Musikbolag 2 april 2019

Musikförsäljningen upp 4 % i Sverige

Musikförsäljningen ökade 2018 4 % i Sverige. Totalt såldes musik för nästan 1,5 miljarder kronor. Digital musikförsäljning står nu för 90 % av den totala marknaden och fysiskt för 9 procent. Totalt ökade streamingintäkterna från föregående år med 8 %. Allt enligt färsk statistik från IFPI Sverige som presenteratas parallellt med IFPI:s Global Music Report 2019.

Ifpi Sveriges årsstatistik visar vidare att försäljningen av CD minskade med 22 % och att vinylförsäljningen gick ner för första gången på flera år, med 12 %, och i dag står för 4 % av marknaden.

De mest säljande svenska singlarna under 2018 var Without You med Avicii feat. Sandro Cavazza, Hon dansar vidare i livet med Hov1 och Mer för varandra med Norlie & KKV & Estrad.

De tre mest säljande svenska albumen var Hov1 Gudarna på Västerbron, Avicii Avīci (01) och Hov1 Hov 1.

I en kommentar säger Ludvig Werner, VD för IFPI Sverige:

”Det är glädjande att marknaden i Sverige fortsätter att växa men för en fortsatt tillväxt är vi beroende av att få upphovsrättdirektivet som nyss röstades igenom i EU på plats i Sverige. Först då kan rättighetsägarna få marknadsmässiga avtal med de stora digitala plattformarna. Värt att notera är att intäkterna från videostreaming (inklusive YouTubeMI:s anmärkning) är fortsatt lägre än intäkterna från vinylförsäljningen”.

Lars Nylin