26 juli 2019

4 snabba Daniel Frölander/Project Manager Warner Music

Mitt i sommaren har Warner Musics svenska team fått en ny project manager. MI kollade vem Daniel Frölander är och vad han ska göra.

Vad ska du göra på Warner Music?

– På Warner kommer jag jobba som Project Manager på vår lokala marknadsavdelning. I all enkelhet innebär det att ihop med de andra teamen internt se till att våra artister, båda gamla och nya syns och hörs i alla möjliga relevanta sammanhang.

Vilken är din bakgrund?

– Jag är uppvuxen i en musikerfamilj där jag hela min uppväxt haft en koppling till musikvärlden och alltid tänkt att det är här jag ska hamna. När åldern var inne blev det studier i Uppsala, ekonomi med inriktning marknadsföring där jag till mina föräldrars stora förtret fortfarande har 7.5HP kvar till examen. Tyvärr kom jobb i vägen. Efter en sommar som praktikant så hamnade jag på en byrå som heter AWB där jag jobbade med PR och strategi för stora modevarumärken som Nike, Dr Martens men även typ Miljömärkningen Svanen – högt och lågt. Nu senast kommer jag från en kommunikationsbyrå som heter Redgert Comms där jag främst jobbat med Axfood och moderniseringen av deras varumärke Eldorado.

Vad lyssnar du själv på och hur?

– Det tråkiga svaret är att jag lyssnar på det mesta, enligt Spotify har jag de senaste dagarna sökt på allt från Sven-Ingvars till Lizzo. Det kanske mer intressanta svaret är att det jag gillar mest just nu är: Ladbroke Grove med AJ Tracey och Jorja Smith, BBC:s inspelning av Stormzys headline-set på Glastonbury och Sabina Ddumbas Blow My Mind. Dessutom väldigt mycket Lilly Allen efter att precis ha läst hennes mycket fina självbiografi My Thoughts Exactly.

– På frågan hur – 8 av 10 gånger Spotify, 2/10 gånger Youtube för att leta fram gamla liveklipp från typ Glastonbury 1994. Sök på Live Forever Glastonbury 1994 för att njuta av det perfekta framträdandet.

Vilka är dom mest spännande utmaningarna för musikbranschen, som du ser det?

– Utmaning och utmaning, men jag tycker musikbranschen är intressant utifrån ett digitaliseringsperspektiv. Man tvingades före många andra branscher (på grund utav utomstående krafter) digitaliseras väldigt snabbt och tidigt. Idag känns det som de nya affärsmodellerna har satt sig men att det fortfarande finns mycket att utveckla digitalt inom andra delar av verksamheten, typ marknadsföringsmässigt. Samtidigt tror jag det är extremt viktigt att inte glömma vad hela vår bransch bygger på – musiken, historierna och personerna bakom låtarna. Allt får inte bli en algoritm.

Lars Nylin