1 oktober 2019

4 snabba Marie Dimberg, Dimberg Jernberg

Med klienter som Gyllene Tider och Peter Jöback blev sommaren och tidiga hösten intensiv för Marie Dimberg hos managementet Dimberg Jernberg. Vi har gjort en 4 Snabba med Marie, Thomas Jernberg hängde med till fotografen.

Hur summerar du ett händelserikt år hittills? 

Gyllene Tiders gigantiska avskedsturné och superfina, nya album. Peter Jöbacks hyllade Humanology– turné, tre konserter i Tokyo, inspelning av dramakomedin Jag kommer hem igen till jul i regi av Ella Lemhagen med premiär 8/11 och den extravaganta nyversionen av Häxorna i Eastwick som just haft en rungande premiär där Peters långa samarbete med stjärnproducenten Cameron Mackintosh äntligen blev av i Sverige.

– Vidare Christopher (från Danmark – MI:s anmärkning) som med minialbumet Under The Surface sprängde en miljard streams med sin musik och som turnérat i Danmark, Tyskland, Kina och Sydkorea i utsålda arenor samt gjort flera stora varumärkessamarbeten. Nause nordiska klubb- och festivalturné som med vårt team startat egna labeln NaMu Recordings och gjort en deal med dancelabeln Spinnin’ Records. Molly Hammar som bygger sin musikaliska plattform allt starkare och som gjorde sin första egna sommarturné och dessutom svenska rösten till Nala i Lejonkungen. LOK som efter 17 års tystnad återuppstod och gjorde en succéturné som började i Sweden Rock och nu släpper sitt egna ölvarumärke. Loney Dears kreativa universum har givit konserter i kyrkor och som ”husockupant” i Uppsala konsert & kongress och i höst åker han till USA som gäst i Jills veranda.  Så vi är beautifully busy och glada!

Oj, det var en hel del, hur följer ni upp?

– Vi växer som bolag, både med klienter, team och bredd inom nya områden som brand partnership, producentproduktioner, etc.

Kan du avslöja vad Per Gessle har för planer nu?

– Per håller på att återhämta sig från det massiva segertåget med Gyllene Tider  och det kommer lite olika releaser i kölvattnet av GT40. Sen smider han nog nya planer, var så säker!

Vår standardfråga: Vad tycker du är den största utmaningen för branschen i nuläget?

– Som management har man idag så många fler kontakter och kontaktytor för varje artist än för tio år sedan. Själva uppdraget håller på att förändras och omfatta betydligt fler ansvarsområden – en både positiv och krävande förändring av vår business. Detta och usercentric-betalningar från streamingtjänsterna.

Lars Nylin

Foto Karin Törnblom