Nyheter 6 augusti 2019

4 snabba Magnus Bjerkert/Adrian Recordings 20 år

Adrian Recordings firar 20 med stor fest i Stockholm 16 augusti. Där finns Magnus Bjerkerts bolag sedan fem år, men starten skedde i Malmö där Adrian firas 3 oktober.

Hur firar ni jubileet?

Adrian Recordings 20-års-jubeleum firas med stor trumma i Stockholm på Fåfängan den 16 augusti, där firar vi tillsammans med kompisarna på skivbolaget Flora & Fauna som också fyller 20 år. Det blir över 17 artister på scen. Vi firar också i Malmö den 5 oktober på hela 3 st spelställen och ca 15 artister från hela bolagets historia. Detta är första gången vi firar nått jubileum och förmodligen sista. Jag gillar mer att blicka framåt än bakåt.

Hur började det 1999 och vad blev höjdpunkterna i skede ett?

– Bolaget startades av Stefan Nordmark 1999 i Malmö, Jag, Magnus, var med från början som medlem i Adrian första band Sharif, där också Stefan var medlem. Första skivan blev Sharifs debutalbum. 2001 tog jag över bolaget i egen regi. De första åren handlade det väldigt mycket om David & the Citizens, bandet där jag var medlem och gav ut på Adrian. Det finns nog inte en enda håla i Sverige, eller i Europa, som vi inte spelade i. Det var en otroligt rolig och lärorik tid. Därefter, mitt i den stora fildelningstiden där CD-skivan dök hade jag tur att jobba med och ge ut Familjen. Det var också en extremt rolig och omvälvande tid. Vi ritade nya kartor och tog nya vägar, vägar som då ansågs oortodoxa men som idag är självklar praxis.

2014 flyttade Adrian till Stockholm – varför blev det så och hur jobbar du i dag?

– Den odramatiska anledningen till flytta var helt enkelt att min tjej fick jobb i Stockholm och jag hängde bara med. Jag kan jobba var som helst, bara jag har en dator. Det är inte så stor skillnad, men Malmö kommer alltid vara Adrian Recordings hemstad. Adrian Recordings jobbar egentligen inget annorlunda än förr om åren. Det handlar fortfarande om att ge svinbra artister den bästa möjligheten att kunna uttrycka sig och få lyssnare. Spela in musik, paketera den. distribuera den, promota den. Det är bara medlen som förändrats lite.

Ständig fråga: Vilka är dom största utmaningarna branschmässigt just nu, anser du?

– Den största utmaningen just nu är att jobba mot likriktningen och konformiteten i allt. En konsekvens av att Spotify är så stora och har en egen agenda, är att allt blir så likriktat. Genom att alla artister har tusen gäster på alla låtar, för att få mer streams så filas alla kanter av och allt blir bara tråkigt. Jag kan se lite motreaktioner till det i form av t.ex. Billie Eilish men överlag är det en väldigt tråkig tid vi lever i, rent musikaliskt. Detta leder också till att vi måste hitta en hållbar form där indiebolagen kan kunna jobba med en stabil ekonomi, det är där den kreativa och spännande musiken finns, samt morgondagens stjärnor. En utmaning där är att se till att, i denna globala digitala industri, att även indie-bolagen har en fungerande modell där alla berättigade stålar samlas in globalt och att inte bara majorbolagen kapar åt sig allt eftersom de har väl inarbetade strukturer för att samla in runt om i världen.

Lars Nylin

Foto Linda Holmkratz