Nyheter 11 juni 2019

JOHANSSON om Soundation, EU-direktiv, UMG, Netflix mm

Netflix presenterar en dystopisk framtid för musikindustrin, Instagram introducerar låttexter, och Spotify blir en del av amerikansk storpolitik. Det och mycket annat från Daniel Johansson.

—–

I förra veckan skrev MI om arbetet med implementerandet av det nya upphovsrättsdirektivet som har inletts i Sverige, och att många aktörer från musikbranschen bjudits in till Justitiedepartementets första möte tisdagen den 18 juni.

SKAP är en av de organisationer som bjudits in, och Alfons Karabuda, ordförande, säger inför mötet:

– Jag ser förstås fram emot justitiedepartementets uppstartsmöte. Det var en näst intill osannolik vinst att vi fick igenom direktivet på EU-nivå. Dessvärre var inte våra svenska politiker och lagstiftare bland de vi upphovspersoner kunde lita till.

Av tjugo svenska parlamentsledamöter var det bara tre som röstade för direktivet. Tongångarna bland en del svenska politiker på hemmaplan tyder på att debatten kommer kunna bli ganska hård när de nya reglerna ska sättas. Alfons Karabuda ger ytterligare ett perspektiv på det hela, nämligen att processen skulle kunna leda till lite krakel mellan branschens aktörer. Han säger:

– Det gör att implementeringen på nationell nivå nu kommer att bli tuff, inte minst för att Google vill slippa betala men också för att våra avtalsparter som musikförlag och skivbolag inte kommer att hävda att vi enskilda kreatörer behöver laglig hjälp att hävda oss mot storbolagen.

—–

Soundation och Propellerheads har inlett ett strategiskt partnerskap för att expandera möjligheterna för musikproduktion online. Som ett första steg integreras Propellerheads synthesizer Europa i Soundations onlinebaserade musikstudio, som har 3,5 miljoner aktiva användare.

Timothy Self, SVP of Products på Propellerhead Software, säger:

– Vi är glada över att våra Rack Extensions kan leva vidare på nya plattformar, som till exempel på webben. Vi kan inte tänka på en bättre partner än Soundation för att leverera nästa generation av musikproduktionsverktyg.

Visionen med samarbetet är att demokratisera musikproduktionen ytterligare och utöka möjligheterna för vad som går att göra online för musikskapare.

—–

Universal Music Group har ingått ett strategiskt samarbete med Super Hi-Fi, ett AI-företag som utvecklar intelligent teknik för röststyrda produkter och som ska hjälpa UMG att skapa en ny sorts interaktion mellan musiklyssnare och artister. Michael Nash, EVP för Digital Strategy på UMG, säger:

– Universal Music is constantly focused on leveraging technology to provide new experiences to music fans around the world. We’re excited about the kind of in-stream audio enhancements made possible by Super Hi-Fi, which can help artists deepen connections with fans and drive longer-term engagement for digital music services.

Förutom det direkta samarbetet mellan UMG och Super Hi-Fi kommer tekniken göras tillgänglig för samarbetspartners till UMG och finnas med i utvecklingsarbetet av nya produkter och appar som ska vara mer personaliserade. John Bolton från Super Hi-Fi kommenterar samarbetet:

– The digital music landscape is undergoing dramatic change as technology creates demand for personalized music experiences across multiple sectors. With the shift to smart speakers and voice-controlled experiences comes a completely anonymous listening experience with no visual interface and no visual branding. Super Hi-Fi’s AI-powered technologies create compelling, branded audio and production-quality experiences, both of which are critical needs for music experience providers to stay competitive.

—–

För en tid sedan släppte Spotify den nya appen Stations i Australien, en app som gör det möjligt för användare att välja mellan spellistor eller artister och skapa en radioliknande personaliserad stream. Appen har varit populär i landet, varför Spotify nu har lanserat den också i USA. Inga uppgifter finns om när appen kommer släppas i Europa.

Spotify har också stärkt relationen med den förre amerikanske presidenten Barack Obama, genom att ingå ett avtal med Higher Ground, som är Barack och Michelles produktionsbolag. Paret kommer dels att producera och spela in egna poddar som distribueras via Spotify, men kommer också ”låna ut” sina röster till andra podcasts. Barack Obama säger:

– We’ve always believed in the value of entertaining, thought-provoking conversation. It helps us build connections with each other and open ourselves up to new ideas. We’re excited about Higher Ground Audio because podcasts offer an extraordinary opportunity to foster productive dialogue, make people smile and make people think, and, hopefully, bring us all a little closer together.

Barack Obama kommer att tala vid konferensen Brilliant Minds i Stockholm, grundad av Daniel Ek och Arash Pournouri, som startar nu på torsdag.

—–

Instagram har släppt en funktion med integrerade låttexter i Stories. Användare kan lägga på de delar av texten som de tycker passar till videon, som sedan visas ungefär som när man sjunger karaoke.

Facebook, som äger Instagram, säger att musik alltid har varit en viktig del av plattformen och att det är ett naturligt steg att lägga till låttexter: ”Now, we’re building on our music features and introducing the ability to add lyrics when you add a song to your story.”

Uppdateringen ska kanske ses som en del i konkurrensen mellan Instagram och TikTok, ägd av det kinesiska företaget ByteDance, som nu har över en halv miljard MAU (månatliga aktiva användare) runt om i världen. Appen, som tidigare hette Musical.ly köptes upp i augusti 2018 av ByteDance, och hade då 100 miljoner MAU.

—–

AI-tjänsten Melodrive har lanserat en dygnet-runt-ström av AI-skapad pianomusik på Twitch (en plattform för livesändning av framför allt spel). Projektet liknar Dadabots, som strömmar dödsmetall på YouTube 24/7, men i det här fallet lär sig AI-n av vad som händer i kommentarsfälten. Känslor som vrede, ledsamhet, glädje identifieras med hjälp av NLP (Natural Language Processing), och påverkar hur AI-n skapar musiken.

—–

Goldman Sachs, som på många olika sätt är djupt involverade i streamingutvecklingen, har släppt en analys som gör prognosen att ARPU (Average Revenue Per User), kommer att fortsätta sjunka generellt globalt, och ligga på strax över 2 dollar i månaden år 2030. Samtidigt menar man att det nya formatet kommer slå igenom så stort och brett att 1,15 miljarder människor kommer betala för musikstreaming under samma år.

Det innebär att de totala intäkterna till masterägare från den inspelade musiken skulle hamna på 44 miljarder dollar år 2030, att jämföra med de 19 miljarder som branschen drog in under förra året, 2018.

—–

Diego Farias, VD för svenska Amuse, som både fungerar som digital distributör och samtidigt analyserar data och statistik och hittar trendande artister och låtar, väckte lite uppmärksamhet i förra veckan under en panel på Midem när han avslöjade att Amuse erbjudit Lil Nas X mer än 1 miljon dollar för att signa med bolaget, ett erbjudande som artisten tackade nej till.

Amuse lanserade nyligen Fast Forward, som betalar ut förskott på framtida intäkter till artister från streamingtjänster, och Farias berättade att under de senaste två månaderna har förskott mellan 1 500 kr och 4 miljoner kr betalats ut.

För den som inte var på plats och såg panelen som handlar om framtiden för labels och streamingtjänster, finns den här (30 min): https://www.youtube.com/watch?v=ObvPMWa9mQc

Andra deltagare var Scott Cohen från Warner Music, Marie-Anne Robert från Believe Digital och Martin Nielsen från afrikanska streamingtjänsten Mdundo.

—–

Enligt brittiska forskare har livebranschen i Storbritannien lika mycket diesel-utsläpp som hela Malta under ett år. 380 miljoner liter diesel används för att driva elaggregat i samband med konserter och andra event, vilket motsvarar koldioxidutsläppen från 220 000 diesel-bilar.

Forskarna menar att med relativt lite arbete skulle eventbranschen kunna göra stor skillnad, men att mycket handlar om att bara medvetandegöra problemet:

”Venue managers and event managers should take professional advice in order to properly direct their power contractor and ensure that available power is matched to actual demand and where possible introduce renewables and other alternatives. The show must go on but it could go on in a far more sustainable manner, without risking people’s health and without risking the planet”.

—–

Netflix har släppt den femte säsongen av den brittiska serien Black Mirror och det tredje avsnittet av säsongen, ”Rachel, Jack and Ashley Too”, är fokuserat på framtiden för musikindustrin. Miley Cyrus medverkar som artisten Ashley O, som släpper en smart högtalare vid namn Ashley Too, som blir en enormt populär produkt bland fansen. Ashley O drivs stenhårt av sin manager som till slut försöker återskapa Ashley som ett hologram efter att ha försatt henne i koma.

Med tanke på den samtida debatten kring postuma släpp, hologram, smarta högtalare och AI, är avsnittet aktuellt, om än överdrivet som sig bör för en scifi-serie. Avsnittet har fått blandad kritik från fansen men kan vara sevärt för den som är verksam i musikbranschen.

—–

Iron Maiden har stämt det kända spelbolaget 3D Realms för spelet ”Ion Maiden”, som blivit mycket populärt bland spelare som gillar s k first person shooter. Stämningen handlar inte så mycket om musiken som finns med i spelet, utan det faktum att man använder sig av namnet och en logga som i hög grad liknar Iron Maidens logga.

—–

Xpotify heter en populär privat utvecklad Spotify-klient för Windows 10. Många Windows-användare gillar klienten, som fungerar precis som Spotifys egna, men lägger till vissa specifika funktioner från Windows 10 som t ex en minispelare, andra musikkontroller osv.

Utvecklaren bakom Xpotify, Mahdi Ghiasi, meddelar nu att klienten släppts som open source och att allt finns tillgängligt på GitHub.

—–

Lästips: What content dominates on YouTube?
Pex analyserar allt innehåll som finns på YouTube och konstaterar att det är kategorin ”musik” som Google tjänar mest pengar på.

—–

Daniel Johansson