8 oktober 2019

4 snabba Jalle Kjellson, Border

Albumetta med Lars Winnerbäck, mest kritikerhyllade albumet med Nick Cave. Toppar på en allmänt bra vecka för Border Music. Deras bästa någonsin? frågar MI VD Jalle Kjellson i en 4 Snabba.

Border Music i Göteborg är sedan många år en ledande oberoende distributör med toppar genom åren som Offspring på 90-talet, Knife på 00-talet och First Aid Kit på 10-talet. Men sällan eller aldrig har bolaget synts så flitigt som nu. Musikindustrin har kollat läget med VD Jalle Kjellson.

Detta måste vara en av era tyngsta veckor någonsin om man tittar på listorna?

– Det är riktigt. Det har varit en riktigt fet vecka som toppades med Topplistan i fredags och diverse fina recensioner. Vi har åter börjat komma igång med egna utgivningar inom Gamlestans Grammofonbolag, med färska releaser av Cajsa Stina Åkerström, Stefan Sundström och ny platta med Mikael Wiehe/Ebba Forsberg. Till detta ska läggas ett fruktsamt samarbete med United Stage, med nya topplisteettan Eldtuppen från Lars Winnerbäck och kommande release med Nordman. Och som grädden på moset Ghosteen med Nick Cave, som tokhyllades på musik- och kultursidorna i helgen som var. Snart också plattor med Jesper Lindell – som ibland kallas för First Aid Kits tredje medlem, Cigarettes After Sex, Alter Bridge, Moonspell, Swans, neosoul-sensationen Sudan Archives, Idles med många fler.

– Vår distribution har funnits i snart 40 år, och vi har varit med om många toppar (och dalar). Offsprings Smash från 1995 är fortfarande vår största säljare, senaste perioden med ”flow” kan ha varit den där First Aid Kit, Knife och Fever Ray regerade på topplistorna runt 2010.

Hur mår ni allmänt sett?

– Efter ett turbulent 2018 med flytt av hela företaget från Gamlestan till Ringön i Göteborg har nu vår verksamhet uppnått en stabilitet som börjar synas på listor och omsättning. Tillsammans med hög aktivitet på digitalfronten så satsar vi rejält på den fysiska delen. Flytten innebar att vi fick en lokal som var mycket bättre lämpad för den logistik som krävs för att utvecklas. Till skillnad från andra företag i branschen så har vi inte släppt den fysiska hanteringen utan i stället satsat på denna, och det ger nu frukt. Vår satsning på skandinavisk representation har gett resultat, och vi får mer och mer repertoar att jobba med. Flera bolag har valt oss för sin fysiska (och ibland digitala) representation.  Det är faktiskt så många som nu knackar på dörren och vill in hos oss att vi nyligen har utökat vår lageryta med 50 % upp till 1 500 kvm. Vi har skapat ett verksamt Europa-nät av likasinnade distributörer, som kan hantera våra nordiska releaser och för andra utländska lablar. I flera fall agerar vi centralpunkt i detta nät. Vi värnar den fysiska produkten, och tycker att vinyl och CD fortfarande är hjärtat i denna bransch.

På tal om vinyl: vissa anser att den ”peakat”, vad säger du?

– Vinylen har sedan fem-sex år varit, och är fortfarande otroligt viktig för vår verksamhet. Vi når kunder som annars inte skulle varit intresserade av oss som leverantörer. Däremot har vi sett att vinylen har nått sin topp, och att CD:n faktiskt har tagit sig en hel del. Det känns som att kunder inte riktigt nöjer sig med strömningstjänster om det gäller releaser som t.ex. är textbaserade, lex Winnerbäck. I dag står vinylen för ungefär 40 % av vår omsättning.

Hur ser du på branschläget i allmänhet?

– Det som är oroande är om ”mogna” artister börjar tröttna på att släppa ny musik. Den fysiska försäljningen är som bekant betydligt mindre än den digitala och för artister och grupper som har varit med ett tag så ersätter inte strömningen den minskande fysiska försäljningen. Vi får ägna tid åt att övertala artister om att ”det finns fortfarande skivbutiker”, trots att många hävdar motsatsen, och att nya releaser ger marknadsföring och mer närvaro, och i förlängningen fler spelningar.

– Sen vill vi ju att skivbutiken fortfarande ska finnas. Annars finns det ju inga ”skyltfönster” kvar. Men det är en myt att det inte skulle finnas några butiken kvar, det är helt enkelt inte sant. Det finns någon butik i nästan alla städer, och även om de flesta butikers tyngdpunkt ligger på begagnat, har nästan alla något nytt att krydda med.

Lars Nylin