Nyheter 9 oktober 2019

JOHANSSON om mekanisk licensiering, AI, Apple mm

Sakta men säkert börjar det bli klart hur den mekaniska licensieringen ska hanteras i USA. Men utvecklingen är kantad av högljudda diskussioner. Det och mer från Daniel Johansson. 

—–

Enligt Financial Times diskuterar Apple just nu med rättighetshavare i musikindustrin om möjligheten att introducera ett kombinerat abonnemang med Apple Music och Apple TV+, den nya Netflix-konkurrenten som släpps senare i år. Den sortens kombinerade abonnemang kommer självklart att innebära en minskad månadspeng för båda tjänsterna, men skulle samtidigt kunna locka in fler användare i ekosystemet.

Apple har sett en stor tillväxt på intäkterna från tjänster, appar, prenumerationer, samtidigt som intäkterna från hårdvara stått relativt still (och t om gått ned något under vissa kvartal), vilket gjort att företaget tydligt gått ut och sagt att man i högre grad kommer satsa på tjänster framöver, som komplement till de fysiska produkterna.

Ytterligare ett tecken på övergången till streaming och tjänster syns med den senaste uppdateringen till Mac, Catalina, där iTunes helt enkelt tagits bort och ersatts av Apple Music, Apple TV och Podcasts. Apple Music får dock behålla iTunes-ikonen till en början, för att inte förvilla användarna alltför mycket.

—–

Den amerikanska kongressen har uppmärksammat Spotifys anklagelser om att Apple förhindrar andra streamingtjänsters utveckling med den provision man tar ut på prenumerationer genom App Store. Spotify anmälde Apple till EU i våras, och nu har den juridiska kommittén vid representanthuset, som är den lagstiftande församlingen under den amerikanska kongressen, bett Spotify att komma in med mer detaljer och information kring anklagelserna mot Apple.

Spotify meddelar också att man lanserat Daily Drive i Tyskland, den nya spellistan som kombinerar musik med nyheter och podcasts specifikt anpassad till den individuella användaren. Samt att kvartalsrapporten för det tredje kvartalet 2019 (juli – september) kommer att publiceras den 28 oktober.

—–

Spotify har också öppnat en inspelningsstudio i São Paulo i Brasilien, som är helt dedikerad till kvinnliga artister, musiker och producenter. I ett pressmeddelande skriver Spotify att det är ”a Spotify-created safe space for women to write, record, and produce music.”

Förutom ren musikproduktion bistår personal anställd av Spotify (enbart kvinnor) med workshops, hjälper till med att ladda upp musik på tjänsten, genomföra photo shoots osv. Bland de första artisterna som spelat in i studion finns Bibi Caetano, The Mönic, Souto MC, och Luana Marques.

Läs pressmeddelande

—–

Deezer har gjort en undersökning i Storbritannien som visar att 15 procent av alla som är under 25 år aldrig har lyssnat på ett helt album. Undersökningen visar också att 42 procent av användarna inte lyssnar på hela album idag, utan hellre lägger till låtar i egna spellistor.

Två tusen britter deltog i studien, och närmare tre fjärdedelar angav att de inte lyssnar på album från början till slut, så som artisten eller bandet kanske hade tänkt sig att upplevelsen skulle vara. Majoriteten av de som svarade att de inte lyssnar på hela album angav som skäl att de helt enkelt inte har tid.

—–

Sonos har introducerat en prenumerationsmodell för sina högtalare. Istället för att köpa produkterna finns det tre paket i olika nivåer mellan 15 – 50 euro per månad. Förhoppningen är att man ska locka fler kunder att testa på högtalarna, eftersom prenumeranter inte binder sig till någon speciell mängd tid utan kan avsluta eller ändra prenumerationen när man vill.

Än så länge finns prenumerationserbjudandet endast i utvalda europeiska länder.

—–

Albumet Hello World väckte viss uppmärksamhet förra året, då det presenterades som det första albumet som någonsin skapats av AI. Artisten ”Skygge” stod som avsändare, men bakom det hela fanns Benoit Carré och plattformen Flow Machines, utvecklad av Francois Pachet, som sedan 2017 också är chef för Spotifys avdelning för utvecklandet av nya produktionsverktyg.

Nu släpper ”Skygge” en ny EP, denna gång har AI-n använt sig av amerikansk folkmusik, t ex musik från Pete Seeger och Horton Barker, för att skapa nya harmonier, melodier och sång. Intressant i sammanhanget är att EP-n skapats tillsammans med personal på Spotify, och i beskrivningen står att AI-plattformen använts för att ”flesh out the melodies and the lyrics of the songs, enriching them with lush harmonies and sounds generated by AI that have never been heard before”.

Benoit Carré säger om relationen mellan AI och musikproduktion:

– I think that AI tools for composition and production will be integrated into ordinary digital work stations, as virtual instruments and plug-ins. Those instruments will propose generated melodies, chords, rhythms and sounds. It will allow musicians to accelerate & multiply experiments, increase the capacity of experimentation for specific tasks.

Länk till EP-n (Spotify)

—–

Arbetet med att introducera en ny upphovsrättsorganisation i USA inriktad mot den mekaniska licensieringen för digitala tjänster fortsätter, men kantas av konflikter och diskussioner. MLC (Mechanical Licensing Collective ) heter den organisation som accepterats av de stora förlagen och NMPA, och som i juli månad fick godkännande från Copyright Office att lägga fram hur allt ska fungera.

I september gick MLC in med en förfrågan om ca 650 miljoner kronor i rena uppstartskostnader för att kunna bygga upp och driva verksamheten under det första året. Senast den 1 januari 2021 ska hela funktionen finnas på plats och kunna ge ut licenser och samla in och fördela pengar såväl nationellt som internationellt.

I styrelsen för MLC sitter representanter för bl a Kobalt, Sony/ATV, Universal Music Publishing, Concorde, Warner/Chappel, peermusic m fl.

Samtidigt finns den konkurrerande organisationen AMLC (American Music Licensing Collective), som också har velat ha uppdraget att samla in och fördela pengar till förlag och kompositörer från den mekaniska licensieringen. Grundaren av AMLC, Jeff Price, skickade nyligen ut ett meddelande till större amerikanska medier som New York Times och Wall Street Journal, där Price menar att MLC aktivt försöker få streamingtjänsterna att sluta betala direkt till förlag eller andra sällskap redan nu, och istället betala allting till MLC så att de ska kunna använda pengarna för att bygga upp verksamheten, tekniken och betala ut löner.

MLC i sin tur svarade snabbt i ett offentligt uttalande, och sade att anklagelserna var grundlösa: ”The defamatory fictions that you are hawking include a baseless and outrageous claim that the MLC attempted to prevent digital streaming services from matching and paying mechanical royalties in order to use the money to fund its operations. To be clear, your stories are entirely false, nor could an informed person reasonably believe otherwise.”

Till skillnad mot många andra länder har USA alltså inte haft någon generell central funktion för hanteringen av den mekaniska licensen i den digitala kontexten, något som lett till ett antal stämningar mot t ex Spotify, varav de flesta har gjorts upp i godo. Den nya funktionen ska införas som ett resultat av lagstiftningen i samband med införandet av Music Modernization Act.

—–

Sony Music har tillsammans med andra gått in med motsvarande ca 10 miljoner kronor i en ny app som lär ut språk med hjälp av musik. Appen heter Lirica, och i ett första skede handlar det om att användare med engelska som modersmål ska kunna lära sig spanska.

Lektionerna baseras på låtar, där användarna får översätta texterna till spanska. Grundarna av appen tror att musik och låttexter kan skapa en större motivation hos användarna att fortsätta lära sig. För tillfället är appen gratis att ladda ned, men kommer så småningom att baseras på månadsprenumerationer för användning i klassrum.

—–

Bredbandstjänsten Broadband Genie har gjort en undersökning som visar att 82 procent av bredbandsanvändare någon gång har strömmat TV-serier eller filmer från olicensierade tjänster. Tiotals nya webbplatser har släppts för videostreaming under den senaste tiden, och det främsta skälet till varför människor använder dessa tjänster är helt enkelt att det som de vill se inte finns på någon av de stora tjänsterna. Hela 60 procent anger också att de skulle kunna tänka sig att använda VPN-teknik för att dölja sin identitet.

—–

Lästips: Abbey Road 50 Years On: The Two Worlds of Music Listening

—–

Daniel Johansson