28 augusti 2019

JOHANSSON om ICE, Apple Music, TikTok mm

Daniel Johansson sållar bland veckans nyheter kring musik, teknik, ekonomi och digital distribution. 

—–

ICE, International Copyright Enterprise, meddelar att sedan starten av plattformens distribution av upphovsrättsintäkter i mars 2016, har man fördelat 1 miljard euro till rättighetshavare.

ICE är ett samarbetsprojekt mellan brittiska PRS for Music, tyska GEMA och svenska STIM, men även andra sällskap har börjat använda sig av plattformen, nu senast meddelade irländska IMRO att man ska börja använda ICE. Totalt är närmare 300 000 rättighetshavare registrerade, och 36 miljoner verk bevakas.

Karsten Dyhrberg Nielsen, VD för STIM, säger i ett engelskt pressmeddelande: “The ICE hub provides our members with the best return for the use of their work internationally. The revenue from licences negotiated by ICE continues to grow and their scale and expertise means royalties are efficiently processed despite ever increasing data volumes.”

—–

Spotify meddelade i förra veckan att man liksom Apple inför tre månaders provperiod istället för en månad. Det är en förändring som gäller för alla abonnemang inklusive Premium, familj- och studentabonnemang. Det reklamfinansierade gratisabonnemanget finns fortfarande kvar, men frågan en del ställer sig är om det här är ett första steg mot att på sikt begränsa det reklamfinansierade gratiserbjudandet?

Tesla har också meddelat att man kommer att integrera Spotify i bilarna, något som ägarna har väntat på ett bra tag. Ungefär samtidigt meddelade Porsche att de kommer integrera Apple Music i sin kommande elbil Taycan. Apple har en bilapp som heter Apple CarPlay, och successivt kommer den appen integreras i alla Porsche-modeller.

Samtidigt har Eminems förlagsverksamhet Eight Mile Style stämt Spotify i USA för hanteringen av den mekaniska licensen för Eminems katalog. Förlaget skriver bl a i stämningsansökan: ”Spotify did not have any license to reproduce or distribute the Eight Mile Compositions, either direct, affiliate, or compulsory, but acted deceptively by pretending to have compulsory and/or other licenses.”

—–

Distrokid meddelar att artister och labels nu kan distribuera sin musik via plattformen till appen TikTok. I takt med att appen blivit alltmer populär har också intresset för att få upp sin musik ökat, och övriga aggregatörer/distributörer lär också utöka med TikTok inom kort.

Huruvida några direkta pengar kommer att distribueras tillbaka från TikTok verkar inte helt klart, men TikTok meddelade nyligen att de förutom den vanliga appen också siktar på att släppa en ren streamingtjänst á la Spotify och Apple Music.

—–

Apple har meddelat att de kommer lansera sin videostreamingtjänst Apple TV+ i november, och att prissättningen kommer att ligga på 9,99 dollar per månad. Nyheten gjorde att Netflix aktie dök direkt, även om den återhämtat sig något sedan dess. Sedan nyheten om Apples nya streamingtjänst har Netflix aktie sjunkit från över 380 dollar till ca 290 dollar.

Apple Music har släppt en ny spellista som heter New Music Daily. 60 låtar varje dag, utvalda av människor. I ett meddelande skriver Apple Music: ”The cadence of music delivery has changed and now with streaming, artists can drop new tracks for fans whenever they feel like it – and they do,” said Apple Music in a statement. Which means we are always hard at work programming all of our playlists with new music.”

—–

Den amerikanska förlagsorganisationen NMPA har skickat brev till Spotify och Amazon där de kräver att tjänsterna ska klarlägga intäkter och fördelning från t ex familjeabonnemang, i samband med de tariffer som Copyright Royalty Board beslutat om. Man skriver bl a:

”Spotify has made a faulty reading of its family plan discount and without explanation sent music publishers and songwriters the bill. The service did this while simultaneously launching an unprecedented appeal of the CRB ruling which granted writers their first real raise in decades. Meanwhile, Amazon has concocted a scheme where its Prime Music service is priced so low, songwriters will reap almost no royalties from its platform.”

Senast den 9 september vill NMPA ha svar. Spotify meddelade som bekant tidigare i år att man betalat ut för mycket ersättning till de amerikanskas förlagen från just familje- och studentabonnemangen för året 2018, något man tänkt sig att recoupa från 2019 års intäkter, samt att både Spotify och Amazon har överklagat CRB´s beslut om nya tariffer.

—–

RIAJ (Recording Industry Association of Japan) rapporterar att de totala intäkterna till masterägare under det första halvåret i Japan låg på ungefär samma nivå som under det första halvåret förra året. Landet ser en kraftig nedgång i fysisk musikvideo, samtidigt som CD och vinyl ökade under perioden med 2,6 procent.

Den största ökningen såg dock prenumerationsbaserad musikstreaming som ökade med 24 procent jämfört med samma period 2018. Anmärkningsvärt är dock att fortfarande utgör fysisk försäljning hela 77 procent av de totala intäkterna, något som stämmer väl överens med prognoserna i den intervju med chefen för RIAJ som MI gjorde i mars 2018: http://www.musikindustrin.se/2018/03/26/intervju-yoichiro-hata-fran-riaj/

—–

Enligt kinesiska media utreds just nu Tencents avtal med masterägare, av de kinesiska myndigheterna. Upplägget är sådant att labels har avtal med Tencent Music Entertainment, som sedan i sin tur fungerar som licenspartner för de andra digitala tjänsterna i Kina, som t ex Alibaba, NetEase och ByteDance (TikTok). Skälet till utredningen skulle vara att Tencent lägger på en kostnad för de andra tjänsterna, vilket i så fall ger dem en konkurrensfördel på marknaden. Tencent säger i ett uttalande att de inte känner till något om någon utredning.

—–

Daniel Johansson