9 mars 2016

EXPORT Stor svensk satsning vid Folk Alliance International

Svenska folkmusiker och singer/songwriters har fått en ny öppning i USA via satsningen SweFolk. Nu har SweFolk skapat tre årliga projekt med koppling till Folk Alliance International, den största branschmässan för folkmusik, singersongwriters och americana.

Folk Alliance International i Kansas City är världens största branschfestival för folkmusik ur det amerikanska perspektivet, alltså begreppet ”folk music” – som innefattar allt från traditionell folkmusik till singer/songwriters och americana.

Festivalen, som nyligen avslutades, har mer än 2 500 deltagare (artister, skivbolag, förlag, bokare, managers, agenter, radio) från ett 20-tal länder. Festivalen utspelar sig på ett enda gigantiskt hotel som nästan alla deltagare dessutom bor på. Under festivalen presenteras 200 officiella showcases på 10 större scener. Från klockan 22.30 förvandlas drygt 70 hotellrum till scener där det varje halvtimme presenteras nya intima, helt akustiska spelningar. Som grädde på moset avslutade i år svenska ODE med Emilia Amper, Olle Linder och Dan Svensson sin Nordamerikaturné på just Folk Alliance.

Initiativtagare till SweFolk är den svenska artisten Tom Levin. I projektgruppen ingår även representanter för Export Music Sweden, MTA Production, Live at Heart och Stockholm Folk Festival. SweFolk bygger på ett nära samarbeten med The House of Song och Folk Alliance International. Förhoppningen är enligt de ansvariga att detta bara är en början och alla involverade välkomnar fler svenska aktörer att delta i samarbetet.

SweFolk har nu skapat tre årligen återkommande delprojekt, som alla har en koppling till Folk Alliance International:

SweFolk at The House of Songs – Under sex intensiva dagar skrev låtskrivare från fem länder (Sverige, Danmark, Kanada, USA och Wales) tillsammans i The House of Songs egna hus i Austin. Låtskrivarna representerade olika musikaliska uttryck men även olika regioner och olika etniciteter inom respektive land. Varje dag kopplades låtskrivarna ihop med en ny samarbetspartner. På en begränsad tid skapades låtar till en gemensam konsert på Folk Alliance veckan efter. Svenska deltagande artister var Dennis Kalla, Mariette, Tom Levin och Sarah MacDougall.

SweFolk at Folk Alliance International – Det var i år svensk närvaro i form av en svensk scen med totalt 39 framträdanden, en monter som presenterade de svenska artisterna och de svenska branschaktörerna, samt svenskt deltagande i tre paneler. Totalt deltog åtta akter från Sverige och tillsammans genomförde de drygt 60 showcases. Även Export Music Sweden, Ifpi, MTA Production, Stockholm Folk Festival och Live at Heart var på plats. Svenska deltagande artister var här ODE, Tarabband, Bjäran, Meadows, Mariette, Dennis Kalla, Tom Levin och Sarah MacDougall.

SweFolk In The Round Tour – en turné i Sverige med några av de svenska och internationell deltagarna från övriga projekt med början i augusti på Stockholm Folk Festival och avslutning i september på Live at Heart i Örebro.

Efteråt var det tummen upp som gällde:

– Det var kul att se hur artister och representanter för den svenska musikbranschen jobbade tillsammans för att skapa uppmärksamhet kring den svenska närvaron på Folk Alliance International. Artisternas bredd och kvalité genererade stort intresse och deras framträdanden gjorde mig stolt över att vara svensk. Responsen och resultatet överträffade mina höga förväntningar och jag är övertygad om att detta bara var en början på ett mångårigt samarbete. Jag ser redan fram emot näst års SweFolk at Folk Alliance International, säger Tom Levin från SweFolk.

– En mycket lovande plattform för framtiden när det kommer till att jobba med svensk folkmusik och singer/songwriter på den nordamerikanska marknaden. Hotellet med de flera tusen delegaterna förvandlades till en alldeles unik plats för både musikalisk kreativitet och ren business. Jag har aldrig sett något liknande, kommenterar Jesper Thorsson på Export Music Sweden.

– Min tidigare föreställning om  att  USA och Kanada  som ”jättar” att försöka ta sig in i har nu efter mässan förändrats till något som känns som möjliga och självklara marknader för oss. Många bra kontakter knöts och tack vare att det var så välordnat och tack vare att jag fick vara del av Swefolk, så fick jag lättare att kontakt med alla utställare och gäster. Det kändes prestigelöst och inspirerande, säger Hilda Sandgren från bokningsbolaget MTA.

I samarbetena kring SweFolks projekt ingår: Export Music Sweden, STIM’s Promotionnämnd, Live at Heart, MTA Production, Stockholm Folk Festival, Musikverket, Eyra Media, BD Pop, The House of Songs, Folk Alliance International, DJBFA, Wales Arts International, Gibson, Bose, Titos, Jackson Hole Originals, State of Texas Music Office, City of Austin och The Swedish-American Chamber of Commerce.

Lars Nylin