra året, och Apple gjorde en vinst på 13,7 miljarder dollar för kvartalet.

Det som ökar mest är intäkterna från de olika tjänsterna, inklusive Apple Music, vars intäkter ökade med 18 procent jämfört med samma period 2018. Både App Store och Apple Music satte nya rekord under kvartalet.

I fredags lanserades också Netflix-utmanaren Apple TV+. I Sverige är de första sju dagarna gratis, sedan kostar tjänsten 59 kr per månad, vilket är lägre än konkurrenternas prissättning, men det syns också på innehållet.

Apple har satsat på eget original-innehåll som finns med redan från start, men det handlar inte om mycket innehåll, knappt tio egna produktioner. Inget externt material finns tillgängligt som en del av abonnemanget, utan för allt annat än de få egna produktionerna är det hyra eller köpa som gäller.

Wow-upplevelsen när man först startade Netflix, liksom Spotify eller andra streamingtjänster, handlade just om tillgången till en massa spännande innehåll. Apple TV+ har inte alls det utbudet, det känns lite som att man betalar för att gå in i en hyrvideobutik, allt intressant innehåll kostar extra.

Förhoppningsvis kommer det att förändras framöver, men i nuläget är inte Apple TV+ i närheten av den ”all you can eat” som andra streamingtjänster har. Det är iTunes Store förpackat i ett nytt format med några få egna serier som ingår i abonnemanget.

Apple lanserade nyligen macOS-uppdateringen Catalina, som krävs för att använda de tre nya separata apparna Apple Music, Apple TV och Apple Podcasts på Mac. En positiv nyhet är att det går bra att köra TV+ via webben också, man måste inte ha appen. För den som köper nya devices ingår Apple TV+ gratis i ett år.

—–

En ny svensk bok går igenom hur den inspelade musiken introducerades i landet för över hundra år sedan, och hur förhållningssättet till musiken förändrats över tid. Boken, som är en antologi, innehåller elva spännande kapitel om bland annat ”mikrofonsångare”, rullbandspelare, hi-fi-kultur, skildringar av lyssnande i svenska filmer, såväl som Melodifestivalen.

Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige” är finansierad av Vetenskapsrådet, och bland författarna finns bl a forskarna Ulrik Volgsten, Karin Strand och Alf Björnberg.

Ulrik Volgsten, professor i musikvetenskap vid Örebro universitet, säger:

– Jag blev förvånad av att det tog så lång tid för inspelad musik att bli en del av svenskt vardagsliv och trodde att människor lyssnade på grammofon i finrummen långt tidigare. Men när utvecklingen kommer igång sker sedan allt snabbt.

Han beskriver i antologins första kapitel hur svenskarna utvecklar sitt förhållande till inspelad musik mellan åren 1903 och 1945. Nymodigheten grammofonen dyker upp strax efter förra sekelskiftet och ersätter fonografen som en attraktion på marknader, danstillställningar och kaféer. Dåtidens dagstidningar var kallsinniga och i inredningstidningar syntes inga grammofoner, varken i de burgna hemmen, där flygeln ibland signalerade social högstatus, eller i enklare bostäder.

– I mellankrigstiden kom ny teknik med mikrofoner som gjorde det möjligt att spela in klassisk musik och vi fick mikrofonsångare som Sven-Olof Sandberg med en helt annan typ av sång än operatenorerna. Smörsångaren med mikrofonteknik var en viktig anledning till grammofonmusikens genomslag i Sverige.

Antologin har släppts både som fysisk bok och gratis digitalt.

Läs boken: Musikens medialisering och musikaliseringen av medier och vardagsliv i Sverige (PDF)

—–

Facebook har haft en lite nedåtgående trend under den senaste tiden, men det senaste kvartalet visar på en ökning i antalet användare med 1,6 procent jämfört med föregående kvartal. 2,45 miljarder människor använder plattformen aktivt, och hela 1,6 miljarder människor använder Facebook varje dag.

Ökningen har skett främst i Europa och Nordamerika, vilket är positivt för tjänsten eftersom det är just på de marknaderna som man inte har haft så mycket tillväxt under de senaste två åren.

—–

Sony Music rapporterar fortsatt global ökning av streamingintäkterna under det senaste kvartalet, med hela 21 procent jämfört med samma kvartal 2018. Totalt hade bolaget över 1 miljard dollar i intäkter under kvartalet.

—–

En undersökning genomförd av immaterialrättsenheten inom EU, visar att piratkopieringen fortsätter sjunka i de europeiska länderna, och det gäller inte bara musik. Även piratkopiering av filmer, TV-serier och spel har minskat i åldersgruppen 15 – 24 år, med 5 procent sedan år 2016.

Undersökningen visar att 97 procent av de unga européerna lyssnar på musik digitalt, främst genom streaming, och att 94 procent tittar på filmer och TV-serier online. Trots minskningen i piratkopieringen, som framför allt kan härledas till bättre innehåll på legala tjänster, är det dock fortfarande ca 30 procent som från och till använder sig av illegala tjänster för att få tag på innehåll, och då främst video.

Nedgången i piratkopiering syns mest för musik, som gått ned med 17 procent sedan år 2016. Undersökningen genomfördes i samtliga 28 länder i EU, och Sverige hamnar på plats 15 i undersökningen, med 25 procent av internetanvändare i åldern 15 – 24 som medvetet använder sig av piratkopiering.

Värst i klassen är Litauen med 45 procent, medan det i Tyskland och Storbritannien bara är 13 respektive 14 procent som piratkopierar.

Hela rapporten (PDF)

—–

TikTok-utmanaren Triller har fått motsvarande ca 300 miljoner kronor i nytt riskkapital från Proxima Media. Appen har hittills haft 60 miljoner nedladdningar och har 13 miljoner registrerade aktiva användare.

Triller är väl kanske ännu lite mer musikinriktat än vad TikTok är, mer fokuserad på att skapa musikvideos och promota nya låtar, och Mike Lu, CEO, säger:

– Triller prioritizes creators, allowing them to showcase their work and connect with their audiences through the universal language of music. Though we recognize that we compete with TikTok for social video distribution, our biggest differentiator is that we’re committed to working hand-in-hand with the labels, artists, and creators to promote their work, music, and content and making it shareable across virtually all social media platforms.

TikTok har för övrigt inlett ett samarbete med American Music Awards, där de nominerade nyligen släpptes med specifika videos i appen. Bland de nominerade för musikvideos finns bl a Billie Eilish med ”Bad Guy”, Ariana Grande med ”7 Rings” och Halsey med ”Without Me”.

—–

Det brittiska metalcore-bandet Bring Me The Horizon har släppt en ny form av autogenererad merchandise baserad på hur fans lyssnar på bandets musik på Spotify. På www.amoincolour.com kan man logga in med sitt Spotify-konto och sajten analyserar lyssnandet på senaste albumet Amo för att sedan generera förslag till en t-shirt med färger anpassade efter olika attribut.

—–

Japans del av Sony Music Entertainment har nu lanserat den egna streamingtjänst som avslöjades tidigare, Mora Qualitas. Huvudsyftet med tjänsten är att japanska användare ska kunna strömma med hög ljudkvalitet, närmare bestämt i FLAC 24-bitar och 96 kHz. Alternativet att strömma i vanligt dödligt CD-format finns också, dvs 1 411 kbps, att jämföra med 320 kbps på de flesta andra Premium-tjänster. Prenumerationskostnaden är 200 kr i månaden.

Även Amazon har lanserat sin hifi-tjänst HD i landet, med 50 miljoner låtar.

—–

Analystjänsten Soundcharts har introducerat funktionen ”Mentions”, som gör det möjligt att i nära realtid följa vad som händer med musik runt om i världen. Verktyget trackar många olika källor, som broadcast, bloggar, streaming, nyhetsmedier osv.

David Weiszfeld, grundare och VD, säger:

– Soundcharts was created to be the ultimate source of truth of the industry, making all the music data actionable in a unified platform. Most music professionals are still using a dedicated, usually local-based, media tracking solution. By adding this vertical to Soundcharts, we are allowing them to save money by monitoring these mentions within the same platform they use everyday for the rest of their data journey.

—–

Den brittiska högsta domstolen har kommit med ett utlåtande i caset mellan radioaggregatören TuneIn och Sony Music och Warner Music. TuneIn stämdes för att de länkar till radiokanaler som kan spelas upp genom plattformen, med t ex musik från Sony och Warner, utan att ha någon licens. TuneIn vidarebefordrar över 100 000 radiokanaler från hela världen, inklusive de flesta radiokanalerna aktiva i Sverige.

Intressant i sammanhanget är att TuneIn och Apple har ett samarbete som gör att de kanaler TuneIn aggregerar in finns tillgängliga genom Apple Music. Enligt domslutet, som enbart gäller Storbritannien, måste TuneIn lösa  en licens med rättighetshavarna, i det här fallet masterägarna, för att kunna fortsätta vidaresända kanalerna.

Advokatfirman Bird & Bird har företrätt TuneIn, och de menar att domslutet inte är helt tydligt:

– The decision is complex and will require careful study to assess its implications, both for rightsholders and for all businesses which link to third party content (from media companies through to online platforms).

Juliette Morris, CEO på TuneIn, säger i sin tur:

– While we continue to evaluate the ruling and consider all options, including appeal, we believe the judgment will have very little impact on the company’s revenue and ongoing growth strategies. TuneIn is committed to complying with all applicable laws in the countries we serve and will continue to defend the right to operate a directory service providing listeners access to content freely available on the Internet.

—–

Lästips 1: In conversation with Hans-Holger Albrecht of Deezer

Lästips 2: What’s Facebook’s game plan in music?

—–

Daniel Johansson