Förlag 22 april 2019

4 Snabba Michael Saxell/aktuell med ”ny” musik

Låtskrivaren och artisten Michael Saxell aspirerar på den ytterst inofficiella titeln ”mest varierade cv av svenska låtskrivare.” Nu släpper han musik som spelades in för tio år sedan och skissar på en biografi. MI hörde av sig till skåningen som skrivit musik med alltifrån Keith Reid och Steve Porcaro till Randy Bachman, bott 16 år i Kanada, och inte minst vunnit Melodifestivalen.

Vad är bakgrunden till den “nya” musiken?

– Det är låtar jag skrev och inspelningar jag gjorde i min källare på Stora Östergatan 3 i Ystad för mer än tio år sedan. Musikjournalisten Lennart Persson var bollplank extraordinaire för mig vid tiden och jag hittade nyligen dessa mixar i en mapp på en hårddisk från 2009. När Lennart fick cancer och dog i maj det året försvann kraften och lusten att fortsätta med flera av de projekt jag då höll på med. När jag nu hittade låtarna kändes det kul och viktigt att hylla den fortfarande så närvarande vännen i samband med tioårsdagen från då han gick bort.

Vad pysslar du med i övrigt?

– I samband med att jag fann dessa outgivna inspelningar fann jag också det råmanus till en självbiografisk bok jag påbörjat och läst kapitel ur för Lennart, som ofta när vi träffats uppmanat mig att skriva ner ”The Michael Story.” Om hur jag stack till Vancouver som artonåring och var gatumusiker tills jag “upptäcktes” av en producent från Canadian Broadcasting Corporation och blev in-house låtskrivare på ett kanadensiskt coast-to-coast radioprogram. Det ledde till att jag blev warm-up act för Jeff Beck och fick skivkontrakt med Mercury Records vid tjugotre års ålder. Jag är nu 250 sidor in i självbiografin och kanske, kanske kommer den i bokform en vacker dag.

– Jag har flera låtskrivarprojekt på gång tillsammans med Fredrik Andersson, som jag ju bl. a skrev Frans etta-i-världen-på-iTunes och Melodifestivalen-vinnare If I Were Sorry tillsammans med 2016. Det blir fler låtar tillsammans med Frans inom kort och just nu ligger Fredrik och jag högt på Sveriges Radios rotation med Frida Greens Beat ‘Em Up. En spännande uppföljare till denna kommer nu i början av maj på Cardiac/Sony-etiketten.

Om du måste välja EN låt eller samarbete du är extra stolt över, vad blir det?

– Haha, snacka om snudd på omöjligt. Jag har nu över 1000 verk registrerade med STIM och är så jävla lyckligt lottad med samarbetspartners världen över, i Los Angeles, Nashville, Italien och på många andra ställen. Vissa är etablerade music business-legender och andra är för allmänheten helt okända überbegåvade människor. Vad jag KAN säga är att mitt samarbete med Fredrik de senaste fyra-fem åren är makalöst lustfyllt och givande. Att få uppleva detta efter så många år i musikbranschen smäller oerhört högt på alla sätt och vis.

Vi hör mycket om låtskrivares tuffare situation efter streaming. Hur ser du på läget?

Alfons Karabuda (och SKAP) är en gudagåva just nu. Positionerna flyttas i rätt riktning hela tiden. Det är fortfarande en lååååång väg att gå tills upphovsmänniskor rättvist kompenseras, men med förkämpar som Alfons är framtiden långt ljusare än vad den annars skulle varit. Mitt eget, som så många andra upphovsmänniskors skapande har aldrig varit drivet av ekonomiska intressen. Det handlar mest om en önskan att fritt få uttrycka vanliga och ovanliga mänskliga förhållanden, tankar och känslor i ord och ton…för att jag måste!

Lars Nylin

Foto: Marit Lasson