Förlag 4 februari 2019

4 Snabba/ Anton Waltari, Stim

Den nordiska musikbranschen har även i år riktat fokus på ung talang med utnämningen ”Nordic Music Biz´ Top 20 under 30”. Anton Waltari på Stim är en av de valda. MI har kollat vad mer exakt Anton gjort.

Vad är det för projekt du jobbar med?

-Min roll på Stim är att stärka och utveckla relationen till våra mest etablerade låtskrivare. Vi ska vara en medlemsorganisation med stark relation till våra medlemmar. Stim ger upphovspersoner inkomst, men vi kan också vara någon att snacka med, någon som på riktigt sätter sig in i ens situation. Det stärker vi nu upp. Man ska kunna känna att man alltid kan ta ett möte hos Stim. Genom att lyssna kan vi också representera våra anslutnas perspektiv och utvecklas på ett bra sätt.

-Just nu jobbar vi med en idé om att bygga en fysisk plats här i huset för våra medlemmar. Det skulle alltså fungera som ett sorts co-working space för låtskrivare där de kan jobba, ta möten och skriva ny musik. Vi är precis i starten av det här projektet så vi kommer kunna berätta mer i detalj kring det hela senare under året.

Apropå utnämningen, hur upplever du själv att vara ung i musikbranschen?

-Självklart finns det alltid utmaningar i att vara ung och vilja förändra en bransch. Men i min egen karriär har jag haft turen att jobba med kollegor och chefer som gärna tar risker. 2014 hade jag lessnat på mitt jobb inom media och bestämde mig för att bygga ett nytt nätverk och gav allt för att ta mig in i musikbranschen. Till min förvåning så blev jag väldigt varmt välkommen och fick snabbt erbjudanden om praktiker och jobb. Så även om det finns väldigt mycket kvar att förbättra och utveckla, så är mina egna erfarenheter väldigt positiva.

Vem är du och hur ser dina privata musikvanor ut?

-Jag har alltid spelat musik själv, men ville aldrig satsa på en karriär som artist eller låtskrivare. Idag har jag lyxen att varje dag få träffa och arbeta med extremt begåvade låtskrivare och kan samtidigt helt kravlöst få kreativt utlopp för mitt eget musicerande. Så de senaste åren har jag spelat mycket gitarr och trummor, tagit sånglektioner på Musikhögskolan och satsar nu på att lära mig spela saxofon.

-De senaste åren har jag blivit mer och mer extrem i vilken sorts musik jag lyssnar på privat. Eftersom jag jobbar väldigt mycket med pop och hip hop så gillar jag kontrasten att själv gå till musik som annars ligger något längre bort. Nu när jag lägger pengar på skivor och konserter så blir det en ganska frisk blandning av black metal, punk, klassisk musik och musikaler. Jag har lite olika umgängeskretsar där vi både kan tycka att Mayhem och Watain är geniala, samtidigt som jag ofta åker till London för att se Hamilton och Les Miserables i West End. Nu närmast ser jag fram emot Dracula på Operan.

Vad ser du mer generellt som största utmaning för Stim 2019?

-Att vi ses som den viktiga del av branschen som vi faktiskt är och att vi kan göra mer än samla in och betala ut pengar. De flesta anslutna är nöjda med oss och vårt arbete idag, men jag skulle vilja att de känner en starkare koppling och engagemang – oavsett om de är förlagda eller inte. Att de känner ett ägandeskap över Stim. Och gärna att de använder all data som vi sitter på, till exempel för att göra bättre förhandlingar eller börja skriva ihop med någon som man aldrig annars hade kommit i kontakt med.

Fotnot: övriga svenskar på listan är Dan Karlström (låtskrivare och producent, Vivstilo), Markus Boström (advokat, Ström), Nicole O’Sullivan (Universal Music), Olivia Hessel (TEN).

Lars Nylin