14 maj 2019

JOHANSSON om YouTube Music, Eurovision, MMF mm

Nya siffror över antalet prenumeranter på YouTube Music, och Eurovision har förärats en AI-skriven låt med hela två tonartshöjningar. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Under lång tid har det varit tyst kring hur många betalande prenumeranter för musikstreaming som Google egentligen har. Nu finns i alla fall en analys (Bloomberg) som visar att i slutet av mars var det 16 miljoner prenumeranter som betalade för Google Play Music och YouTube Music tillsammans. Sedan start ska YouTube Music ha lockat 6 miljoner till att betala för ett abonnemang.

Med tanke på att över två miljarder människor använder ”vanliga” YouTube har Google troligen inte lyckats konvertera gratisanvändare till betalande prenumeranter i så hög takt som man hoppats.

Samtidigt fortsätter tillväxttakten vara hög hos konkurrenter som Spotify (100 miljoner betalande prenumeranter), Apple Music (ca 60 miljoner), och inte minst Amazon som nu har över 30 miljoner betalande användare på sina två streamingtjänster.

Enligt IFPI´s senaste Global Music Report står YouTube för närmare hälften av all musikkonsumtion i världen. Kanske är det helt enkelt så att YouTubes 2 miljarder användare inte riktigt ser nyttan i att betala för streaming av musik från Google och YouTube? Gratistjänsten är kanske helt enkelt för bra?

—–

Eurovision-febern är igång, och under måndagen släppte Oracle tillsammans med Izhar Cohen, den första artisten att vinna Eurovision för Israel, en AI-skapad hymn till festivalen.

Oracle har matat AI-n med 200 bidrag från Eurovision och resultatet blev låten
Blue Jeans & Bloody Tears, där AI-n har skapat såväl text som melodi utifrån vad den lärt sig från tidigare Eurovision-hits, bl a har den petat in inte bara en tonartshöjning, utan två, i slutet av låten.

Avshalom Ariel, som producerade Netta Barzilai’s vinnande bidrag från förra året, har även lagt lite sista touch på den AI-skapade låten, som går att lyssna på här: https://www.youtube.com/watch?v=4MKAf6YX_7M

—-

Music Managers Forum (MMF) har släppt en ny rapport som kritiserar hur fördelningen av intäkter från streamingtjänster fungerar. Rapporten menar att flödena av pengar är onödigt komplicerade och att det ibland kan ta flera år innan pengarna når rätt mottagare.

Många mellanhänder och olika system gör att pengarna urlakas på vägen till låtskrivare och artister, och MMF säger att det nu är dags för branschen att göra gemensam sak för att utveckla ett bättre system. Rapporten, som tagits fram i samarbete med CMU Insights, presenterar sju förslag, eller önskningar, för hur distributionen av pengar ska kunna bli bättre:

Ökad transparens, lättare access till databaser, varningar för datakonflikter, global licensiering direkt, snabbare utbetalningar, lös ”the black box” och färre databaser.

Hela rapporten: The $ong Royalties Guide (PDF)

—–

Deezer har byggt om sin design och uppdaterat tjänsten på samtliga plattformar. Förändringarna inkluderar en ny logga och ett interface som ska göra det lättare för användarna att navigera på tjänsten. Deezer har 14 miljoner MAU (månatliga aktiva användare) och en katalog på 53 miljoner låtar.

—–

Problemen kring crowdfunding-tjänsten PledgeMusic fortsätter. Man har inte lyckats hitta någon hugad spekulant som vill köpa upp kvarlevorna, varför bolaget i förra veckan lämnade in ansökan om konkurs.

Med stor sannolikhet innebär det att de ca 10 miljoner kronor som donatorer gett till olika musikprojekt aldrig kommer att betalas ut till projekten, eller tillbaka till de som gett pengarna.

PledgeMusic har därmed fått ett nytt namn i branschen: ”The Fyre Fest Of Crowdfunding”.

—–

Lästips: TikTok Is the New Music Kingmaker, and Labels Want to Get Paid
”The popularity of songs on Bytedance’s TikTok app, downloaded more than 1 billion times worldwide, is pushing musical acts to shift their touring schedules toward Asia.”

—–

Daniel Johansson