Vivendi sjösätter UMG-försäljning

För ett år sedan skrev Musikindustrin att Vivendi annonserat att bolaget planerade att sälja hälften av sitt ägande av Universal Music Group. Enligt ett antal mediekällor har man nu inlett processen genom att kontakta investmentbanker.

I juli 2018 var det en kommentar till Wall Street-analytiker av Universalägaren Vivendis VD Arnaud de Puyfontaine som satte fart på ryktena om den största affären i musikbranschen på länge, möjligen någonsin.

De Puyfontaine talade den gången om att sälja till en ”strategisk partner” och upplägget sägs vara detsamma även ett år senare.

Tidigare i år har Vivendis styrelseordförande Yannick Bollore bekräftat att planerna kvarstår men att man inte hade någon direkt brådska. Nu är det bl a nyhetsbyrån Reuters som meddelar att konkreta kontakter med investmentbanker tagits.

Spekulationerna tar nu ny fart om vilket sorts bolag som skulle kunna investera minst motsvarande uppåt 20 miljarder Euro i UMG och sedan kunna utveckla musikbolaget ihop med Universal.

De två andra majorbolagen kan exkluderas från teorierna eftersom detta skulle underkännas av konkurrensmyndigheter i USA och Europa. Vissa experter tror på någon av de digitala tjänsterna – som Spotify eller Google/YouTube – andra tror på amerikanska mediegiganter som ännu inte sysslat med musik, alternativt kinesiska aktörer som Tencent.

Enligt medieuppgifter vill Vivendi avsluta affären senast första kvartalet 2020. Med det största skivbolaget och det nästa största musikförlaget med i affären blir det åtskilliga tillfällen att återkomma till detta.

Lars Nylin