Nyheter 29 oktober 2018

JOHANSSON med streamingprognos, Spotify-nyheter, Facebook mm

Johansson sammanställer användarsiffrorna för de största streamingtjänsterna, går igenom de senaste nyheterna från Spotify, och en hel del annat. 

—–

Den 30 oktober 16.00 håller Apple ett event i New York som livesänds online. De flesta väntar sig att ett gäng nya produkter kommer presenteras, t ex en uppföljare till MacBook Air och nya iPads, samt eventuellt nya uppdateringar av Apple Music.

—–

En nyligen publicerad prognos från Futuresource säger att det globalt kommer finnas 235 miljoner betalande streamingabonnenter i slutet av år 2018. Här har jag gjort en liten sammanställning över några av de större tjänsterna och de senaste siffrorna som rapporterats kring betalande kunder:

Spotify: 83 miljoner (180 milj. inkl. gratis)
Apple Music: 50 miljoner
QQ Music: 29 miljoner (700 miljoner inkl. gratis)
Amazon Prime/Unlimited: 25 miljoner
Deezer: 12 miljoner
Napster/Rhapsody: 6 miljoner
Pandora Premium: 6 miljoner (74 milj. inkl gratis)
Tidal: 3 miljoner
KK Box: 3 miljoner (10 milj. inkl gratis)
Anghami: 2 miljoner (35 milj. inkl gratis)
Saavn: 2 miljoner (25 milj. inkl gratis)
Gaana: 1 miljon (50 milj. inkl gratis)
Yandex Music: 1 miljon (20 milj. inkl gratis)
Joox: 500 000 (45 milj. inkl gratis)

Totalt ger enbart de här tjänsterna ca 225 miljoner betalande sammanlagt, och det är ett tag sedan som såväl Spotify som Apple och andra, rapporterade några nya siffror, samt att det finns ytterligare ett tiotal streamingtjänster med premiumfunktion.

IFPI skrev i sin Global Music Report tidigare i år att det fanns 174 miljoner betalande prenumeranter i slutet av 2017. I slutet av 2016 fanns det strax över 100 miljoner betalande runt om i världen.

Därför tror jag att prognosen från Futuresource är lite låg, jag tror snarare att vi kommer hamna någonstans närmare 250 miljoner betalande i slutet av år 2018, mycket drivet av försäljningen av smarta högtalare.

—–

För 20 år sedan var mjukvaruspelaren Winamp en starkt bidragande orsak till den mp3-hype som uppstod bland unga internetanvändare. Innan Nullsoft lanserade spelaren 1997 fanns det ingen riktigt bra spelare som kunde användas för att t ex göra spellistor av nedladdade mp3-filer.

I samband med att iTunes släpptes i början av 00-talet, och streamingen så småningom slog igenom,  föll Winamps popularitet. År 2014 köpte Radionomy upp kvarlevorna. Nu meddelar Radionomy att man kommer introducera en helt ny Winamp på marknaden under 2019, Winamp 6, anpassad till det nya streamingparadigmet.

Winamp 6 kommer lanseras både som mobilapp och i desktopversion, den ska se ut ungefär som tidigare men man ska nu kunna integrera streamingabonnemang, radiokanaler, podcasts och annat i spelaren. Räkna med recension från undertecknad när laman Mike återuppstår nästa år.

—–

Så till en liten samling nyheter från Spotify:

Funktionen att kunna pitcha låtar genom Spotify for Artists har lämnat beta och är nu fullt ut lanserad. Under beta-perioden mellan juni och oktober var det 67 000 artister och masterägare som använde sig av möjligheten att kunna skicka in låtar innan det officiella publicerandet, för att eventuellt kunna få upp musiken på Spotifys egna spellistor.

Av dessa var det hela 10 000 artister som fick sin musik utvald av redaktörerna och vars musik blev placerade på någon av listorna för första gången. Självklart kan man tänka sig att Spotify ansträngde sig lite extra under betaperioden, och att ”exponeringsration” inte kommer vara lika hög framöver. Men Spotify säger att hela syftet med det här är att demokratisera möjligheten även för små artister att hamna på spellistorna.

Ett exempel är Gustavo Bertoni, vars låt ”Be Here Now” lades till på Acoustic Morning och Fresh Folk under betaperioden. Artistens musik ökade från 7 000 streams per månad till 617 000. Ett annat exempel som Spotify själva framhåller är bandet Yonaka som hade en låt som blev vald till New Music Friday i Storbritannien, och vars musik ökade från 82 000 per månad till 290 000 per månad.

*

En reklamfilm från Spotify har blivit stoppad i Storbritannien, eftersom den anses vara för läskig. I huvudrollen finns en docka och Camila Cabello´s hit ”Havana”. Ord som ”distressing” och ”irresponsible” används i kritiken.

Organisationen som satt stopp för reklamen, ASA, säger också: ”We considered that although some might find the ad mildly scary, most adult viewers would find the ad overall to be humorous rather than frightening. However, we did consider that the nature of the ad meant it was not suitable to be seen by children because it was likely to be distressing to them.”

Om du vågar se reklamen, som avslutas med orden ”Killer songs you can´t resist”, så finns den här: https://www.youtube.com/watch?v=DlGetOtKteg

*

För bara ett par år sedan gick det tre gratisanvändare på varje betalande på Spotify. Successivt har detta förhållande förändrats och börjar nu närma sig 50/50. Framför allt i USA har det varit många som använt sig av Spotify Free. Men nu säger en undersökning från CIRP att 38 procent av alla användare i USA är Premium-prenumeranter.

Undersökningen menar att en del av förklaringen går att finna i Spotifys ökade aktiviteter för att identifiera fusk med familjeabonnemangen. Apple Music och Spotify står nu för 80 procent av streamingabonnemangen i USA, totalt har de 51 miljoner betalande användare tillsammans. Det bor 325 miljoner människor i landet.

*

Spotify har också meddelat att Doug Ford som varit en av de ansvariga för tjänstens spellistor kommer sluta. Ford hamnade på Spotify i samband med att man köpte upp Tunigo för fem år sedan, och har legat bakom mycket av metodiken för spellistor som RapCaviar och New Music Friday.

Under 2018 har ganska många nyckelpersoner slutat på Spotify, som t ex Seth Farbman, marknadschef, Tuma Basa, ansvarig för RapCaviar, Troy Carter, Dave Rocco, Angela Watts, Mark Williamson, George Ergatoudis m fl. Daniel Ek har vid flera tillfällen sagt att det är en av personalstrategierna, att ha en hög omsättning av individer som satsar stenhårt under några år, men sedan går vidare till andra företag.

*

Spotify testar en ny tidslinje för releaser som heter What´s New, bland utvalda användare. Tanken är att funktionen ska highlighta när artister som en användare redan gillar och lyssnar mycket på släpper ny musik, genom att skapa en tidslinje där man kan se releaser både historiskt, och i förväg.

—-

Efter lång väntan verkar det som om smarta högtalare börjar slå igenom även i Sverige. Och man kan misstänka att det kommer påverka musikkonsumtionen även här. En ny undersökning på den amerikanska marknaden, från AudienceNet, visar att i genomsnitt lyssnar de som äger en smart högtalare på 49% mer musik än de som inte har en sådan.

En intressant notering är att ursprunget till musiklyssnandet fortfarande domineras av radiokanaler i USA, 43 procent totalt, medan streaming och spellistor står för 27 procent av musiklyssnandet. Hela 10 procent kommer också från nedladdade filer.

I åldersgruppen 16-25 år är det för övrigt numera bara 2 procent i USA som säger att de lyssnar på CD-skivor.

—–

Nyheterna har duggat tätt kring Believe Digitals köp under de senaste veckorna. Förutom att köpa upp legendariska metal-labeln Nuclear Blast har de köpt in sig i Frankrikes näst största indielabel Tôt ou tard, och nu meddelas att man också köpt upp tyska Groove Attack, Rough Trade Distribution, GoodToGo och Justbridge.

Köpet måste ses som ytterligare ett steg i den konsolidering av aggregatörsmarknaden som pågått under de senaste åren, med The Orchard och Believe som de två mest aggressiva i att köpa upp konkurrenter. Groove Attack distribuerar Play It Again Sam, BMG, Domino, Mascot och många fler.

Frank Stratmann, General Manager på Groove Attack, säger:

– We have found the ideal partner for our artists, labels and our team. Believe’s focus on new distribution and artist marketing channels will improve our capabilities enormously and I am particularly looking forward to further consolidating our market position, together with Thorsten Freese and both our teams.

—–

Satellitradio-aktören SiriusXM fortsätter att se kraftig tillväxt. Under det tredje kvartalet 2018 ökade intäkterna med 6 procent jämfört med förra året, till 1,5 miljarder dollar.

Dels beror ökningen på ett ökat antal prenumeranter, men också på att ARPU har ökat. Totalt har SiriusXM närmare 30 miljoner betalande prenumeranter, ej medräknat Pandora som SiriusXM köpt upp under 2018.

De årliga intäkterna har sett en stadig tillväxt för varje år 2010 – 2017:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

David Frear från SiriusXM säger:

– We have a relentless focus on creating and curating content our subscribers will love — our limited-run Dave Matthews Band Radio was a perfect example. We also presented fiery live performances just for subscribers, like our recent show by The Killers in New York.

—-

Facebook-ägda Instagram har startat ett samarbete med SoundCloud, som bl a innebär att Instagram-användare kan lägga in SoundCloud-låtar i sina stories genom att dela låtarna från tjänsten. Funktionen kommer finnas tillgänglig både i appen och på desktop.

Facebook har också introducerat samma funktion på sin egen plattform, samt att man har introducerat Lip Sync Live, som liknar Musical.ly (eller TikTok som det heter nu för tiden). Facebook säger också att man kommer släppa något som kallas Talent Show, där användare kan spela in sin sång och tävla mot andra.

Allt det här är troligen ett försök att locka tillbaka ungdomar till plattformen, en målgrupp som Facebook tappat momentum kring under den senaste tiden. För ett par år sedan använde över 70 procent av tonåringarna i USA Facebook, men enligt en undersökning från Pew är det bara 51 procent som använder Facebook idag.

Enligt en annan undersökning från Piper Jeffry så är det bara 36 procent av tonåringarna som använder Facebooks mobilapp, ned från 61 procent för två år sedan.

—–

Hypebot skriver att även INgrooves beslutat att ta bort den musik de distribuerar från eMusic. Sedan tidigare har bl a The Orchard och Naxos gjort samma sak, detta efter att eMusic under en längre tid inte levererat några utbetalningar till rättighetshavarna. Allt mer tyder alltså på att eMusic, som var en av de allra första musiktjänsterna att lanseras för 20 år sedan, kommer att tvingas tacka för sig.

—–

I ett uppmärksammat beslut från EU-domstolen har det avgjorts att den som är ansvarig för ett wifi-nätverk också måste ha koll på vad som sker i det. Fallet handlade om en tysk man vars publika IP-adress illegalt delade ut en ljudbok genom P2P.

När förlaget, Bastei Lubbe, identifierade IP-adressen och fick ut identiteten på mannen, menade han att det inte var han som hade delat ut ljudboken utan någon av hans föräldrar som också hade tillgång till nätverket.

Försvaret hävdade att lagstiftning kring familjers rätt till privatliv skulle användas för att ogilla åtalet, men domstolen konstaterar att den sortens rättigheter inte alls har med saken att göra. Mannen kunde inte lägga fram några bevis för när och hur föräldrarna eventuellt skulle ha delat ut innehållet, varför domstolen anser att det är mannen som är ansvarig för nätverket som också är ansvarig för intrånget i upphovsrätten.

—–

Tyska rättighetsorganisationen GEMA och BMG har förlängt avtalet för BMG´s angloamerikanska repertoar i sammanlagt 86 länder, inklusive de europeiska. GEMA är precis som STIM och PRS delägare i ICE, som är den plattform som samlar in och hanterar rättigheterna. Harald Heker, GEMA´s chef, säger:

– For six years, GEMA has, together with BMG, been facilitating a transparent and efficient licensing process for Anglo-American music all over Europe. I am pleased that we continue this successful cooperation and now also expand it far beyond Europe’s borders. We have a strong partner in BMG in order to meet the challenges of digital music licensing and to develop up to date licensing models.

—–

Beastie Boys släpper en begränsad upplaga av brandade smarta högtalare från Sonos. All vinst från försäljningen ska skänkas till välgörande ändamål. Michael Diamond från bandet säger:

– When I grew up in New York, we’d discover new music anywhere from a DJ in a club, to a boombox in the street or subway, or a taxi driver’s radio – all of which involved leaving the house. These days, you can access all the music you want at any time and in the highest fidelity, in your bathrobe and slippers, or your finest silk smoking jacket.

—–

Australiska rättighetsorganisationen APRA AMCOS rapporterar om rekordintäkter för det senaste verksamhetsåret, närmare 3 miljarder kronor totalt. Det är intäkter från streaming och digitalt som ökat drastiskt, mer än en tredjedel av sällskapets intäkter kom från det området under året och är nu större än både radio och tv, såväl som intäkter från livemusik.

—–

Ytterligare ett blockchain-projekt för musik har lanserats, Hearo.fm, som skapat den nya kryptovalutan Jam Token byggd på Hedera Hashgraph DLT. Valutan kommer lanseras i början av 2019 och en ny streamingtjänst släppas i slutet av 2019, Tune.fm.

Målet med tjänsten är att skapa en egen ekonomi kring musiken, där användare av tjänsten kan tjäna tokens genom att recensera musik, skapa spellistor osv. Tune.fm är tänkt att i stor utsträckning bygga på mikrobetalningar, något som redan visat sig fungera på streamingtjänster i Asien som t ex Tencents tjänster.

Andre Antar, grundare av Hearo.fm, säger:

– Hedera Hashgraph is the only platform that will truly fit our technological need to enable lightning fast micropayments for music streaming around the world. When the music gets played, the artist gets paid.

—–

Bandet Haiku Salut har släppt en VR-video till sin nya singel ”Occupy”. Eftersom alla inte har VR-utrustning tillgängliga hemma bjuder bandet in fans och andra att komma på konserter där de får låna utrustning för att se VR på plats. Sophie Barkerwood från bandet, säger:

– Having a video in virtual reality feels otherworldly, to experience it feels like you’re stepping into a portal to another plane, elsewhere. With the track ultimately exploring ideas of pride and occupation of space, ‘Occupy’ and VR was the perfect marriage.

Är det detta som är framtiden, att fysiskt gå till en konsertlokal och uppleva konserten genom VR-glasögon där, på plats? Helt enkelt uppleva båda verkligheterna samtidigt? Vi får väl se.

—–

Lästips 1: Strömningstjänsternas hemliga vapen: människor (DN)

Lästips 2: Disturbed’s David Draiman Says ‘People Demonize Streaming’ — But It Actually Saved the Industry (DMN)

Lästips 3: Spotify May Already Be Too Big for the Labels to Stop it Competing With Them (Mark Mulligan)

—–

Daniel Johansson