16 april 2019

Sony/ATV störst under Q4 – men Kobalt kliver upp som tvåa

Sony/ATV Music Publishing Scandinavia fick ett fortsatt starkt fjärde kvartal. Det visar Musikförläggarnas statistik över förlagens marknadsandelar på Sverigetopplistan. Nytt är dock att Kobalt Music Group blev näst största förlag.

Årsrapporten för 2018 visade klar dominans för Sony/ATV med över 31,45% av andelarna på den svenska topplistan. Framgångarna bekräftas även i den fjärde kvartalsrapporten från 2018 där Sony/ATV har 26,77% av andelarna. Men ny tvåa är nu Kobalt med 16,03%. Kobalt kliver därmed förbi tidigare tvåan Universal Music Publishing som under kvartalet hade 12,5%. Fjärde största förlag är Warner/Chappell med 11,94%.

”Kobalts begåvade kreatörer tillsammans med våra framgångsrika samarbetspartners tar oss till en urstark position i Sverige såväl som globalt”, säger Johan Ekelund Co-founder Kobalt Music Group Ltd i en skriftlig kommentar till MI.

Nytt för i år är att Musikförläggarna nu presenterar faktiska marknadsandelar baserat på försäljningsindex från Sverigetopplistan (Grammotex). Det betyder att placeringen på listan spelar in. Tidigare år har 1% av marknadsandelarna motsvarat en låt på topplistan oavsett placering.

Förlagens marknadsandelar presenteras kvartalsvis här på MI.

Christel Valsinger