Musikbolag 28 april 2015

4 SNABBA/ Michelle Kadir, ny chef för digitala affärer på Sony Music

För drygt tio år sen skrev Michelle Kadir sitt examensarbete på KTH för Sony Music om digital musikdistribution. Nu återvänder hon till Sony, som chef för digitala affärer, efter sex år som produkt- och innehållschef på Spotify.


Vad får dig att lämna Spotify för den här tjänsten?

– Jag har jobbat med den digitala biten i musikindustrin i tio år nu och det är så jag kombinerat mina två stora intressen, musik och teknik. Det är definitivt något jag vill fortsätta göra länge eftersom det fortfarande finns mycket att göra! Sverige har ögonen på sig, inte bara på grund av alla duktiga musiker, artister och producenter som kommer härifrån, utan också tack vare den progressiva framåtandan och entreprenörskapet gällande musikkonsumtion. Folk betraktar vad vi gör och om det är en sak i livet som jag är säker så är det att det alltid kommer att finnas människor som skapar musik.
– Så jag vill komma närmare hjärtat av det och göra det bästa jag kan för att hjälpa kreatörer att få ut sin musik på bästa sätt. Jag känner att det nu finns riktiga bra produkter på marknaden och vill därför lägga mitt fokus på de tidigare stegen i kedjan.

Vad är det första du vill bita tag i som chef för digitala affärer på Sony Music?

– Det tänker jag inte avslöja!

Rent generellt, vad anser du är skivbolagens viktigaste uppgift idag?

– Det är två primära saker: att se till att artister får den hjälp och det stöd de behöver för att synas i det stora bruset och att vara pro den utveckling som digitala partners gör och i bästa fall vara med och driva på den. Fokus ska alltid vara kring hur konsumenter vill lyssna på musik ihop med att ge rätt ersättning till artister.

Vilka artister finns med på din favorit-spellista?

– Många! The-Dream, Kanye West, Drake, Partynextdoor. Men än bättre är att lyssna in den:
https://play.spotify.com/user/michellekadir/starred

Christel Valsinger