Nyheter 29 oktober 2019

JOHANSSON om Spotify, Corite, PRS mm

Spotify med överraskande positiv kvartalsrapport, Corite i samarbete med Denniz Pop Awards, PRS for Music erbjuder Landr till sina medlemmar. Det och mycket annat från Daniel Johansson. 

—–

Under måndag eftermiddag släppte Spotify kvartalsrapporten för det tredje kvartalet, för perioden juli – september 2019. Det mest anmärkningsvärda var nog att Spotify presenterade en vinst om 51 miljoner euro (550 milj. kronor) på 1,7 miljarder euro i intäkter (18 miljarder kronor), vilket gjorde att aktien direkt rusade när börsen öppnade i USA.

Spotify passade samtidigt på att ge en känga till börsen och finansmarknaderna, och menade att aktien blivit straffad alldeles för hårt med tanke på att bolaget hela tiden nått sina mål sedan börsintroduktionen våren 2018.

Kvartalsresultatet innebär att Spotify haft över 50 miljarder kronor i intäkter hittills i år, vilket potentiellt skulle kunna placera dem som topp 25 på listan över Sveriges största företag intäktsmässigt. År 2018 hamnade Spotify på plats 45 när verksamhetsåret var avslutat.

Det innebär också att för de första nio månaderna av 2019 gör Spotify ett plusresultat, och om det sista kvartalet blir lika fint som det tredje blir 2019 det första året som Spotify gör en vinst på helåret.

Enligt kvartalsrapporten växer Spotify just nu med dubbelt så många prenumeranter globalt som Apple Music. Churn-raten (hur många av totala antalet användare som väljer att avsluta ett abonnemang) förbättrades också, om än marginellt under kvartalet.

Totalt har tjänsten 248 miljoner aktiva användare (MAU), varav 113 miljoner är betalande prenumeranter, en ökning med 5 procent jämfört med det andra kvartalet. Gratisabonnemangen ökade dock ännu mer, med 9 procent.

Den största tillväxten av MAU har skett i Latinamerika och Asien, där bl a Indien har växt mer under kvartalet än vad Spotify förutspådde. ARPU (genomsnittlig intäkt per användare och månad) sjönk med 1 procent till 4,67 euro per användare, jämfört med förra året, vilket måste anses vara stabilt med tanke på att antalet gratisanvändare ökat lite mer än antalet betalande prenumeranter.

ARPU för Q1 2019 låg på 4,71 euro, medan Q2 låg på 4,86 euro. ARPU för helåret 2018 var 4,81 euro, vilket tyder på att så länge inte något radikalt händer i erbjudandet ska inte nivån sjunka allt för mycket mer. Rättighetshavarna i musikindustrin pratar ju gärna om just ARPU, eftersom den nivån ger en signal på värdet av musik ut mot slutkonsument.

Oron i musikbranschen kom framför allt kanske under 2018, eftersom ARPU för 2017 låg på 5,32 euro, och för 2016 på hela 6,20 euro. Men, som sagt, det verkar som att nivån har balanserats.

Intressant i sammanhanget kan vara att om årsnivån av ARPU för 2019 landar någonstans kring 4,7 euro per användare och månad, pratar vi en årlig ARPU om 600 kronor per användare, vilket kanske kan vara lite roligt för branschproffs att jämföra med intäkterna per konsument under CD-eran.

Lyssnandet på podcasts via tjänsten ökar, och Spotify fortsätter att trycka på den sortens ljudinnehåll som en viktig del av framtiden.

Avslutningsvis meddelades också att Barry McCarthy, som varit det finansiella ansiktet utåt från bolaget, avslutar sin anställning i januari nästa år, och ersätts av Paul Vogel. Barry McCarthy är 66 år och det verkar helt enkelt som att han är sugen på att gå i pension. Han har varit mycket viktig för Spotify i övergången från att vara ett privat bolag till att börsintroduceras och komma sig upp i de högre dimensionerna av finansvärlden.

Hela kvartalsrapporten

—–

Den nya investeringsplattformen Corite genomför ett samarbete med Denniz Pop Awards, där allmänheten kan vara med och investera i Ellen Krauss kommande cover av Dr. Albans It’s My Life. Samtidigt som de som investerar pengar för möjligheten att kunna tjäna pengar på framtida streamingintäkter, går själva investeringarna oavkortat till Denniz Pop Awards Foundation.

Mattias Tengblad, CEO på Corite, säger:

– Vi är otroligt glada att välkomna Denniz Pop Awards Foundation till Corite och göra det möjligt för fler att stötta deras arbete med att lyfta nästa generations musikskapare. Detta är en unik möjlighet att investera i ett gott ändamål och samtidigt ha en chans att få pengarna tillbaka.

Corite lanserades tidigare i oktober, och gör det möjligt för fans att kunna vara med i ekonomin kring låtar genom att investera och följa låtens utveckling från produktionsfas fram till när streamingintäkterna börjar trilla in, som förhoppningsvis innebär såväl break even som vinst.

www.corite.com

—–

Spotify släpper inom kort möjligheten för rättighetshavare att betala för att få sin musik exponerad ut mot användare, även Premiumanvändare, ungefär som på Facebook och andra sociala medier. Det handlar om att Brand New Music For You popups, som dyker upp emellanåt, blir tillgänglig som annonseringsverktyg i appen.

Spotify skriver:

”We believe that we can do something that’s net positive from a user-experience point of view, while at the same time also helping labels and artists with the real pressure point for them, which is that they today have to participate in the marketplace by spending a lot of money, going onto other digital platforms, marketing that content in a non-native environment, where you then have to click a couple of links and then end up a minute or two later listening to that content.”

Premium-användare kommer ha möjligheten att kunna stänga av Music For You, medan de som använder gratisversionen av tjänsten inte kommer kunna göra det.

Lars Nylin skriver mer om nyheten här: Nylin om Spotifys nyhet

—–

Pandora har börjat lägga till detaljerad information på alla sina tracks kring medverkande musiker, producenter, låtskrivare osv. Streamingtjänsten skriver:

”Music’s physical-to-digital evolution has given rise to an era of unprecedented music discovery, but it has sometimes made it difficult to find the kind of credits and information that used to live on LP sleeves and CD inserts. Who wrote that song? Who played the instruments? Who produced the beat and arranged the strings? We believe in giving credit where it’s due.”

—–

Ett nytt amerikanskt lagförslag skulle kunna innebära att tjänster som Spotify, Apple Music, Netflix och Amazon inkluderas i infrastrukturen för att skicka ut samhällsvarningar, det vi i Sverige kallar VMA, Viktigt meddelande till allmänheten.

Förslaget heter Reliable Emergency Alert Distribution Improvement Act, och innebär att inkludering i det nationella varningssystemet inte är valbart för tjänsterna utan obligatoriskt.

—–

PRS for Music har ingått ett samarbete med AI-plattformen LANDR, som innebär att låtskrivare, förlag och producenter som är medlemmar i PRS kan använda plattformen gratis, samt får rabatt på specifika extrafunktioner. LANDR erbjuder dels en mastringsplattform baserat på maskininlärning, samt en distributionsplattform främst för DIY-artister.

Claire Jarvis, medlemsansvarig på PRS, säger:

– Our members are the heart and soul of the industry and we’re here to support them creatively and professionally at every stage of their careers. By collaborating with LANDR, we are offering our songwriter, composer, producer and publisher members a valuable way to take their music one step further.

LANDR har redan 1,8 miljoner musikskapare registrerade, som främst använder sig av mastringsfunktionen, en AI som ersätter mänskliga mastrare genom att helt enkelt ha lärt sig av tiotals miljoner låtar hur mastring görs på bästa sätt.

—–

Deezer har lanserat en ny app som heter 360 by Deezer, som gör det möjligt för tjänstens hifi-kunder att använda sig av Sonys nya ljudformat. Målet med formatet att göra så att användare ska uppleva det som att de befinner sig mitt i ett ”rum”, med alla instrument och ljud runt omkring sig i 360 grader. Ingen ny utrustning behövs, utan vanlig mobiltelefon och hörlurar kan användas.

Även Amazon och Tidal har signat upp till att börja använda formatet, men Deezer är först ut. En hifi-prenumeration på Deezer kostar 199 kronor i månaden.

—–

Daniel Johansson