Nyheter 11 december 2018

JOHANSSON om indies, JAAK, Sound Royalties mm

För varje år som går verkar indiebolagen få en allt större andel av de globala intäkterna. Siffrorna för 2017 visar att indies nu representerar nästan 40 procent av den globala marknaden.

—–

Indielabelarnas branschorganisation WIN har släppt intäktssiffrorna för 2017. Precis som tidigare utgår de från rättighetsintäkterna totalt, och inte enbart intäkterna från traditionell försäljning/distribution. Enligt rapporten Wintel Worldwide Independent Market Report 2018 stod indies för 39,9 procent av de upphovsrättsliga intäkterna år 2017, en ökning från 2016, då andelen var 39,6.

Intäktsökningen hos indies, främst på grund av övergången till streaming, var alltså något större än ökningen hos majorbolagen. Totalt landade de upphovsrättsliga intäkterna på 6,9 miljarder dollar under året, jämfört med 6,2 miljarder 2016. Intäkterna från streaming ökade med hela 46 procent under året.

Hela rapporten (PDF)

—–

JAAK, ett nytt företag som siktar på att använda blockchain som underliggande teknik för att lösa många av problemen med metadata i musikbranschen, har anställt DA Wallach som tidigare jobbade på Spotify som Artist in Residence, liksom David King som var ansvarig för YouTubes identifikationssystem Content ID.

En hel del andra musikbranschprofiler har börjat på JAAK, bl a Dom Lovett från Universal Music Publishing, något som tyder på att företaget kanske har något spännande på gång. Plattformen, som förväntas lanseras nästa år, ska kunna hantera såväl licensiering som fördelning av intäkter.

—–

Apple registrerade nyligen varumärket Apple Music for Business. I dokumentet står det att varumärket bl a ska syssla med: ”production of programmed music and video displays for subscribers; audio and video recording and production services for others; music service, namely providing specially programmed background music for retail establishments, public areas, and commercial establishments;”

Det skulle kunna tyda på att Apple är på gång att lansera en nischad streamingvariant av Apple Music för  bakgrundsmusik. Stora aktörer på området i USA är t ex Pandora for Business, Sirius XM for Business, Mood Media. Även svenska Soundtrack Your Brand är verksamma på den amerikanska marknaden.

Soundtrack Your Brand meddelade för övrigt nyligen att man sagt upp 20 procent av personalstyrkan för att förbättra bolagets ekonomi. Framför allt rör det den del av säljavdelningen som har jobbat med direktförsäljning.

—–

Spotify använder sig av spännande statistik för att genomföra uppmärksammade kampanjer på billboards runt om i USA. Ett exempel är en skylt där det står ”God is a woman vs God is a man, Man – 9 playlists, Woman 28,802 playlists”. Ett annat exempel är en skylt där det står ”Avoid the medical professionals who added these songs to operating room playlists: Stressed Out, Can’t Feel My Face, Stairway to Heaven, Say You Won’t Let Go”.

A Journal of Musical Things har bilder på ett gäng av skyltarna här: Spotify again uses listener data to come up with a great billboard campaign

I samband med att 2018 börjar lida mot sitt slut sammanställer streamingtjänsterna statistik av olika slag. Spotify avslöjade t ex i förra veckan att följande fem genrer var de som ökat mest på tjänsten under 2018: EMO Rap, Lo-fi Beats, Deep Talent Show, Ringtone, Brega Funk. Spotify har också gjort en större analys av genren rap under tio senaste åren: Every Trap at Once: Ten Years in Rap Trends

—–

Enligt en prognos framtagen av Morgan Stanley kommer Apple Music ha 164 miljoner betalande prenumeranter år 2023. Morgan Stanley är kraftigt involverad i streamingutvecklingen på olika sätt. Efter Baillie Gifford & Co., som numera äger 8,5 procent i Spotify, är Morgan Stanley den största institutionella ägaren med 2,3 procents ägande.

Morgan Stanley menar att andelen av Apples kunder som kommer att prenumerera på Apple Music kommer att öka från 5 procent idag till 14 procent 2023, och ha närmare 14 miljarder dollar i intäkter jämfört med 4 miljarder i år.

—–

Huawei Music, mobiltillverkaren Huaweis egen streamingtjänst för musik, meddelar att de nu har 100 miljoner aktiva användare per månad. Huawei växer starkt i Kina, och i ett uttalande menade Richard Yu att Huawei skulle kunna ersätta Samsung redan nästa år som den största tillverkaren av smartphones globalt sett.

Streamingtjänsten är bundlad med mobiler för kinesiska kunder, men lanserades också i slutet av sommaren i många arabiska länder, i samarbete med den ledande innehållsleverantören i regionen, Rotana.

—–

eMusic, som har haft lite strul med utbetalningarna under året, kommer lansera en ny blockchain-lösning för musik. I slutet av november började försäljningen av deras eMusic Token (eMU), som man ska kunna använda för att köpa downloads, merchandise och crowdfunda projekt på plattformen. Tamir Koch, CEO för eMusic säger i ett pressmeddelande

– Our blockchain project will allow artists to retain ownership of their music, while also drastically reducing overhead costs required in distributing music and getting royalties for purchases and plays, which means artists will be able to receive faster payments with a better split of profits.

—–

Sound Royalties och AdRev har inlett ett samarbete som innebär att artister kan få förskottsutbetalningar på framtida intäkter från YouTube. AdRev och Sound Royalties gör en bedömning av ”kreditvärdigheten”, d.v.s. hur mycket pengar en artist redan har genererat på YouTube, och betalar utifrån det ut ett förskott. Enligt pressmeddelandet ska utbetalningarna kunna ligga på mellan 5 000 och 10 miljoner dollar.

Sound Royalties grundades 2014 och har sedan dess byggt upp en verksamhet där de ”lånar” ut pengar till kreatörer i utbyte mot att få ta del av hela eller delar av framtida intäkter. Förra året investerade de 100 miljoner dollar i en fond som specifikt ska användas för detta.

Sound Royalties jobbar aktivt för att hitta intäkter som ”missats”, bl.a. säger man att plattformen identifierat 14 miljoner dollar i royalties till 300 olika artister, bl a till stora artister som Mariah Carey, Pharrell Williams och Joe Perry.

—–

Jean-Michel Jarre och TheWaveVR har inlett ett samarbete för att tillgängliggöra albumet Equinoxe Infinity som en VR-upplevelse. Det kommer vara möjligt för användare att experimentera med låtarna, mixa om dem och på andra sätt interagera med musiken. Jarre kommenterade samarbetet:

– Virtual reality is part of the next frontier of music. The Equinoxe Infinity album considers where we are going as a society, including the ways artificial intelligence and machine learning may impact us. I’ve always been passionate about the potential of music to merge with future technologies. I loved that spatial art – one of the specialties of my live shows – isn’t limited to scale or real-life constraints. Creators can host the concert of their imagination.

—–

Mixcloud har lanserat en ny form av abonnemang, där användare kan prenumera på specifika artistkanaler snarare än på hela tjänsten på en gång. Abonnemanget kallas Mixcloud Select, och pengarna ska gå direkt till kreatören, DJ-n, artisten som man prenumererar på. Det är kanalägarna själva som sätter priset på abonnemangen, som lägst 2,99 dollar per kanal. Nico Perez, medgrundare av Mixcloud, säger:

– Mixcloud Select is our pioneering move toward building a fair and sustainable ecosystem that works for audio creators, artists and listeners. We want to enable fans to get closer to the culture and communities they care about, while ensuring that everyone involved in the creative process is recognized and rewarded accordingly.

Mixcloud meddelade nyligen att de har slutit licensavtal med samtliga majorbolag, och indiebolagen genom Merlin, samt förlagen genom ICE (PRS, GEMA, STIM).

—-

En tysk domstol har beslutat att stream-ripping inte är att betrakta som framställande av privatkopior. Fallet gällde tjänsten MusicMonster.FM som rippade mängder av radiostationer på nätet och styckade upp musiken i låtar. (Någon minns kanske att vi här i Sverige hade ett försök till en liknande tjänst för mer än femton år sedan, Chilirec).

MusicMonster hävdade att de bara hjälpte människor att framställa lagliga privata kopior, men domstolen i München slog fast att de inte kunde gömma sig bakom den lagstiftningen. Florian Drücke från den tyska branschorganisationen BVMI, säger i ett uttalande:

– This is a very important decision which helps bring further clarity in this area. Services are still trying to profit as freeriders, under the pretext of the personal copy rule, without obtaining licences. Hence, the industry will continue to take action against such brazen business models, which unfairly harm the legal digital market, mislead consumers and ignore the rights of artists and their partners.

—–

Samsung och den koreanska musiktjänsten Bugs Music har samarbetat för att ta fram en intelligentare form av Bixby, Samsungs assistent som konkurrerar med Apples Siri, Amazons Alexa och Google Assistent.

Bugs Music har applicerat starkare AI till Bixby för att underlätta för användare att hitta rätt musik. De har applicerat tekniken på sin egen katalog om 40 miljoner låtar, och säger att den nya och mer musiksmarta Bixby kommer att lanseras någon gång under nästa år.

—–

Lästips: Streaming Services Hold Key To Music’s Diversity
Record Union gick nyligen ut med ett upprop till streamingtjänsterna. Aggregatörens VD, Johan Svanberg, har nu skrivit en debattartikel på Hypebot.

—–

Daniel Johansson