27 mars 2018

JOHANSSON om AI-skapad musik, Indien, Spotify mm

Spotify avslöjar 2 miljoner ”falska” användare. Kriget om den indiska streamingmarknaden hettas upp. AI som kompositör. Det och annat från Daniel Johansson.

 

Albumet ”Hello World” kallas det första hela album som någonsin komponerats med AI. Melodier, rytmer och annat har skapats av AI-n Flow Machines som fungerat som kreativ partner i låtskrivarprocessen.

Albumet består av 15 låtar som alla gjorts utifrån olika preferenser. För varje låt har olika artister lärt upp AI-n genom att låta den ”höra” musik som liknar sådan musik som de ville att den skulle skapa. AI-n har sedan kommit tillbaka med melodislingor, harmonier, rytmer etc.

På vissa låtar har artister sedan skrivit text och sjungit den melodi som AI-n skapat, på andra låtar är det AI-n som helt och hållet skapat sången själv utifrån inlärda fraser, och på t.ex. låten ”In The House Of Poetry” (Spotify-länk) är det en kombination, första halvan är det artisten Kyrie Kristmanson som sjunger den rätt avancerade melodi som AI-n skapat, andra halvan är det AI-n som använder sig av Kristmansons röst och skapar allting själv.

Låten ”Mafia Love (Oyestershell)” (Spotify) är i stort sett helt och hållet skapad av Flow Machines, baserat på en sampling av Curtis Clarke Jr.

Det intressanta i det här projektet är att Flow Machines har fungerat som en samarbetspartner i skapandet, d.v.s. inte ”stand alone”. Mycket av den musik som tidigare skapats av AI-verktyg, har varit statisk och man har snabbt kunnat avslöja att det inte är människor som står bakom.

Men, den här metodiken, där AI-n snarare fungerar som upphovsmannen (upphovshenen?) som skapar melodierna, medan mänskliga musiker och artister sedan lägger sin touch på musiken, är klart mer intressant. Det är nog den sortens tillämpningar vi kommer se mer av framöver, AI-stöd för komposition och produktion, snarare än helt och hållet AI-skapad musik.

Den låt som slagit igenom mest från albumet är nog Magic Man, (Spotify) där Flow Machines fått ”lyssna” på franska poplåtar från 1980-talet och skapat en electro-discolåt.

Flera av låtarna har letat sig in på rätt populära autogenererade spellistor på Spotify, helt enkelt AI-skapad musik som väljs ut av AI-funktioner på streamingtjänsterna. François Pachet, som står bakom projektet Hello World, betraktas som en pionjär på området musik och artificiell intelligens. Han har vunnit flera priser, och sedan 2017 är han dessutom chef för Spotify Creator Technology Research Lab i Paris.

Sebastian Lindroth-Ahl, grundare av den svenska AI-labeln Yours In Distress, kommenterar utvecklingen:

Foto: Niklas Larsson

– Det är skithäftigt. Inom kort kommer AI att fungera som ett naturligt verktyg och stöd till musikskapare. På SXSW för ett par veckor sen visade Yamaha upp ett piano som du spelade på tillsammans med AI-stöd, som gav dynamik och nyanser till det du spelade. Ett annat av deras AI-stöd hjälpte en japansk electronica-artist.

– Jag tror att ett spår kommer att bli distinktiv AI-konst som får en helt egen prägel, och ett annat spår kommer vara den rena AI-tekniken som hela tiden strävar efter att kunna klara turingtester.

– AI är ett så stort och brett begrepp, och ännu bredare blir det om man lägger till tid som en dimension. Det råder stor förvirring i dokumentärer, paneler och debatter om AI. Man blandar ihop snäv AI som vi använder idag och generell AI som många forskare tror kommer att komma i framtiden.

När tror du de första låtarna som skapats med hjälp av AI kommer att hamna på topplistorna?

– Det kan mycket väl ha letat sig in på topplistorna utan att det är offentliggjort. På samma sätt som det finns musik på de största spellistorna som är specifikt skapade för de spellistorna. Om man har hittat ett AI-stöd som är så pass bra och effektivt att det skapar musik som är vältrimmad för specifika spellistor eller vissa marknader, så kanske man vill hålla det för sig själv?

www.helloworldalbum.net

—–

AI-tjänsten Amper Music, har fått 30 miljoner kronor i nytt kapital. Grundare till tjänsten är filmskapare i Hollywood som vill utveckla teknik som ska kunna användas för musik i filmer. Men redan idag används tjänsten av Youtubers och andra som vill autogenerera unik och royalty-fri musik till sina videos.

Gratisversionen bygger på mer förutbestämda mönster och genrer, medan pro-versionen gör det möjligt att använda AI-n fullt ut. Drew Silverstein, CEO på Amper Music, säger:

– Amper’s rapid growth is a testament to how the massive growth of media requires a technological solution for music creation. Amper’s value stems not only from the means to collaborate and create music through AI, but also from its ability to help power media at a global scale.

www.ampermusic.com

—–

Spotify avslöjade i förra veckan att två miljoner användare har använt sig av programvaror som kringgår reklamen på de gratis abonnemangen: ”On March 21, 2018, we detected instances of approximately two million users as of December 31, 2017, who have been suppressing advertisements without payment.”

Därför han man reviderat sitt SEC-prospekt inför börsnoteringen i USA den 3 april, från 159 miljoner användare till 157 miljoner, samtidigt som man gör prognosen att man kommer ha 100 miljoner betalande innan år 2018 är slut.

Spotify började tidigare i mars jobba aktivt för att minska gratis utnyttjande av tjänsten genom att använda tredjepartslösningar. Till användare som använde sådana program skickade Spotify ut ett meddelande:

“Dear user: We detected abnormal activity on the app you are using so we have disabled it. Don’t worry — your Spotify account is safe. To access your Spotify account, simply uninstall any unauthorized or modified version of Spotify and download and install the Spotify app from the official Google Play Store. If we detect repeated use of unauthorized apps in violation of our terms, we reserve all rights, including suspending or terminating your account.”

Spotify har också stängt av SpotLister från sitt API, en tjänst som tog betalt för att låtar skulle läggas upp på 1 500 spellistor med totalt 11,5 miljoner followers. SpotLister menade att de inte bröt mot några regler, utan helt enkelt hade utvecklat teknik som matchade rätt låtar med rätt spellistor. Men eftersom Spotify anser att tjänsten bryter mot det tydliga förbudet mot ”payola” tvingas Spotlister att lägga ned.

—–

De indiska streamingtjänsterna Saavn och JioMusic har gått samman till ett bolag och kommer leverera en gemensam plattform. Saavn har 22 miljoner användare och JioMusic har legat i topp som mest nedladdade musikapp i Indien under 60 raka veckor.

Det nya bolaget värderas till 1 miljard dollar. Reliance Industries Limited, som lett arbetet med sammangåendet, investerar också 100 miljoner dollar i den ”nya” tjänsten. Målet är högt ställt, de nya pengarna ska användas till ”growth and expansion of the platform into one of the largest streaming services in the world.”

I ett uttalande skriver man också att ”the integrated business will be developed into a media platform of the future with global reach, cross-border original content, an independent artist marketplace, consolidated data and one of the largest mobile advertising mediums.”

www.saavn.com
www.jio.com/en-in/apps/jio-music

—–

Intäkterna till masterägare i USA ökade med 16,5 procent under år 2017 jämfört med 2016. Orsaken är en 56-procentig ökning i antalet betalande prenumeranter på streamingtjänster. Totalt betalade 35 miljoner för ett streamingabonnemang under året. Streamingen stod för 66 procent av de totala intäkterna under 2017.

—–

Den digitala distributören INgrooves ska enligt Billboard finnas tillgängligt för försäljning. Shamrock Capital, majoritetsägare i bolaget, ska leta efter en köpare som är villig att lägga 100 miljoner dollar. Universal Music Group ägde tidigare 51% i bolaget, men sålde av den största andelen av aktierna till Shamrock.

—–

Läsvärt 1: The Odds Of An Artist Becoming A Top Tier Earner On Spotify Today? Less Than 1%

Läsvärt 2: The Spotify Numbers You Won’t Have Seen

Daniel Johansson